Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Właściwości termodynamiczne gazu ziemnego i ropy naftowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Właściwości termodynamiczne gazu ziemnego i ropy naftowej | ||
Specjalność | Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość trmodynamiki procesowej na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami przewidywania właściwości termodynamicznych gazu ziemnego i ropy naftowej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przewidywania właściwości termodynamicznych gazu ziemnego i ropy naftowej. |
C-3 | Uświadomienie konieczności ciągłego uaktualniania metod przewidywania właściwości termodynamicznych gazu ziemnego i ropy naftowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody obliczeniowe: Zastosowanie równań stanu do obliczenia równowag fazowych dla układów woda-węglowodory. | 5 |
T-L-2 | Obliczanie ciśnienia wrzenia, temperatury wrzenia, ciśnienia punktu rosy, temperatury punktu rosy, ogolna metoda obliczania równowag ciecz-para układów doskonałych, rozpuszczalność gazów w cieczach. | 6 |
T-L-3 | Obliczenia rzeczywistej równowagi ciecz para w układzie: węglowodór I-węglowodór II (różniących się liczbą atomów węgla) za pomocą modelu równowagi Wilsona. | 10 |
T-L-4 | Obliczenia równowag krystalizacji oraz równowag tworzenia się hydratów. | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zależności pomiędzy ciśnieniem (P), objętością (V) i temperaturą (T) czystych substancji, Równowaga Ciecz-Para | 5 |
T-W-2 | Przewidywanie właściwości termodynamicznych czystych substancji, ogólne zasady. Metoda stanów odpowiadających sobie (CSP). Metoda udziału grup. | 5 |
T-W-3 | Wirialne równania stanu, równania stanu wyproewadzone z teorii Van Der Vaalsa | 5 |
T-W-4 | Charakterystyka mieszanin, równowaga ciecz-para dla mieszanin, niedoskonalosc fazy ciekłej. | 5 |
T-W-5 | Równowagi ciecz-ciecz oraz ciecz-ciecz-para, układy woda-węglowodory. | 5 |
T-W-6 | Równowagi: Płyn-ciało stałe, Krystalizacja, Hydraty. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczedstnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. | 5 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
55 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne komputerowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-04_W01 student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody przewidywania właściwości termodynamicznych gazu ziemnego i ropy naftowej. | ICHP_2A_W03, ICHP_2A_W06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-04_U01 student umie interpretować podstawowe metody przewidywania właściwości termodynamicznych gazu ziemnego i ropy naftowej. | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U02, ICHP_2A_U04, ICHP_2A_U07, ICHP_2A_U08, ICHP_2A_U09, ICHP_2A_U11, ICHP_2A_U16, ICHP_2A_U18 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-04_K01 student nabędzie postawy aktywnej w kierunku poznawania metod przewidywania właściwości termodynamicznych gazu ziemnego i ropy naftowej. | ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K03, ICHP_2A_K06 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-04_W01 student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody przewidywania właściwości termodynamicznych gazu ziemnego i ropy naftowej. | 2,0 | |
3,0 | student poprawnie stosuje zaledwie elementarne metody przewidywania właściwości termodynamicznych gazu ziemnego i ropy naftowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-04_U01 student umie interpretować podstawowe metody przewidywania właściwości termodynamicznych gazu ziemnego i ropy naftowej. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zastosować tylko proste metody przewidywania właściwości termodynamicznych gazu ziemnego i ropy naftowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-04_K01 student nabędzie postawy aktywnej w kierunku poznawania metod przewidywania właściwości termodynamicznych gazu ziemnego i ropy naftowej. | 2,0 | |
3,0 | student jest w stanie użyć tylko uproszczonych metod przewidywania właściwości termodynamicznych gazu ziemnego i ropy naftowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzej Wyczesany, Równoczesne równowagi chemiczne i fazowe w złożonych procesach technologii przerobu ropy naftowej i syntezy organicznej, Politechnika Krakowska, Kraków, 1996
- Zofia Kohsling, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii węglowodorów i technologii ropy naftowej, Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków, 1991
- Vidal J., Thermodynamics: applications in chemical engineering and the petroleum industry, Editions TECHNIP, Paris, 2003, 1
- Poling B.E., Prausnitz J.M., O'Connell J.P., The properties of Gases and Liquids, McGRAW-HILL, New York, 2001, 5
Literatura dodatkowa
- Kyle B.G., Chemical and Process Thermodynamics, Prentice Hall PTR, New Jersey, 1999, 3