Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Procesy dynamiczne i aparaty:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy dynamiczne i aparaty
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,19zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,23zaliczenie
projektyP2 30 2,00,26zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,32egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z zakresu matematyki oraz komputerowych technik projektowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat podstawowych procesów i operacji jednostkowych stosowanych w inżynierii chemicznej
C-2Objaśnienie metodyki projektowania aparatów do przeprowadzania wybranych operacji dynamicznych inżynierii chemicznej
C-3Rozwijanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania zadań inżynierskich
C-4Kształtowanie umiejętności stosowania narzędzi CAD w pracach projektowych
C-5Uświadomienie konieczności stosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych w pracach projektowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe właściwości płynów: gęstość, lepkość2
T-A-2Podstawy dynamiki płynów8
T-A-3Pomiary hydrodynamiczne2
T-A-4Opory przepływu płynów3
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie studenta z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium)2
T-L-2Pomiary przepływu.4
T-L-3Charakterystyka wentylatora.4
T-L-4Opory przepływu przez rurociąg.4
T-L-5Opory przepływu przez wypełnienie.4
T-L-6Filtracja.4
T-L-7Sedymentacja.4
T-L-8Badanie dynamiki przepływu płynu w sieci4
30
projekty
T-P-1Zasady opracowywania dokumentacji projektowej2
T-P-2Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych14
T-P-3Zasady doboru pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej4
T-P-4Zasady wykonywanie części graficznej projektu: rysunków technicznych i poglądowych10
30
wykłady
T-W-1Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka.2
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.6
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.4
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość2
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.2
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.2
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.8
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.2
T-W-9Barbotaż.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia8
A-A-4konsultacje4
A-A-5zaliczenie pisemne1
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach.30
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-L-3Przygotowanie do kolokwium.10
A-L-4Opracowanie sprawozdań z laboratoriów5
A-L-5Udział w konsultacjach.5
60
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach.30
A-P-2Udział w konsultacjach.10
A-P-3Studiowanie wskazanej literatury5
A-P-4Samodzielne wykonanie obliczeń i rysunków15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach.30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.20
A-W-3Korzystanie z konsultacji.8
A-W-4Egzamin pisemny2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca - wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody praktyczne - metoda projektów.
M-4Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-4Ocena formująca: Zaliczenie pisemne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-5Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C07_W01
Student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dynamiczne inżynierii chemicznej
ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W13C-1T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-4, S-1
ICHP_1A_C07_W02
Student potrafi objaśniać zasady wykonywania obliczeń procesowych dla podstawowych procesówi dynamicznych inżynierii chemicznej
ICHP_1A_W11, ICHP_1A_W15, ICHP_1A_W20C-2T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C07_U01
Student potrafi rozwiązywać problemy projektowo-obliczeniowe związane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej
ICHP_1A_U10, ICHP_1A_U14, ICHP_1A_U05C-3T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-P-3, T-P-2M-2S-3, S-2, S-5, S-6
ICHP_1A_C07_U02
Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując się odpowiednimi narzędziami komputerowymi
ICHP_1A_U03, ICHP_1A_U16, ICHP_1A_U17C-4T-P-4, T-P-1, T-P-2M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C07_K01
Student jest zorientowany na samodzielne rozwiązywanie problemów projektowo-obliczeniowych dotyczących procesów dynamicznych inżynierii chemicznej
ICHP_1A_K06, ICHP_1A_K01C-5T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2M-2S-4, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C07_W01
Student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dynamiczne inżynierii chemicznej
2,0
3,0Student potrafi charakteryzować większość podstawowych procesów dynamicznych omówionych na wykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_C07_W02
Student potrafi objaśniać zasady wykonywania obliczeń procesowych dla podstawowych procesówi dynamicznych inżynierii chemicznej
2,0
3,0Student zna i potrafi objaśniać zasady wykonywania obliczeń procesowych dla większości podstawowych operacji dynamicznych omówionych na wykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C07_U01
Student potrafi rozwiązywać problemy projektowo-obliczeniowe związane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać proste problemy projektowo-obliczeniowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_C07_U02
Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując się odpowiednimi narzędziami komputerowymi
2,0
3,0Student potrafi sporządzić dokumentację projektową aparatu zawierającą obliczenia procesowe i rysunek poglądowy posługując się standardowymi technikami komputerowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C07_K01
Student jest zorientowany na samodzielne rozwiązywanie problemów projektowo-obliczeniowych dotyczących procesów dynamicznych inżynierii chemicznej
2,0
3,0Student potrafi samodzielne rozwiązywać podstawowe problemy projektowo-obliczeniowe z wykorzystaniem standardowych metod i procedur.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1998
  2. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej. Procesy przepływowe i cieplne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  3. Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1982
  4. Ciborowski J., Podstawy inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1965

Literatura dodatkowa

  1. Paderewski M., Procesy podstawowe. Cz. I. Przepływ płynów i metody rozdziału faz, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
  2. Fortuna S., Wentylatory i podstawy teoretyczne, zagadnienia konstrukcyjno – eksploatacyjne i zastosowanie, Techwent, 1999
  3. Bandrowski J., Sedymentacja zawiesin - zasady i projektowanie, Politechnika Śląska, Gliwice, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe właściwości płynów: gęstość, lepkość2
T-A-2Podstawy dynamiki płynów8
T-A-3Pomiary hydrodynamiczne2
T-A-4Opory przepływu płynów3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie studenta z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium)2
T-L-2Pomiary przepływu.4
T-L-3Charakterystyka wentylatora.4
T-L-4Opory przepływu przez rurociąg.4
T-L-5Opory przepływu przez wypełnienie.4
T-L-6Filtracja.4
T-L-7Sedymentacja.4
T-L-8Badanie dynamiki przepływu płynu w sieci4
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zasady opracowywania dokumentacji projektowej2
T-P-2Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych14
T-P-3Zasady doboru pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej4
T-P-4Zasady wykonywanie części graficznej projektu: rysunków technicznych i poglądowych10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka.2
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.6
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.4
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość2
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.2
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.2
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.8
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.2
T-W-9Barbotaż.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia8
A-A-4konsultacje4
A-A-5zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach.30
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-L-3Przygotowanie do kolokwium.10
A-L-4Opracowanie sprawozdań z laboratoriów5
A-L-5Udział w konsultacjach.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach.30
A-P-2Udział w konsultacjach.10
A-P-3Studiowanie wskazanej literatury5
A-P-4Samodzielne wykonanie obliczeń i rysunków15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach.30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.20
A-W-3Korzystanie z konsultacji.8
A-W-4Egzamin pisemny2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C07_W01Student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dynamiczne inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
ICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
ICHP_1A_W13ma wiedzę o obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych w kraju i na świecie
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat podstawowych procesów i operacji jednostkowych stosowanych w inżynierii chemicznej
Treści programoweT-W-9Barbotaż.
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie pisemne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi charakteryzować większość podstawowych procesów dynamicznych omówionych na wykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C07_W02Student potrafi objaśniać zasady wykonywania obliczeń procesowych dla podstawowych procesówi dynamicznych inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W11ma szczegółową wiedzę z zakresu maszynoznawstwa i aparatury przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych oraz podstaw projektowania aparatów i procesów
ICHP_1A_W15zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej \
ICHP_1A_W20zna funkcjonowanie typowych procesów w inżynierii chemicznej i procesowej
Cel przedmiotuC-2Objaśnienie metodyki projektowania aparatów do przeprowadzania wybranych operacji dynamicznych inżynierii chemicznej
Treści programoweT-W-1Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka.
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi objaśniać zasady wykonywania obliczeń procesowych dla większości podstawowych operacji dynamicznych omówionych na wykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C07_U01Student potrafi rozwiązywać problemy projektowo-obliczeniowe związane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U10w oparciu o wiedzę ogólną potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
ICHP_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania zadań inżynierskich
Treści programoweT-L-3Charakterystyka wentylatora.
T-L-4Opory przepływu przez rurociąg.
T-L-2Pomiary przepływu.
T-L-5Opory przepływu przez wypełnienie.
T-L-7Sedymentacja.
T-L-6Filtracja.
T-L-8Badanie dynamiki przepływu płynu w sieci
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie studenta z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium)
T-A-4Opory przepływu płynów
T-A-1Podstawowe właściwości płynów: gęstość, lepkość
T-A-3Pomiary hydrodynamiczne
T-A-2Podstawy dynamiki płynów
T-P-3Zasady doboru pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej
T-P-2Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-5Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać proste problemy projektowo-obliczeniowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C07_U02Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując się odpowiednimi narzędziami komputerowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim oraz języku obcym, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
ICHP_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla inżynierii chemicznej i procesowej, wybrać i zastosować właściwą metodę wykonania oraz wybrać narzędzia
ICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie umiejętności stosowania narzędzi CAD w pracach projektowych
Treści programoweT-P-4Zasady wykonywanie części graficznej projektu: rysunków technicznych i poglądowych
T-P-1Zasady opracowywania dokumentacji projektowej
T-P-2Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sporządzić dokumentację projektową aparatu zawierającą obliczenia procesowe i rysunek poglądowy posługując się standardowymi technikami komputerowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C07_K01Student jest zorientowany na samodzielne rozwiązywanie problemów projektowo-obliczeniowych dotyczących procesów dynamicznych inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
ICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych w pracach projektowych
Treści programoweT-W-9Barbotaż.
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie pisemne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielne rozwiązywać podstawowe problemy projektowo-obliczeniowe z wykorzystaniem standardowych metod i procedur.
3,5
4,0
4,5
5,0