Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika z elementami elektroniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika z elementami elektroniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Moszyński <Dariusz.Moszynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matermatyka
W-2Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych praw elektrotechniki
C-2Umiejętność wykorzystania urządzeń elektrotechnicznych w technologii chemicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary i nastawianie napięć stałych6
T-L-2Pomiary i nastawianie prądów stałych6
T-L-3Badanie obwodów rozgałęzionych prądu stałego6
T-L-4Pomiary i nastawianie napięć i prądów sinusoidalnych6
T-L-5Badanie transformatora jednofazowego6
30
wykłady
T-W-1Podstawowe prawa elektrotechniki2
T-W-2Obwody elektryczne pradu stałego2
T-W-3Obwody elektryczne pradu sinusoidalnego jednofazowego. Obwody trójfazowe2
T-W-4Zjawisko indukcji elektromagnetycznej1
T-W-5Maszyny elektryczne: pradnice, silniki, transformatory2
T-W-6Instalacje elektryczne1
T-W-7Miernictwo elektryczne1
T-W-8Podstawowe elementy elektroniczne: diody, tranzystory, tyrystory, układy scalone.2
T-W-9Podstawowe urzadzenia elektroniczne: wzmacniacze, generatory, układy zasilajace.1
T-W-10Układy cyfrowe: elementy logiczne, przetworniki analogowo-cyfrowe, pamieci półprzewodnikowe, systemy mikroprocesorowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
A-L-3przygotowanie sprawozdań20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do kolokwium10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena aktywnosci podczas zajec
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B14_W01
Student bedzie znał podstawowe prawa elektrotechniki
Nano_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B14_U01
potrafi identyfikować stan urządzeń elektrotechnicznych
Nano_1A_U09C-2T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B14_K01
organizuje i opracowuje badania urządzeń i układów elektrotechniki
Nano_1A_K02, Nano_1A_K01C-2T-W-7, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B14_W01
Student bedzie znał podstawowe prawa elektrotechniki
2,0
3,0Student zna podstawowe prawa elektrotechniki. Wiedza studneta na temat omawianych zagadnien jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B14_U01
potrafi identyfikować stan urządzeń elektrotechnicznych
2,0
3,0Student potrafi identyfikować i charakteryzować najważniejsze zjawiska zachodzące e obwodach elektrycznych. Wiedza studenta na temat omawianych zagadnien jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B14_K01
organizuje i opracowuje badania urządzeń i układów elektrotechniki
2,0
3,0Student potrafi zorganizować i przeprowadzić badania urządzeń elektrotechniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 2007
  2. Z. Majerowska, Cwiczenia z podstaw elektrotechniki dla chemików, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. E. Koziej, B. Sochon, Elektrotechnika i elektronika, PWN, Warszawa, 1986

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary i nastawianie napięć stałych6
T-L-2Pomiary i nastawianie prądów stałych6
T-L-3Badanie obwodów rozgałęzionych prądu stałego6
T-L-4Pomiary i nastawianie napięć i prądów sinusoidalnych6
T-L-5Badanie transformatora jednofazowego6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe prawa elektrotechniki2
T-W-2Obwody elektryczne pradu stałego2
T-W-3Obwody elektryczne pradu sinusoidalnego jednofazowego. Obwody trójfazowe2
T-W-4Zjawisko indukcji elektromagnetycznej1
T-W-5Maszyny elektryczne: pradnice, silniki, transformatory2
T-W-6Instalacje elektryczne1
T-W-7Miernictwo elektryczne1
T-W-8Podstawowe elementy elektroniczne: diody, tranzystory, tyrystory, układy scalone.2
T-W-9Podstawowe urzadzenia elektroniczne: wzmacniacze, generatory, układy zasilajace.1
T-W-10Układy cyfrowe: elementy logiczne, przetworniki analogowo-cyfrowe, pamieci półprzewodnikowe, systemy mikroprocesorowe1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
A-L-3przygotowanie sprawozdań20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do kolokwium10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_B14_W01Student bedzie znał podstawowe prawa elektrotechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W03ma podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki, elektroniki i metrologii niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych praw elektrotechniki
Treści programoweT-W-1Podstawowe prawa elektrotechniki
T-W-2Obwody elektryczne pradu stałego
T-W-3Obwody elektryczne pradu sinusoidalnego jednofazowego. Obwody trójfazowe
T-W-4Zjawisko indukcji elektromagnetycznej
T-W-6Instalacje elektryczne
T-W-7Miernictwo elektryczne
T-W-9Podstawowe urzadzenia elektroniczne: wzmacniacze, generatory, układy zasilajace.
T-W-10Układy cyfrowe: elementy logiczne, przetworniki analogowo-cyfrowe, pamieci półprzewodnikowe, systemy mikroprocesorowe
T-W-5Maszyny elektryczne: pradnice, silniki, transformatory
T-W-8Podstawowe elementy elektroniczne: diody, tranzystory, tyrystory, układy scalone.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe prawa elektrotechniki. Wiedza studneta na temat omawianych zagadnien jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_B14_U01potrafi identyfikować stan urządzeń elektrotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystania urządzeń elektrotechnicznych w technologii chemicznej
Treści programoweT-L-5Badanie transformatora jednofazowego
T-L-4Pomiary i nastawianie napięć i prądów sinusoidalnych
T-L-1Pomiary i nastawianie napięć stałych
T-L-2Pomiary i nastawianie prądów stałych
T-L-3Badanie obwodów rozgałęzionych prądu stałego
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywnosci podczas zajec
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi identyfikować i charakteryzować najważniejsze zjawiska zachodzące e obwodach elektrycznych. Wiedza studenta na temat omawianych zagadnien jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_B14_K01organizuje i opracowuje badania urządzeń i układów elektrotechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Nano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystania urządzeń elektrotechnicznych w technologii chemicznej
Treści programoweT-W-7Miernictwo elektryczne
T-L-5Badanie transformatora jednofazowego
T-L-4Pomiary i nastawianie napięć i prądów sinusoidalnych
T-L-1Pomiary i nastawianie napięć stałych
T-L-2Pomiary i nastawianie prądów stałych
T-L-3Badanie obwodów rozgałęzionych prądu stałego
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywnosci podczas zajec
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zorganizować i przeprowadzić badania urządzeń elektrotechniki.
3,5
4,0
4,5
5,0