Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
specjalność: Nanonauki i nanotechnologie

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo produkcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo produkcji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka I i II Fizyka I i II Ergonomia i bezpieczeństwo pracy Bezpieczeństwo techniczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problemami zarządzania jakością
C-2Ukształtowanie umiejętności analizy konsekwencji różnych rozwiązań technicznych, w tym wdrażania nowych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych i przeciwdziałania skutkom negatywnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Analiza przyczyn katastrof3
T-W-2Ryzyko awarii2
T-W-3Mechanizm powstawania awarii2
T-W-4Termodynamiczne i kinetyczne podstawy reaktywności chemicznej substancji2
T-W-5Niezawodniość w systemie człowiek – technika - środowisko2
T-W-6Analiza drzewa błędów w modelowaniu ryzyka2
T-W-7Analiza niezawodności człowieka2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia25
A-W-3uczestnictwo w zajęciach15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_A03_U01
analizuje konsekwencje wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych dotyczące bezpieczeństwa produkcji
Nano_2A_U11C-2T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_A03_K01
poitrafi ocenić wpływ rożnych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych
Nano_2A_K02C-2T-W-5, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_A03_U01
analizuje konsekwencje wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych dotyczące bezpieczeństwa produkcji
2,0nie potrafi wcale analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_A03_K01
poitrafi ocenić wpływ rożnych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych
2,0nie jest wcale zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
3,0w co najmniej 51% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
3,5w co najmniej 61% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
4,0w co najmniej 71% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
4,5w co najmniej 81% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
5,0w co najmniej 91% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu

Literatura podstawowa

  1. M. Ryng, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, WNT, 1985
  2. Zarządzanie jakością według norm ISO serii 9000, 2000, nie dotyczy, Wydaw. Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2005

Literatura dodatkowa

  1. nie dotyczy, Aktualna Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca zarządzania zagrożeniami poważnymi awariami z udziałem substancji niebezpiecznych, 2011
  2. nie dotyczy, Rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej i ministra środowiska, 2011
  3. Bodzek D, Chemia i fizykochemia substancji toksycznych i niebezpiecznych, Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2003
  4. nie dotyczy, Wykaz substancji niebezpiecznych wraz z ich klasyfikacją i oznakowaniem : Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza przyczyn katastrof3
T-W-2Ryzyko awarii2
T-W-3Mechanizm powstawania awarii2
T-W-4Termodynamiczne i kinetyczne podstawy reaktywności chemicznej substancji2
T-W-5Niezawodniość w systemie człowiek – technika - środowisko2
T-W-6Analiza drzewa błędów w modelowaniu ryzyka2
T-W-7Analiza niezawodności człowieka2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia25
A-W-3uczestnictwo w zajęciach15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_A03_U01analizuje konsekwencje wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych dotyczące bezpieczeństwa produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U11potrafi dostrzegać i oceniać krytycznie, konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie swojej specjalności
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy konsekwencji różnych rozwiązań technicznych, w tym wdrażania nowych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych i przeciwdziałania skutkom negatywnym
Treści programoweT-W-4Termodynamiczne i kinetyczne podstawy reaktywności chemicznej substancji
T-W-6Analiza drzewa błędów w modelowaniu ryzyka
T-W-7Analiza niezawodności człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_A03_K01poitrafi ocenić wpływ rożnych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K02zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy konsekwencji różnych rozwiązań technicznych, w tym wdrażania nowych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych i przeciwdziałania skutkom negatywnym
Treści programoweT-W-5Niezawodniość w systemie człowiek – technika - środowisko
T-W-7Analiza niezawodności człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest wcale zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
3,0w co najmniej 51% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
3,5w co najmniej 61% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
4,0w co najmniej 71% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
4,5w co najmniej 81% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
5,0w co najmniej 91% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu