Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały

Sylabus przedmiotu Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia i matematyka z poziomu gimnazjum-liceum
W-2podstawy rysunku technicznego
W-3podstawy procesów wymiany masy i ciepła (podstawy fizyki)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z budowa podstawowych aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym i pokrewnych (np. spożywczym)
C-2przedstawienie możliwiowści aplikacyjnych aparatów stosowanych w technologii chemicznej
C-3Poznanie zasad pracy aparatów chemicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznaie z elementami konstrukcyjnymi instalacji przemysłowych5
T-L-2Uruchomienie i demosntracja działania przykładowych instalacji10
15
wykłady
T-W-1Znaczenie i wykorzystanie apartury w technologii chemicznej. Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów. Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura. Typowe elementy aparatów chemicznych. Przenośniki. Pompy i sprężarki. Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania. Mieszadła i mieszalniki. Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry. Aparaty membranowe. Cyklony. Wirówki. Wymienniki ciepła. Wyparki. Krystalizatory. Aparaty do destylacji i rektyfikacji. Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Zapoznanie z literaturą przedmiotu10
A-L-3napisanie raportów-sprawozdań z zajęć5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2praktyczne zajęcia laboratoryjne - demonstracja budowy i pokazy obsługi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian z zakrsu tematyki laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium - narysować schematycznie wybrane aparaty chemiczne i opisać zasadę ich działania

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C18_W11
ma wiedzę z maszynoznawstwa i eksploatacji aparatury przemysłu chemicznego
Nano_1A_W11C-1, C-3, C-2T-W-1, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C18_U16
Zna rodzaje aparatów stosowanych w technologii chemicznej, potrafi zaprojektowac prosty schemat technologiczny, analizuje istniejące rozwiązania i potrafi je zmodyfikować.
Nano_1A_U16, Nano_1A_U17C-1, C-3, C-2T-W-1, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C18_K04
Potrafi zaprojektować cykl czynności (operacji) zmierzający do realizacji zaplanowanego celu
Nano_1A_K04C-1, C-2T-W-1, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C18_W11
ma wiedzę z maszynoznawstwa i eksploatacji aparatury przemysłu chemicznego
2,0nie zna budowy i zasad działania podstawowych aparatów chemicznych
3,0zna budowę i działanie przykładowych aparatów z danej grupy urządzeń
3,5Potrafi schematycznie narysować i opisać działanie większości głównych aparatów
4,0Dobrze zna budowę większości aparatów chemicznych, rozumie działanie ich poszczególnych zespołów-części.
4,5Dobrze zna budowę aparatury chemicznej oraz rozróżnia zakres ich możliwości aplikacyjnych
5,0Bardzo dobrze zna budowę i działanie apartów chemivznych oraz potrafi wskazać jakie aparatu zastosować do danego rodzaju technologii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C18_U16
Zna rodzaje aparatów stosowanych w technologii chemicznej, potrafi zaprojektowac prosty schemat technologiczny, analizuje istniejące rozwiązania i potrafi je zmodyfikować.
