Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
specjalność: Nanonauki i nanotechnologie
Sylabus przedmiotu Techniki rezonansowe w badaniach nanomateriałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki rezonansowe w badaniach nanomateriałów | ||
Specjalność | Nanonauki i nanotechnologie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>, Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia analityczna, chemia instrumentalna, fizyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z analitycznymi technikami rezonansowymi stosowanymi do badań nanomateriałów. |
C-2 | Zapoznanie studentów z aparaturą pomiarową stosowaną w technikach rezonansowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Spektrofotometria UV, VIS - widma absorpcyjne. Pomiar i analiza widm absorpcyjnych układów 0D, 1D, 2D. | 5 |
T-L-2 | Spektroskopia Ramana | 5 |
T-L-3 | Pomiary metodą rezonansu magnetycznego, spektroskopii elektronowego rezonansu paramagnetycznego | 5 |
T-L-4 | Pomiary wzrostu warstw za pomocą wagi kwarcowej | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Określenie tematyki wykładów, warunków i sposobów zaliczeń przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Istota metod rezonansowych. Zjawisko rezonansu. | 5 |
T-W-3 | Podstawowe informacje uzyskiwane metodami rezonansowymi | 4 |
T-W-4 | Zastosowanie metod rezonansowych w badaniach naukowych oraz diagnostyce technicznej, technologicznej oraz medycznej | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie się do ćwiczeń | 8 |
A-L-3 | przygotwanie się do zaliczeń | 5 |
A-L-4 | zaliczenia | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie literatury związanej z tematyką wykładów | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Egzamin pisemny | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwia |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności podczas ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: ocena ze sprawozdania |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_D1-01_W01 Student ma obszerną wiedzę na temat stosowania procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych z zakresu technik rezonansowych stosowanych w badaniach w dziedzinie nanotechnologii. Student posiada również poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie współczesnej inżynierii materiałów i technik badania nanomateriałów. | Nano_2A_W03, Nano_2A_W04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_D1-01_U01 Student potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury z zakresu technik rezonansowych właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych i wykorzystywać procedury pomiarowe z zakresu technik rezonansowych w technologii chemicznej, fizyce i nanotechnologii, aby zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki pomiarów i na ich podstawie wyciągać wnioski poprzez integrację zdobytej wiedzy. | Nano_2A_U07, Nano_2A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_D1-01_K01 Student zna oddziaływanie poznanych rezonansowych technik badawczych na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego oddziaływania, a także potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju. Student potrafi współpracować w ramach zespołów badawczych i produkcyjnych. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację powierzonego zadania i na tej podstawie potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. | Nano_2A_K02, Nano_2A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_D1-01_W01 Student ma obszerną wiedzę na temat stosowania procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych z zakresu technik rezonansowych stosowanych w badaniach w dziedzinie nanotechnologii. Student posiada również poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie współczesnej inżynierii materiałów i technik badania nanomateriałów. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę na temat analitycznych technik rezonansowych stosowanych do badań nanomateriałów. Wiedza ta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_D1-01_U01 Student potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury z zakresu technik rezonansowych właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych i wykorzystywać procedury pomiarowe z zakresu technik rezonansowych w technologii chemicznej, fizyce i nanotechnologii, aby zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki pomiarów i na ich podstawie wyciągać wnioski poprzez integrację zdobytej wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi stosować analityczne techniki rezonansowe do badań nanomateriałów. Umiejętności te w odniesieniu do treści programowych przedmiotu są na poziomie 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_D1-01_K01 Student zna oddziaływanie poznanych rezonansowych technik badawczych na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego oddziaływania, a także potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju. Student potrafi współpracować w ramach zespołów badawczych i produkcyjnych. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację powierzonego zadania i na tej podstawie potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. | 2,0 | |
3,0 | Student zna oddziaływanie poznanych rezonansowych technik badawczych na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego oddziaływania, a także potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Stankowski, A. Graja, Wstęp do elektroniki kwantowej, WKŁ, Warszawa, 1972
- C. Kittel, Wstęp do fizyki ciała stałego, PWN, Warszawa, 1999
- Pod red. A. Z. Hrynkiewicza i E. Rokity, Fizyczne metody badań w biologii, medycynie i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 1999
- Pod red. A. Z. Hrynkiewicza i E. Rokity, Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii, PWN, Warszawa, 2000
- M. Symons, Spektroskopia EPR w chemii i biochemii, PWN, Warszawa, 1987
- K.H. Hausser, H.R.Kalbitzer, NMR w biologii i medycynie, Wyd Naukowe UAM, Poznań, 1993
- R. Kirmse, J. Stach, Spektroskopia EPR. Zastosowanie w chemii, Wyd. UJ, Kraków, 1994
- P. Poole,Jr, Electron spin Resonance. A comprehensive treatise on experimental techniques., Interscience Publishers, A Division of John Wiley & Sons, New York-London-Sydney, 1967
- R. Wadas, Zjawiska rezonansowe w ferrytach, PWN, Warszawa, 1964
- J. J. Bara, Spektroskopia mössbauerowska. Badania magnetyków, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1987
- Brzózka, Badanie struktury i właściwości stopów amorficznych i nanokrystalicznych na bazie żelaza metodą spektrometrii mössbauerowskiej, Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom, 2003, Monografie 67