Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały
Sylabus przedmiotu Badania materiałów i systemów nanostrukturalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania materiałów i systemów nanostrukturalnych | ||
Specjalność | Polimerowe bio- i nanomateriały | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia i technologia nanostruktur i polimerów |
W-2 | Podstawy nauki o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami badań materiałów polimerowych i systemów nanostrukturalnych, w tym nanokompozytów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykonanie analiz i interpretacja widm NMR, IR i UV-VIS | 6 |
T-L-2 | Badania wielkości nanocząstek metodą dynamicznego rozpraszania światła. | 3 |
T-L-3 | Oznaczanie temperatur przejść fazowych polimerowych właściwości termicznych w nanomateriałach polimerowych metodą DSC | 3 |
T-L-4 | Oznaczenie mas cząsteczkowych polimerów naturalnych metodą SEC. | 6 |
T-L-5 | Otrzymywanie i charakterystyka nanostrukturalnych układów polimerowych zawierających związki aktywne biologicznie. | 6 |
T-L-6 | Wyznaczenie potencjału Zeta nanostrukturalnych układów dyspersyjnych. | 3 |
T-L-7 | Wyznaczanie krytycznego stężenia micelarnego metodą UV-Vis. | 3 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zaprojektowanie metodologii badań korelujących strukturę systemów nanostrukturalnych z ich właściwościami | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Badania właściwości na granicy faz (kąt zwilżania, napięcie powierzchniowe, sorpcja wody); współczynnik załamania światła, polaryzacja światła | 3 |
T-W-2 | Chromatografia żelowa; spektroskopia optyczna, fluorescencyjna i w podczerwieni | 2 |
T-W-3 | techniki mikroskopowe w badaniach nanomateriałów: mikroskopia laserowa konfokalna, mikroskopia skaningowa | 3 |
T-W-4 | Dyfrakcja rentgenowska i neutronowa – zastosowanie w biologii i medycynie | 2 |
T-W-5 | Właściwości cieplne i analiza termiczna | 1 |
T-W-6 | Metody badań właściwości mechanicznych systemów nanosrukturalnych moduł sprężystości, wytrzymałość na zginanie, rozciąganie, ściskanie, ścinanie | 2 |
T-W-7 | Wytrzymałość zmęczeniowa (krzywa Woehlera i pętle histerezy), podatność na pełzanie i relaksacja naprężeń | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie sprawozdań | 30 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | praca własna i studia literaturowe | 15 |
A-P-2 | opracowanie projektu | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | praca własna, studia literaturowe | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład - prezentacja multimedialna |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne, praca zespołowa |
M-3 | praca projektowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D2-04_W01 student potrafi charakteryzować podstawowe metody badawcze do oceny właściwości materiałów i systemów nanostrukturalnych | Nano_1A_W02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D2-04_U01 student potrafi umiejetnie dobierać medody badawcze do rodzajów nanomateriałów i systemów nanostrukturalnych | Nano_1A_U03, Nano_1A_U14 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D2-04_K01 student potrafi pracować w zespole, rozwija swoją kreatywność | Nano_1A_K01, Nano_1A_K04 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D2-04_W01 student potrafi charakteryzować podstawowe metody badawcze do oceny właściwości materiałów i systemów nanostrukturalnych | 2,0 | |
3,0 | student posiada podstawową więdzę z zakresu badania materiałów i systemów nanostrukturalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D2-04_U01 student potrafi umiejetnie dobierać medody badawcze do rodzajów nanomateriałów i systemów nanostrukturalnych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczone umiejetności w zakresie badania materiałów i systemów nanostrukturalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D2-04_K01 student potrafi pracować w zespole, rozwija swoją kreatywność | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczoną kreatywność i umiejętność pracy w zespole oraz znajomość zasad etyki zawodowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- T. Broniewski, Metody badań i ocena właściwości tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- W. Przygocki, A. Włochowicz, Uporządkowanie makrocząsteczek w polimerach i włóknach, WNT, Warszawa, 2006