Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo procesowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo procesowe | ||
Specjalność | Eksploatacja instalacji przemysłu petrochemicznego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Halina Murasiewicz <Halina.Murasiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Procesy i aparatura procesowa |
W-2 | Procesy wymiany ciepła |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką bezpieczeństwa procesowego oraz ukształtowanie umiejętności zabezpieczania instalacji o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia awarii przemysłowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja i klasyfikacja zakładów przemysłowych (ZZR, ZDR). | 1 |
T-A-2 | Wyznaczania matrycy ryzyka dla wybranych przypadkow | 1 |
T-A-3 | Obliczanie prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia niebezpiecznego | 1 |
T-A-4 | Wykonanie analizy HAZOP dla wybranego przypadku | 1 |
T-A-5 | Wykonanie i analiza drzewo zdarzeń (ETA) | 1 |
T-A-6 | Wykonanie i analiza drzewo błędów (FTA) | 1 |
T-A-7 | Ocena potencjalnych zagrożeń uwolnienia sie substancji niebezpiecznej w programie ALOHA | 2 |
T-A-8 | Studium przypadku | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do bezpieczeństwa procesowego. Przepisu EU oraz regulacje polskie. Identyfikacja i klasyfikacja zakładów przemysłowych. | 1 |
T-W-2 | Rejestry poważnych awarii przemysłowych (wypadki i statystyka strat). Omówienie wybranych katastrof przemysłowych (Flixborough, Bhopal, Seveso, Pasadena). | 1 |
T-W-3 | Zarządzanie ryzykiem w przemyśle - dopuszczalny poziom ryzyka, natura wypadków, nieodłączne elementy bezpieczeństwa. | 1 |
T-W-4 | Obowiązki prowadzących zakłady zwiększonego lub dużego ryzyka wystąpienia awarii przemysłowej (kompetencje personelu, dochodzenia powypadkowe, analiza przypadków). | 1 |
T-W-5 | Analiza zagrożeń i ocena ryzyka: metody porównawcze (metody indeksowe: DOW Index, OPS Index, listy kontrolne), metody przeglądowe (PHA, HAZOP, What – If) , metody analityczne (FMEA, FTA, ETA). | 4 |
T-W-6 | Podstawy toksykologii i higieny przemysłowej. Uwolnienia substancji toksycznych i modele ich rozprzestrzeniania się. Teoria pożaru: trójkąt (czworokąt) spalania, kategorie pożarów. Kategorie wybuchów, eksplozje w wyniku gwałtownej ekspansji gazu, fala uderzeniowa. Skutki pożarów i wybuchów. | 1 |
T-W-7 | Zapobieganie pożarom i wybuchom na etapie projektowania. Układy do redukcji ciśnienia: typy (płytki bezpieczeństwa, zawory sprężynowe), lokalizacja, dobór. | 1 |
T-W-8 | Bezpieczeństwo procesowe a funkcjonalne. Układy bezpieczeństwa funkcjonalnego: czujniki (przetworniki), układy logiczne, elementy wykonawcze. | 1 |
T-W-9 | Zarządzania bezpieczeństwem w cyklu życia obiektu: faza koncepcyjna i wstępna, faza projektowa, faza konstrukcyjna, faza eksploatacyjna. | 1 |
T-W-10 | Oprogramowanie stosowane w modelowaniu rzeczywistych lub potencjalnych zagrożeń wynikających z uwolnienia niebezpiecznych substancji. Przykładowe modelowanie zagrożeń w programie ALOHA | 3 |
T-W-11 | Studium przypadków obejmujące wstępną i końcową analiza HAZOP. Analiza ilościowa i jakościowa drzew błędu i drzew zdarzeń dla reprezentatywnych zdarzeń wypadkowych, które mogą wystąpić w przemyśle petrochemicznym. | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach. | 9 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 16 |
A-A-3 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 2 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady). |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawnosci przygotowania scenariuszy awaryjnych i wykonania analizy HAZOP. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-12_W01 Student zdobywa wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa procesowego i oceny ryzyka w przemyśle. Student jest w stanie wskazań i wytłumaczyć, na czym polega zarządzanie ryzykiem w przemyśle, w tym potrafi zaklasyfikować zakłady do grupy ZZR lub ZDR, potrafi wymienić i omówić wybrane metody analizy zagrożeń i oceny ryzyka. | ICHP_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-12_U01 Student ma umiejętności niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa pracy i procesów produkcyjnych. Student umie dobrać i zweryfikować pod kątem skuteczności warstwy zabezpieczeń instalacji przemysłowych. Student potrafi ocenić