Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały
Sylabus przedmiotu Technologia nanomateriałów ceramicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia nanomateriałów ceramicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Xuecheng Chen <Xuecheng.Chen@zut.edu.pl>, Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>, Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw technologii nieorganicznej |
W-2 | podstawy chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu materiałów cermicznych |
C-2 | Zapoznanie studenta z rodzajami materiałow ceramicznych |
C-3 | Zapoznanie studenta z metodami technologiami produkcji materiałów cermiacznych tradycyjnych, nowoczesnych i nanoceramicznych |
C-4 | Zapoznanie studenta z podstawowymi kierunkami zastosowań zaawansowanych materiałów ceramicznych |
C-5 | Zapoznanie studenta z metodami konsolidacji proszków ceramicznych |
C-6 | Zapoznanie studenta z metodami badań surowców i materiałów ceramicznych i nanoceramicznych |
C-7 | praktyczne zapoznanie studenta z przykładowymi technikami otrzymywania nanoproduktów |
C-8 | zapoznanie studenta z typowymi aparatymi stosowanymi do pomiarów struktury i właściwości nanomateriałow |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Otrzymywanie nanokrzemionki metodą zol-żel | 4 |
T-L-2 | Otrzymywania nanokompozytu ceramicznego | 4 |
T-L-3 | Oznaczanie wybranych własciwości materiałów ceramicznych | 4 |
T-L-4 | Otrzymywanie tlenku wapnia i i tlenku magnezu poprzez prażenie węglanu wapnia i hydro - magnezytu | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Surowce ceramiczne kowencjonalne i nowoczesne | 3 |
T-W-2 | Nanosurowce cermiczne | 2 |
T-W-3 | Podstawowe metody otrzymywania materiałów ceramicznych, w tym nanoceramicznych | 3 |
T-W-4 | Hybrydowe materiały ceramiczne | 2 |
T-W-5 | Spiekanie proszków ceramicznych | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie materiałów ceramicznych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Pozyskiwanie informacji z literatury i ich przyswojenie | 7 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i ich dyskusja | 7 |
A-L-4 | zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | konsultacje z prowadzącym | 3 |
A-W-4 | zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena kompletności i jakości wykonanych zadań |
S-3 | Ocena formująca: Ocena współpracy pomiędzy członkami grupy studentów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena znajomości zagadnień będących przedmiotem ćwiczeń |
S-5 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C13_W02 a uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii nieorganicznej i jej technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych w obszarze techniki i nanotechnologii nanomateriałów ceramicznych ma podstawową wiedzę na temat zasad funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów zna podstawowe metody, techniki, narzędzia, materiały i nanomateriały do wytwarzania przyrządów i urządzeń technicznych oraz rozwiązywania za ich pomocą prostych zagadnień technicznych i badawczych | Nano_1A_W02, Nano_1A_W10, Nano_1A_W11 | — | — | C-7, C-8, C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C13_U09 potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, na podstawie analizy istniejącego procesu potrafi zaproponować jego modernizacje, potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, zgodnie z zadaną specyfiką | Nano_1A_U09, Nano_1A_U16, Nano_1A_U17 | — | — | C-7, C-8, C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C13_K02 ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi określić zadania priorytetowe służące realizacji, zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów | Nano_1A_K02, Nano_1A_K04 | — | — | C-7, C-8, C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-4, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C13_W02 a uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii nieorganicznej i jej technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych w obszarze techniki i nanotechnologii nanomateriałów ceramicznych ma podstawową wiedzę na temat zasad funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów zna podstawowe metody, techniki, narzędzia, materiały i nanomateriały do wytwarzania przyrządów i urządzeń technicznych oraz rozwiązywania za ich pomocą prostych zagadnień technicznych i badawczych | 2,0 | student nie potrafi wskazać reprazenatatywych materiałow ceramicznych, metod ich otrzymywania, zastosowania, |
3,0 | student potrafi wskazać reprazenatatywne materiały ceramiczne, niektóre metody ich otrzymywania, zastosowania, | |
3,5 | student potrafi wskazać reprazenatatywne materiały ceramiczne, niektóre metody ich otrzymywania, otrzymywania proszków ceramicznych, zastosowania, | |
4,0 | student potrafi wskazać reprazenatatywne materiały ceramiczne, niektóre metody ich otrzymywania, otrzymywania proszków ceramicznych, zastosowania, rozumie celowość stosowania proszków ceramicznych | |
4,5 | Student potrafi wymienić podstawowe materiały ceramiczne, zna ich ich metody otrzymywania i zastosowanie, wskazywać , zna metody konsolidacji proszków ceramicznych, trafnie dobiera metody instrumentalne do oznaczania właściwości materiałow ceramicznych | |
5,0 | Student potrafi wymienić podstawowe materiały ceramiczne, zna ich ich metody otrzymywania i zastosowanie, potrafi swobodnie wskazywać na związki pomiędzy technologiami tradycyjnymi i nowoczesnymi otrzymywania materiałów ceramicznych, wskazywać , zna metody konsolidacji proszków ceramicznych i mechanizmy towarzyszące procesowi spiekania, trafnie dobiera metody instrumentalne do oznaczania właściwości materiałow ceramicznych, zna |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C13_U09 potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, na podstawie analizy istniejącego procesu potrafi zaproponować jego modernizacje, potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, zgodnie z zadaną specyfiką | 2,0 | student nie potrafi zidentyfikować problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania nanomateriałów będących przedmiotem zajęć, nie potrafi dokonć poprawnego doboru aparatury do badań, nie potrafi zaproponować prostego procesu technologicznego |
3,0 | student z trudnością radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów, z trudnością dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, w ograniczonym stopniu jest w stanie zaproponować prosty proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych | |
3,5 | student radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów,dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, potrafi zaproponować prosty proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych | |
4,0 | student radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów,dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, potrafi zaproponować prosty proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych | |
4,5 | student dobrze radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów, dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, potrafi zaproponować proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych | |
5,0 | student bardzo dobrze radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów, trafnie dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, potrafi zaproponować proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C13_K02 ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi określić zadania priorytetowe służące realizacji, zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów | 2,0 | student nie potrafi wskazać żadnych konsekwencji stosowania nanomateriałów, nie rozumie wagi odpowiedzialności za podejmowane decyzje, nie radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań |
3,0 | student w dostatecznym stopniu wskazuje pewne konsekwencje stosowania nanomateriałów i rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, poczuwa się do odpowiedzialności z nie, z trudnością radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań | |
3,5 | student w graniczonym stopniu wskazuje konsekwencje stosowania nanomateriałów i potrafi określić wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, poczuwa się do odpowiedzialności z nie, dość dobrze radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań | |
4,0 | student wskazuje konsekwencje stosowania nanomateriałów i potrafi określić wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań | |
4,5 | student łatwo wskazuje konsekwencje stosowania nanomateriałów i bez problemu potrafi określić wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań | |
5,0 | student łatwo wskazuje konsekwencje stosowania nanomateriałów i bez problemu potrafi określić wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, bardzo dobrze radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań |
Literatura podstawowa
- Jurczyk M., Jakubowicz J., Nanomateriały Ceramiczne, Wyd. Politeczniki Śląskiej, Poznań, 2004
- Jurczyk M., Nanomateriały. Wybrane zagadnienia, Wyd. politechniki Poznańskiej, Poznań, 2001
- Wiley, Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, Wiley, 2004