Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały
Sylabus przedmiotu Technologie informatyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie informatyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie Studenta z budową systemów komputerowych oraz systemami operacyjnymi MS-DOS i WINDOWS. |
C-2 | Zapozanie studentów z obsługą programów: edytor pisma Microsoft Word, arkusza kalkulacyjny Microsoft Excel. |
C-3 | Zdobycie umiejętności zastosowanie omawianych programów do rozwiazywania zagadnień chemicznych z zakresu nanotechnologii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie sieci komputerowej zainstalowanej w laboratorium. Praktyczne poznanie systemu MS DOS. Praktyczne poznanie systemu MS WIDOWS. Menu systemu. Operacja na oknach. Ustawianie parametrów pracy. Obsługa podstawowych aplikacji systemu. | 4 |
T-L-2 | Nauka posługiwania się edytorem tekstu. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji. | 4 |
T-L-3 | Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Rozwiązywanie prostych zadań z zakresu technologii chemicznej i ochrony środowiska. Obsługa bazy danych – zadania podstawowe. | 5 |
T-L-4 | Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia informatyki. Budowa systemów komputerowych. Komputer klasy PC i jego budowa. Zasady higienicznej pracy z komputerem. | 1 |
T-W-2 | Omówienie podstawowych poleceń systemu operacyjnego MS-DOS. System operacyjny WINDOWS – jego budowa i obsługa. | 2 |
T-W-3 | Edytor pisma Microsoft (MS) Word. Obsługa edytora. Operacje na tekście (formatowanie, wybór stylu, kopiowanie, usuwanie I wstawianie fragmentów tekstu). Wstawianie innych obiektów do dokumentu (ilustracje, równania). Tabele i ich obsługa. | 4 |
T-W-4 | Arkusz kalkulacyjny MS Excel. Budowa arkusza. Wpisywanie i zmiana danych. Formaty zawartości komórek. Budowa formuły obliczeń. Kopiowanie formuły. Zamrażanie treści komórki. Budowa wykresów wizualizujących zawartość arkusza. Stosowanie pakietu matematycznego, MS Excel jak elementarna baza danych (budowa i obsługa bazy, stosowanie filtrów). Zastosowanie pakietu do rozwiązywania zagadnień chemicznych. Bazy danych ich projektowanie i obsługa na przykładzie MS Acces.. | 8 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratoriów na podstawie wykładów i zalecanej literatury | 4 |
A-L-3 | Konsultacje u prowadzącego zajecia | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Konsultacje z wykladowcą | 4 |
A-W-4 | Zapoznanie się z dostepną literaturą | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kontrola postepów realizowanych zadań |
S-2 | Ocena formująca: Ocena jakosci oraz kompletności wykonanych zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratoriów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_A05_W01 Student ma podstawowa wiedzę w zakresie informatyki w stopniu potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. | Nano_1A_W06, Nano_1A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_A05_U01 Student potrafi posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. | Nano_1A_U07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_A05_K01 Student rozumie potrzebę kształcenia ustawiczengo w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania widzy. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. | Nano_1A_K01, Nano_1A_K07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_A05_W01 Student ma podstawowa wiedzę w zakresie informatyki w stopniu potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. | 2,0 | Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawowej wiedzy z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%. | |
3,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%. | |
4,0 | Student opanował w stopniu dobrym wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%. | |
4,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dobry wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%. | |
5,0 | Student w pelni opanował wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_A05_U01 Student potrafi posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. | 2,0 | Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta nie przekraczają 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,0 | Student dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,5 | Student w stopniu wiekszym jak dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
5,0 | Student bardzo dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_A05_K01 Student rozumie potrzebę kształcenia ustawiczengo w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania widzy. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz nie rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. |
3,0 | Student dostrzega w stopniu dostatecznym potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. | |
3,5 | Student dostrzega w stopniu większym, niż dostateczny potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. | |
4,0 | Student dostrzega w stopniu dobrym potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. | |
4,5 | Student dostrzega w stopniu większym, niż dobry potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. | |
5,0 | Student doskonale rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. |
Literatura podstawowa
- Dokumentacja programów narzędziowych i systemowych, 2011
- R.J.Kaleńczuk, Podstawy Informatyki dla chemików technologów, Szczecin, 1993