zagrożenia pożarowo-wybuchowe instalacji do przetwarzania substancji niebezpiecznych. | ICHP_2A_U13 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-12_K01 Student prawidłowo identyfikuje zagrożenia jakie mogą wystąpić w trakcie pracy instalacji stosowanych w przemyśle. Zgodnie z przyjętymi zasadami potrafi dobrać odpowiednie zabezpieczenia instalacji, a tym samym zmniejszyć do minimum ryzyko awarii. | ICHP_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-12_W01 Student zdobywa wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa procesowego i oceny ryzyka w przemyśle. Student jest w stanie wskazań i wytłumaczyć, na czym polega zarządzanie ryzykiem w przemyśle, w tym potrafi zaklasyfikować zakłady do grupy ZZR lub ZDR, potrafi wymienić i omówić wybrane metody analizy zagrożeń i oceny ryzyka. | 2,0 | Student nie umie zidentyfikować i wskazać zagrożeń procesowych dla wybranej instalacji. Student nie umie wskazać i omówić metod stosowanych do analizy ryzyka procesowego. |
3,0 | Student umie w stopniu dostatecznym zidentyfikować i określić zagrożenia procesowe dla wybranej instalacji. Student umie w stopniu dostatecznym wskazać i omówić metody stosowanych do analizy ryzyka procesowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-12_U01 Student ma umiejętności niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa pracy i procesów produkcyjnych. Student umie dobrać i zweryfikować pod kątem skuteczności warstwy zabezpieczeń instalacji przemysłowych. Student potrafi ocenić zagrożenia pożarowo-wybuchowe instalacji do przetwarzania substancji niebezpiecznych. | 2,0 | Student nie umie dobrać i zweryfikować pod kątem skuteczności warstwy zabezpieczeń instalacji przemysłowych. Student nie potrafi ocenić zagrożenia pożarowo-wybuchowego instalacji do przetwarzania substancji niebezpiecznych. |
3,0 | Student umie dobrać i zweryfikować pod kątem skuteczności warstwy zabezpieczeń instalacji przemysłowych w stopniu dostatecznym. Student potrafi ocenić w stopniu dostatecznym zagrożenie pożarowo-wybuchowe instalacji do przetwarzania substancji niebezpiecznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-12_K01 Student prawidłowo identyfikuje zagrożenia jakie mogą wystąpić w trakcie pracy instalacji stosowanych w przemyśle. Zgodnie z przyjętymi zasadami potrafi dobrać odpowiednie zabezpieczenia instalacji, a tym samym zmniejszyć do minimum ryzyko awarii. | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń, jakie mogą wystąpić w trakcie pracy instalacji stosowanych w przemyśle. Zgodnie z przyjętymi zasadami nie potrafi dobrać odpowiednich zabezpieczeń instalacji produkcyjnych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym identyfikuje zagrożenia, jakie mogą wystąpić w trakcie pracy instalacji stosowanych w przemyśle. Zgodnie z przyjętymi zasadami potrafi w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie zabezpieczenia instalacji produkcyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Borysiewicz M., Markowski A.S., Red. Michalik J. S., Kryteria akceptowalności ryzyka poważnych awarii przemysłowych, Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2002
- Borysiewicz M., Furtek A., Potempski S., Poradnik metod oceny ryzyka związanego z niebezpiecznymi instalacjami procesowymi, Instytut Energii Atomowej, Otwock-Świerk, 2000
- Michalik J. S., Zapobieganie poważnym awariom przemysłowym, Główny Inspektorat Pracy, Warszawa, 2005
- Markowski A., Zarządzanie ryzykiem w przmyśle chemicznym i procesowym, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000
- Rozporzadzenie Ministra Gospodarki w sprawie rodzajów i ilosci substancji niebezpiecznych, których znajdowanie sie w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiekszonym ryzyku albo zakładu o duzym ryzyku wystapienia powaznej awarii przemysłowej, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, 2013, poz. 1479
- Markowski A., Bezpieczeństwo procesów przemysłowych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2017
- Markowski, J., Zarządzanie bezpieczeństwem procesowym, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000
Literatura dodatkowa
- Markowski A., Zapobieganie stratom w Przemyśle cz. III, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000
- Kubasiak S., Bezpieczeństwo pracy w przemyśle chemicznym organicznym, Inst. Wydaw. CRZZ, Warszawa, 1980