Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biopolimery i biomateriały
Sylabus przedmiotu Elementy biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy biotechnologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biologii, mikrobiologii, biochemii i chemii na poziomie szkoły wyższej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest teoretyczne i praktyczne zapoznanie studenta z problematyką biotechnologii. Studenci posiadają umiejętność funkcjonowania na styku technologii i najnowszych metod biologii eksperymentalnej oraz mogą współpracować ze specjalistami dziedzin pokrewnych. Przedmiot w zakresie podstawowym przygotowuje do pracy w przemyśle biotechnologicznym, do poznawania technik, wykorzystania urządzeń i prowadzenia procesów biotechnologicznych oraz do pracy w laboratoriach badawczych z użyciem materiału biologicznego i nowoczesnej aparatury badawczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolowanie z materiału roślinnego bakterii i grzybów mających zdolność do hydrolizy wybranych substratów, tj. celulozy, skrobi i triglicerydów. Określenie wskaźnika aktywności hydrolitycznej drobnoustrojów na pożywkach stałych zawierających powyższe substraty. Określenie wpływu czynników środowiskowych (temperatura, pH, aktywność wody) na wzrost i aktywność hydrolityczną szczepów. Kinetyka wzrostu i aktywności hydrolitycznej szczepów. Ocena potencjalnego wykorzystania szczepów w procesach biotechnologicznych. Ocena podatności polimerów, w tym biopolimerów (pochodzących ze źródeł odnawialnych) na biodegradację w teście płytkowym i w testach glebowych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do biotechnologii: definicja i podział biotechnologii, klasy produktów biotechnologicznych. Organizmy prokariotycznej i eukariotyczne. Metabolizm organizmów i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Enzymy i ich wykorzystanie w biotechnologii, kinetyka reakcji enzymatycznych. Biopolimery. Antybiotyki i inne metabolity wtórne. Kwasy organiczne. Witaminy. Perspektywy zastosowania biopestycydów i bionawozów. Bioremediacja i fitoremediacja. Inżynieria bioprocesowa: inżynieria bioreaktorów, procesy rozdzielania i oczyszczania substratów i produktów bioprocesów. Znaczenie biokopalnictwa (bioługowania, biogórnictwa) metali w ich pozyskiwaniu z rud w z związku z wyczerpaniem się zasobów naturalnych surowców. Biotechnologie oczyszczania ścieków: procesy tlenowe i beztlenowe. Biotechnologiczne metody uzdatniania wody. Zastosowanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO) w rolnictwie, leśnictwie i w przemyśle. Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do kolokwium | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Analiza piśmiennictwa | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie i wygłoszenie referatu | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Referaty studentów (prezentacje multimedialne) na wybrane tematy biotechnologiczne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne: doświadczenia prowadzone przez studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia w toku ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_A01_W01 ma podstawową wiedzę na temat organizmów, głównie bakterii i grzybów mikroskopowych stosowanych w biotechnologii. | TCH_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TCH_2A_A01_W02 ma teoretyczną i w zakresie podstawowym praktyczną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych. | TCH_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_A01_U01 zna podstawowe techniki stosowane w mikrobiologii i potrafi wykorzystać podstawowe urządzenia stosowane w biotechnologii. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TCH_2A_A01_U02 potrafi współpracować ze specjalistami z innych dziedzin w zakresie prowadzenia procesów biotechnologicznych. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TCH_2A_A01_U03 W zakresie przedmiotu posługuje się literaturą naukową w języku polskim i w języku angielskim. | — | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TCH_2A_A01_U04 Wykorzystuje różne źródła wiedzy, korzystając również ze źródeł elektronicznych. | — | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TCH_2A_A01_U05 Przygotowuje pisemne i ustne wystąpienia oraz prezentacje dotyczące treści programowych. | — | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_A01_W01 ma podstawową wiedzę na temat organizmów, głównie bakterii i grzybów mikroskopowych stosowanych w biotechnologii. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętna wiedza w zamierzonym efekcie kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A01_W02 ma teoretyczną i w zakresie podstawowym praktyczną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętna wiedza w zamierzonym efekcie kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_A01_U01 zna podstawowe techniki stosowane w mikrobiologii i potrafi wykorzystać podstawowe urządzenia stosowane w biotechnologii. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A01_U02 potrafi współpracować ze specjalistami z innych dziedzin w zakresie prowadzenia procesów biotechnologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A01_U03 W zakresie przedmiotu posługuje się literaturą naukową w języku polskim i w języku angielskim. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A01_U04 Wykorzystuje różne źródła wiedzy, korzystając również ze źródeł elektronicznych. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A01_U05 Przygotowuje pisemne i ustne wystąpienia oraz prezentacje dotyczące treści programowych. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudzisz Z., Kowal K., Mikrobiologia techniczna, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000
- Żakowska Z., Stobińska H., Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym, Politechnika Łódzka, Łódź, 2000
- Szewczyk K.W., Technologia biochemiczna, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2003
- Bednarski W., Fiedurek J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Malepszy St., Niemierowicz-Szczytt K., Przybecki Zb., Biotechnologia w genetyce i hodowli roślin, PWN, Warszawa, 1989
- Chmiel A., Biotechnologia, PWN, Warszawa, 1998