Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
specjalność: Nano-biomateriały

Sylabus przedmiotu Spektroskopowe metody badań nanomateriałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Spektroskopowe metody badań nanomateriałów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl>, Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl>, Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia analityczna
W-2Chemia instrumentalna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z metodami spektroskopowymi i ich zastosowaniem w nanotechnologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie widma Ramana nanomateriałów5
T-L-2Oznaczanie śladowych ilości metali ciężkich w próbkach środowiskowych metodą spektroskopii absorpcji atomowej5
T-L-3Spektroskopia mas w badaniu nanomateriałów5
T-L-4Wyznaczanie energii pasma wzbronionego nanomateriałów półprzewodnikowych metodą UV-vis/DRS5
T-L-5Oznaczanie wielkości cząstek i potencjału zeta nanomateriałów metodą DLS5
T-L-6Charakterystyka grup powierzchniowych nanomateriałów metodą IR5
30
wykłady
T-W-1Podział i charakterystyka metod spektroskopowych stosowanych w nanotechnologii2
T-W-2„Nanosize effect” w spektrofotometria absorpcyjna UV, VIS i IR.2
T-W-3Spektrofluorymetria w nanotechnologii. Spektroskopia ramanowska nanomateriałów.4
T-W-4Przykłady zastosowań NMR w nanotechnologii.Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego i dyfrakcja elektronowa w nanomateriałach4
T-W-5Spektroskopia absorpcji atomowej (AAS)3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Zaliczenie kolokwium i sprawozdanie30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zaliczenie z wykładów5
A-W-3Zapoznanie się z literaturą5
A-W-4Udział w demonstracji pracy aparatów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajecia praktyczne z wykorzystaniem metod spektroskopowych do identyfikacji nanomateriałów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczeniez zajęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C07_W01
Dobieranie odpowiedniego sprzętu do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiowanie podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
Nano_2A_W04C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-1M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C07_U01
Posługiwanie sie sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a takze umiejętność interpretacji otrzymanych wyników
Nano_2A_U07C-1T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-1M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C07_K01
Ocenianie wpływu używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
Nano_2A_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-3, S-1, S-2
Nano_2A_C07_K02
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymywanie terminów
Nano_2A_K03C-1T-W-5, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_C07_W01
Dobieranie odpowiedniego sprzętu do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiowanie podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
2,0nie potrafi wcale dobierać odpowiedniego sprzętu do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_C07_U01
Posługiwanie sie sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a takze umiejętność interpretacji otrzymanych wyników
2,0nie potrafi wcale dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymanych wyników
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_C07_K01
Ocenianie wpływu używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
2,0nie potrafi wcale oceniać wpływu używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
3,0w co najmniej 51% potrafi ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
3,5w co najmniej 61% potrafi ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
4,0w co najmniej 71% potrafi ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
4,5w co najmniej 81% potrafiw ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
5,0w co najmniej 91% potrafi ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
Nano_2A_C07_K02
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymywanie terminów
2,0nie wykazuje aktywnej postawy przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz nie dotrzymuje terminów
3,0w co najmniej 51% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów
3,5w co najmniej 61% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów
4,0w co najmniej 71% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów
4,5w co najmniej 81% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów
5,0w co najmniej 91% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów

