Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu

Sylabus przedmiotu Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii chemicznej i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student posiada umiejetność posługiwania się modelami opisujacymi emisje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego
C-2Opanowanie wiedzy nt: zanieczyszczen powietrza atmosferycznego i ich rozprzestrzeniania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe2
T-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną2
T-L-3Modelowanie procesów przemysłowych2
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza2
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza2
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń2
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji2
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2konsultacje z prowadzącym przedmiot20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia22
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sporządzenie opracowania dotyczącego rozprzestrzeniania zanieczyszczeń dla wybranej jednostki emisyjnej oraz obcena aktywności studenta podczas zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-12_W01
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
ICHP_2A_W01C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-12_U01
student potrafi posługiwać się modelami służącymi do opisu rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
ICHP_2A_U08C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-12_K01
Student rozumie zagrożenie jakie stwarza rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu
ICHP_2A_K02C-2, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-12_W01
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu treści programowych przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-12_U01
student potrafi posługiwać się modelami służącymi do opisu rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
2,0
3,0student potrafi posługiwac się modelami służącymi do opisu rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-12_K01
Student rozumie zagrożenie jakie stwarza rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu
2,0
3,0świadomość zagrożenia jakie stwarza rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. POŚ, Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z 2008 (Dz. U. nr 25 poz.150), wraz z pózniejszymi zmianami, 2008

Literatura dodatkowa

  1. POŚ, Rozporzadzenie MS z dnia 26.01.2010 r., (Dz. U. nr 16 z 2003 r., poz. 87), w sprawie wartosci odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu, 2010
  2. POŚ, Rozporządzenie MS z dnia 22.04.2011 r., w sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz. U. 2011, nr 95, poz. 558), 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe2
T-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną2
T-L-3Modelowanie procesów przemysłowych2
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza2
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza2
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń2
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji2
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza4
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2konsultacje z prowadzącym przedmiot20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-12_W01Student posiada podstawową wiedzę w zakresie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy nt: zanieczyszczen powietrza atmosferycznego i ich rozprzestrzeniania
Treści programoweT-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną
T-L-3Modelowanie procesów przemysłowych
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji
T-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sporządzenie opracowania dotyczącego rozprzestrzeniania zanieczyszczeń dla wybranej jednostki emisyjnej oraz obcena aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu treści programowych przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-12_U01student potrafi posługiwać się modelami służącymi do opisu rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1student posiada umiejetność posługiwania się modelami opisujacymi emisje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego
Treści programoweT-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną
T-L-3Modelowanie procesów przemysłowych
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji
T-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sporządzenie opracowania dotyczącego rozprzestrzeniania zanieczyszczeń dla wybranej jednostki emisyjnej oraz obcena aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi posługiwac się modelami służącymi do opisu rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-12_K01Student rozumie zagrożenie jakie stwarza rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy nt: zanieczyszczen powietrza atmosferycznego i ich rozprzestrzeniania
C-1student posiada umiejetność posługiwania się modelami opisujacymi emisje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego
Treści programoweT-L-2Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń drogą atmosferyczną
T-L-3Modelowanie procesów przemysłowych
T-L-4Modelowanie procesów ochrony powietrza
T-L-5Model układu instalacja produkcyjna – instalacja ochrony powietrza
T-L-6Obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
T-L-7Emisja i jej modelowanie – ograniczenia prawne, ograniczenia produkcyjne, wskaźniki emisji
T-L-1Zanieczyszczenia gazowe i pyłowe
T-L-8Przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sporządzenie opracowania dotyczącego rozprzestrzeniania zanieczyszczeń dla wybranej jednostki emisyjnej oraz obcena aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0świadomość zagrożenia jakie stwarza rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu
3,5
4,0
4,5
5,0