2,0nie zna podstawowych aparatów stosowanych w technologii chemicznej
3,0zna główne rodzaje aparatów przemysłu chemicznego, ale tylko ogólnie wie do czego mozna je zastoswać
3,5dobrze zna główne rodzaje aparatów przemysłu chemicznego, wie do czego można je zastoswać i potrafi połaczyć je w cykle technologiczne
4,0zna budowę i działanie aparatury chemicznej, potrafi stworzyć schemat technologiczny oraz przeanalizowac jego działanie
4,5dobrze znając aparaturę chemiczną potrafi tworzyć systemy technologiczne oraz wskazywać spsoby modyfikacji juz istniejących rozwiązań
5,0bardzo dobrze zna działanie i zakres zastowania aparatury chemicznej, potrafi storzyć schematy technologiczne, oraz optymalizowac istniejące.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C18_K04
Potrafi zaprojektować cykl czynności (operacji) zmierzający do realizacji zaplanowanego celu
2,0nie potrafi wyznaczyć celów do rozwiązania oraz nie umie wskazać metod rozwiązywania problemów technologicznych
3,0wskazuje cele do rozwiązania, ale ma duże problemy z określeniem sposobów ich realizacji
3,5prawidłowo dobiera właściwe matody i rozwiązuje wskazane cele
4,0dobrze dobiera metody działania i stosuje je do rozwiązania wskazanych celów
4,5bardzo dobrze dobiera metody działania i stosuje je do rozwiązania wskazanych celów
5,0potrafi opracowac kilka alternatywnych sposobów rzowiązywania problemów technologicznych

Literatura podstawowa

  1. J. Pikoń, Aparatura chemiczna, PWN, Warszawa, 1983
  2. H. Błasiński, B. Modziński, Aparatura przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1983
  3. M. Gryta, R. Kaleńczuk, D. Moszyński, Grafika inżynierska, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 2007
  4. K.F. Pawłow, P.G. Romankow, A.A. Noskow, Przykłady i zadania z zakresu aparatury i inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1981
  5. J. Pikoń, Podstawy konstrukcji aparatury chemicznej, PWN, Warszawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. T. Hobler, Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
  2. T. Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004
  3. W. Aleksandrowicz Żużikow, Filtracja, teoria i praktyka rozdzielania zawiesin, WNT, Warszawa, 1995
  4. R. Zarzycki, A. Chaculi, M. Starzak, Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
  5. R. Koch, A. Kozioł, Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznaie z elementami konstrukcyjnymi instalacji przemysłowych5
T-L-2Uruchomienie i demosntracja działania przykładowych instalacji10
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i wykorzystanie apartury w technologii chemicznej. Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów. Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura. Typowe elementy aparatów chemicznych. Przenośniki. Pompy i sprężarki. Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania. Mieszadła i mieszalniki. Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry. Aparaty membranowe. Cyklony. Wirówki. Wymienniki ciepła. Wyparki. Krystalizatory. Aparaty do destylacji i rektyfikacji. Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Zapoznanie z literaturą przedmiotu10
A-L-3napisanie raportów-sprawozdań z zajęć5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C18_W11ma wiedzę z maszynoznawstwa i eksploatacji aparatury przemysłu chemicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia, materiały i nanomateriały do projektowania, modelowania, symulacji i wytwarzania przyrządów i urządzeń technicznych oraz rozwiązywania za ich pomocą prostych zagadnień technicznych i badawczych
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z budowa podstawowych aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym i pokrewnych (np. spożywczym)
C-3Poznanie zasad pracy aparatów chemicznych
C-2przedstawienie możliwiowści aplikacyjnych aparatów stosowanych w technologii chemicznej
Treści programoweT-W-1Znaczenie i wykorzystanie apartury w technologii chemicznej. Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów. Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura. Typowe elementy aparatów chemicznych. Przenośniki. Pompy i sprężarki. Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania. Mieszadła i mieszalniki. Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry. Aparaty membranowe. Cyklony. Wirówki. Wymienniki ciepła. Wyparki. Krystalizatory. Aparaty do destylacji i rektyfikacji. Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki.
T-L-1Praktyczne zapoznaie z elementami konstrukcyjnymi instalacji przemysłowych
T-L-2Uruchomienie i demosntracja działania przykładowych instalacji
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2praktyczne zajęcia laboratoryjne - demonstracja budowy i pokazy obsługi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z zakrsu tematyki laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium - narysować schematycznie wybrane aparaty chemiczne i opisać zasadę ich działania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna budowy i zasad działania podstawowych aparatów chemicznych
3,0zna budowę i działanie przykładowych aparatów z danej grupy urządzeń
3,5Potrafi schematycznie narysować i opisać działanie większości głównych aparatów
4,0Dobrze zna budowę większości aparatów chemicznych, rozumie działanie ich poszczególnych zespołów-części.