Literatura podstawowa

  1. Cygański A, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
  2. Silverstein R. M.: Webster F. X., Kiemle D. J, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Cygański A., Podstawy metod elektroanalitycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie widma Ramana nanomateriałów5
T-L-2Oznaczanie śladowych ilości metali ciężkich w próbkach środowiskowych metodą spektroskopii absorpcji atomowej5
T-L-3Spektroskopia mas w badaniu nanomateriałów5
T-L-4Wyznaczanie energii pasma wzbronionego nanomateriałów półprzewodnikowych metodą UV-vis/DRS5
T-L-5Oznaczanie wielkości cząstek i potencjału zeta nanomateriałów metodą DLS5
T-L-6Charakterystyka grup powierzchniowych nanomateriałów metodą IR5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i charakterystyka metod spektroskopowych stosowanych w nanotechnologii2
T-W-2„Nanosize effect” w spektrofotometria absorpcyjna UV, VIS i IR.2
T-W-3Spektrofluorymetria w nanotechnologii. Spektroskopia ramanowska nanomateriałów.4
T-W-4Przykłady zastosowań NMR w nanotechnologii.Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego i dyfrakcja elektronowa w nanomateriałach4
T-W-5Spektroskopia absorpcji atomowej (AAS)3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Zaliczenie kolokwium i sprawozdanie30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zaliczenie z wykładów5
A-W-3Zapoznanie się z literaturą5
A-W-4Udział w demonstracji pracy aparatów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C07_W01Dobieranie odpowiedniego sprzętu do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiowanie podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W04ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie współczesnej inżynierii materiałów i spektroskopii/mikroskopii nanomateriałów i nanobiomateriałów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z metodami spektroskopowymi i ich zastosowaniem w nanotechnologii
Treści programoweT-W-5Spektroskopia absorpcji atomowej (AAS)
T-W-3Spektrofluorymetria w nanotechnologii. Spektroskopia ramanowska nanomateriałów.
T-W-4Przykłady zastosowań NMR w nanotechnologii.Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego i dyfrakcja elektronowa w nanomateriałach
T-L-1Wyznaczanie widma Ramana nanomateriałów
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajecia praktyczne z wykorzystaniem metod spektroskopowych do identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczeniez zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale dobierać odpowiedniego sprzętu do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charakteryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C07_U01Posługiwanie sie sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a takze umiejętność interpretacji otrzymanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U07potrafi zastosować specjalistyczne metody i procedury pomiarowe z zakresu technologii chemicznej, fizyki i nanotechnologii, aby zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z metodami spektroskopowymi i ich zastosowaniem w nanotechnologii
Treści programoweT-W-2„Nanosize effect” w spektrofotometria absorpcyjna UV, VIS i IR.
T-W-5Spektroskopia absorpcji atomowej (AAS)
T-W-3Spektrofluorymetria w nanotechnologii. Spektroskopia ramanowska nanomateriałów.
T-W-4Przykłady zastosowań NMR w nanotechnologii.Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego i dyfrakcja elektronowa w nanomateriałach
T-L-1Wyznaczanie widma Ramana nanomateriałów
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajecia praktyczne z wykorzystaniem metod spektroskopowych do identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczeniez zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymanych wyników
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, a także interpretować otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C07_K01Ocenianie wpływu używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K02zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z metodami spektroskopowymi i ich zastosowaniem w nanotechnologii
Treści programoweT-W-1Podział i charakterystyka metod spektroskopowych stosowanych w nanotechnologii
T-W-3Spektrofluorymetria w nanotechnologii. Spektroskopia ramanowska nanomateriałów.
T-W-4Przykłady zastosowań NMR w nanotechnologii.Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego i dyfrakcja elektronowa w nanomateriałach
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajecia praktyczne z wykorzystaniem metod spektroskopowych do identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczeniez zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale oceniać wpływu używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
3,0w co najmniej 51% potrafi ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
3,5w co najmniej 61% potrafi ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
4,0w co najmniej 71% potrafi ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
4,5w co najmniej 81% potrafiw ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
5,0w co najmniej 91% potrafi ocenić wpływ używanych metod spektroskopowych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_C07_K02Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymywanie terminów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K03potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z metodami spektroskopowymi i ich zastosowaniem w nanotechnologii
Treści programoweT-W-5Spektroskopia absorpcji atomowej (AAS)
T-W-4Przykłady zastosowań NMR w nanotechnologii.Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego i dyfrakcja elektronowa w nanomateriałach
T-L-1Wyznaczanie widma Ramana nanomateriałów
T-L-2Oznaczanie śladowych ilości metali ciężkich w próbkach środowiskowych metodą spektroskopii absorpcji atomowej
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajecia praktyczne z wykorzystaniem metod spektroskopowych do identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczeniez zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje aktywnej postawy przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz nie dotrzymuje terminów
3,0w co najmniej 51% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów
3,5w co najmniej 61% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów
4,0w co najmniej 71% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów
4,5w co najmniej 81% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów
5,0w co najmniej 91% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz dotrzymuje terminów