Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo techniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo techniczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>, Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka I i II |
W-2 | Fizyka I i II |
W-3 | Ergonomia i bezpieczeństwo pracy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problemami bezpieczeństwa obiektów technicznych oraz prawnymi regulacjami w tej dziedzinie |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności analizy ryzyka, szacowania zagrożenia oraz oceny wpływu na środowisko i organizm człowieka stosowanej techniki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne, regulamin BHP | 3 |
T-L-2 | Badania kontrolne przyrządów i zestawów kontrolno-pomiarowych zgodnie z wymaganiami normy PN EN 17025 | 3 |
T-L-3 | Sprawdzanie i cechowanie przetworników do pomiaru fizycznych i chemicznych parametrów środowiska | 3 |
T-L-4 | Badanie układów wieloparametrowych przy pomocy komputerowych systemów zbierania i opracowywania wyników pomiarów | 3 |
T-L-5 | Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel, programu Mathcad w obliczeniach związanych z bezpieczeństwem technicznym | 6 |
T-L-6 | Metody matematyczne stosowane do opisu zagadnień związanych z zagrożeniem technicznym i bezpieczeństwem technicznym | 6 |
T-L-7 | Planowanie w oparciu o monitorowanie stanów zagrożenia | 6 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy | 8 |
T-P-2 | Opracowanie metod usuwania zidentyfikowanych zagrożeń na stanowiskach pracy | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czym zajmuje się inżynieria bezpieczeństwa | 2 |
T-W-2 | Obiekty techniczne i ich negatywne działanie | 2 |
T-W-3 | Stan anomalny obiektu zakłócenie, awaria, katastrofa | 2 |
T-W-4 | Układ bezpieczeństwa | 1 |
T-W-5 | Niezawodność | 2 |
T-W-6 | Szkody i ich rodzaje | 2 |
T-W-7 | Konwencje międzynarodowe i dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa technicznego | 2 |
T-W-8 | Awarie i ich przyczyny w Polsce | 1 |
T-W-9 | Zasady oceny szkodliwości procesów technologicznych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Wykonanie sprawozdania | 4 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
A-L-3 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
36 | ||
projekty | ||
A-P-1 | czytanie wskazanej literatury | 3 |
A-P-2 | samodzielne przygotowanie projektu | 6 |
A-P-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów |
S-3 | Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-5 | Ocena formująca: ocena postępów ocena aktywności na zajęciach |
S-6 | Ocena podsumowująca: ocena dostarczonego projektu |
S-7 | Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-8 | Ocena formująca: ocena postępów |
S-9 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C12_W01 zna zasady bezpiecznego funkcjonowania zakładów przemysłowych | Nano_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-4, S-5 |
Nano_1A_C12_W02 ma wiiedzę dotyczącą społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej | Nano_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-7, T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C12_U01 dostrzega konsekwencje wprowadzania róznych rozwiązań technicznych | Nano_1A_U12 | — | — | C-2 | T-P-1, T-L-5, T-L-7, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2, S-4, S-5, S-6 |
Nano_1A_C12_U02 ocenia ryzyko zagrożenia w obiektach technicznych | Nano_1A_U13 | — | — | C-2 | T-P-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2, S-4, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C12_K01 postrzega pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow | Nano_1A_K02 | — | — | C-2 | T-P-1, T-L-6, T-L-7, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2, S-4, S-5, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C12_W01 zna zasady bezpiecznego funkcjonowania zakładów przemysłowych | 2,0 | nie potrafi wcale objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów | |
Nano_1A_C12_W02 ma wiiedzę dotyczącą społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej | 2,0 | nie potrafi wcale wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C12_U01 dostrzega konsekwencje wprowadzania róznych rozwiązań technicznych | 2,0 | nie potrafi wcale analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych | |
Nano_1A_C12_U02 ocenia ryzyko zagrożenia w obiektach technicznych | 2,0 | nie potrafi wcale oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C12_K01 postrzega pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow | 2,0 | nie jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów |
3,0 | w co najmniej 51% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów | |
3,5 | w co najmniej 61% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów | |
4,0 | w co najmniej 71% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów | |
4,5 | w co najmniej 81% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów | |
5,0 | w co najmniej 91% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów |
Literatura podstawowa
- Pihowicz Wł, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
- Polska Norma PN-IEC 60300-3-9, Analiza ryzyka w systemach technicznych, 1999
- Polska Norma: PN-IEC 61882, Badania zagrożeń i zdolności do działania (badania HAZOP). Przewodnik zastosowań, 2005
- Polska Norma: PN-IEC 62198, Zarządzanie ryzykiem przedsięwzięcia. Wytyczne stosowania, 2005
Literatura dodatkowa
- Nie dotyczy, Aktualna Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca zarządzania zagrożeniami poważnymi awariami z udziałem substancji niebezpiecznych, 2011
- Uzarczyk A, Metody badań czynników szkodliwych w środowisku pracy., Gdańsk, 2008
- Piotrowki J., Kostyrko K, Wzorcowanie aparatury pomiarowej, PWN, Warszawa, 2000