4,5Dobrze zna budowę aparatury chemicznej oraz rozróżnia zakres ich możliwości aplikacyjnych
5,0Bardzo dobrze zna budowę i działanie apartów chemivznych oraz potrafi wskazać jakie aparatu zastosować do danego rodzaju technologii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C18_U16Zna rodzaje aparatów stosowanych w technologii chemicznej, potrafi zaprojektowac prosty schemat technologiczny, analizuje istniejące rozwiązania i potrafi je zmodyfikować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U16na podstawie analizy istniejącego procesu potrafi zaproponować jego modernizacje, prowadzące do poprawy wskaźników ekonomicznych oraz środowiskowych
Nano_1A_U17potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, zgodnie z zadaną specyfiką, charakterystyczny dla ukończonej specjalności oraz ocenić jego poprawność przy użyciu właściwych metod, technik i urządzeń
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z budowa podstawowych aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym i pokrewnych (np. spożywczym)
C-3Poznanie zasad pracy aparatów chemicznych
C-2przedstawienie możliwiowści aplikacyjnych aparatów stosowanych w technologii chemicznej
Treści programoweT-W-1Znaczenie i wykorzystanie apartury w technologii chemicznej. Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów. Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura. Typowe elementy aparatów chemicznych. Przenośniki. Pompy i sprężarki. Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania. Mieszadła i mieszalniki. Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry. Aparaty membranowe. Cyklony. Wirówki. Wymienniki ciepła. Wyparki. Krystalizatory. Aparaty do destylacji i rektyfikacji. Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki.
T-L-1Praktyczne zapoznaie z elementami konstrukcyjnymi instalacji przemysłowych
T-L-2Uruchomienie i demosntracja działania przykładowych instalacji
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2praktyczne zajęcia laboratoryjne - demonstracja budowy i pokazy obsługi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z zakrsu tematyki laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium - narysować schematycznie wybrane aparaty chemiczne i opisać zasadę ich działania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstawowych aparatów stosowanych w technologii chemicznej
3,0zna główne rodzaje aparatów przemysłu chemicznego, ale tylko ogólnie wie do czego mozna je zastoswać
3,5dobrze zna główne rodzaje aparatów przemysłu chemicznego, wie do czego można je zastoswać i potrafi połaczyć je w cykle technologiczne
4,0zna budowę i działanie aparatury chemicznej, potrafi stworzyć schemat technologiczny oraz przeanalizowac jego działanie
4,5dobrze znając aparaturę chemiczną potrafi tworzyć systemy technologiczne oraz wskazywać spsoby modyfikacji juz istniejących rozwiązań
5,0bardzo dobrze zna działanie i zakres zastowania aparatury chemicznej, potrafi storzyć schematy technologiczne, oraz optymalizowac istniejące.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C18_K04Potrafi zaprojektować cykl czynności (operacji) zmierzający do realizacji zaplanowanego celu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K04potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z budowa podstawowych aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym i pokrewnych (np. spożywczym)
C-2przedstawienie możliwiowści aplikacyjnych aparatów stosowanych w technologii chemicznej
Treści programoweT-W-1Znaczenie i wykorzystanie apartury w technologii chemicznej. Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów. Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura. Typowe elementy aparatów chemicznych. Przenośniki. Pompy i sprężarki. Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania. Mieszadła i mieszalniki. Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry. Aparaty membranowe. Cyklony. Wirówki. Wymienniki ciepła. Wyparki. Krystalizatory. Aparaty do destylacji i rektyfikacji. Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki.
T-L-1Praktyczne zapoznaie z elementami konstrukcyjnymi instalacji przemysłowych
T-L-2Uruchomienie i demosntracja działania przykładowych instalacji
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2praktyczne zajęcia laboratoryjne - demonstracja budowy i pokazy obsługi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z zakrsu tematyki laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium - narysować schematycznie wybrane aparaty chemiczne i opisać zasadę ich działania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wyznaczyć celów do rozwiązania oraz nie umie wskazać metod rozwiązywania problemów technologicznych
3,0wskazuje cele do rozwiązania, ale ma duże problemy z określeniem sposobów ich realizacji
3,5prawidłowo dobiera właściwe matody i rozwiązuje wskazane cele
4,0dobrze dobiera metody działania i stosuje je do rozwiązania wskazanych celów
4,5bardzo dobrze dobiera metody działania i stosuje je do rozwiązania wskazanych celów
5,0potrafi opracowac kilka alternatywnych sposobów rzowiązywania problemów technologicznych