Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa
Sylabus przedmiotu Symulatory procesowe w projektowaniu procesów przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Symulatory procesowe w projektowaniu procesów przemysłowych | ||
Specjalność | Inżynieria bioprocesowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Optymalizacja procesowa |
W-1 | Inżynieria systemów procesowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie u studentów świadomości potrzeby ciągłego kształcenia w zakresie znajomości symulatorów procesowych. |
C-1 | Zapoznanie studentów z symulatorami procesowymi stosowanymi w inżynierii chemicznej. |
C-1 | Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów |
C-1 | Ukształtowanie u studentów umiejętności pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, niezbędnych do przeprowadzenia symulacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykonywanie obliczeń symbolicznych za pomocą wybranych programów (Mathcad, Polymath, Matematica): transformacje Laplace’a, transformacje Fouriera. | 2 |
T-A-2 | Równania różniczkowe zwyczajne. Formułowanie modeli wybranych procesów inżynierii chemicznejw postaci układów równań różniczkowych zwyczajnych (problemy wartości początkowej). | 2 |
T-A-3 | Metody rozwiązywania układów równań różniczkowych zwyczajnych (problemy wartości początkowej). | 2 |
T-A-4 | Równania różniczkowe zwyczajne. Formułowanie modeli wybranych procesów inżynierii chemicznej w postaci układów równań różniczkowych zwyczajnych (problemy wartości brzegowej). | 2 |
T-A-5 | Metody rozwiązywania układów równań różniczkowych zwyczajnych (problemy wartości brzegowej). | 2 |
T-A-6 | Układy równań różniczkowych zwyczajnych - dwupunktowe zagadnienia brzegowe. | 2 |
T-A-7 | Układy równań różniczkowych zwyczajnych - dwupunktowe zagadnienia brzegowe; Metody rozwiązywania problemów. | 2 |
T-A-8 | Problemy inżynierii procesowej opisywane równaniami różniczkowymi cząstkowymi (układami równań) - metody rozwiązywania. | 4 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do symulatora Aspen Plus. Obliczanie właściwości fizycznych czystych płynów i ich mieszanin w symulatorze Aspen Plus. Estymacja parametrów. | 1 |
T-W-2 | Modelowanie procesów inżynierii chemicznej. Problemy wartości początkowej i brzegowej. Dwupunktowe zagadnienia brzegowe. | 2 |
T-W-3 | Wybrane metody numeryczne rozwiązywania modeli matematycznych. | 2 |
T-W-4 | Budowanie schematów układów w środowisku symulatora Aspen Plus oraz modeli poszczególnych elementów układu. | 1 |
T-W-5 | Modelowanie i projektowanie procesów ustalonych w symulatorze Aspen Plus. | 2 |
T-W-6 | Modelowanie i projektowanie procesów nieustalonych z użyciem symulatora Aspen Plus Dynamics. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | Przygotowanie sprawozdania pisemnego. | 27 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 34 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-1 | Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne kolokwium przed ćwiczeniami laboratoryjnymi. |
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-02b_W01 Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów inżynierii chemicznej przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania. | ICHP_2A_W04 | — | — | C-1, C-1 | T-W-2, T-W-3 | M-1, M-1 | S-1, S-1 |
ICHP_2A_C02-02b_W02 Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów wytwarzania olefin. | ICHP_2A_W06 | — | — | C-1, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-02b_U01 Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących zastosowania symulatorów procesowych | ICHP_2A_U01 | — | — | C-1, C-1 | — | M-1, M-1 | S-1, S-1 |
ICHP_2A_C02-02b_U02 Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | ICHP_2A_U08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-1 | S-1, S-1 |
ICHP_2A_C02-02b_U03 Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z procesami wytwarzania olefin. | ICHP_2A_U09 | — | — | C-1, C-1 | — | M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-02b_K01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych. | ICHP_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3 | M-1, M-1 | S-1, S-1, S-1 |
ICHP_2A_C02-02b_K02 Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny. | ICHP_2A_K06 | — | — | C-1 | — | M-1, M-1 | S-1, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-02b_W01 Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów inżynierii chemicznej przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym ma przyswojoną wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącących procesów wytwarzania olefin, przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C02-02b_W02 Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów wytwarzania olefin. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów wytwarzania olefin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-02b_U01 Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących zastosowania symulatorów procesowych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w stopniu podstawowym umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących procesów wytwarzania olefin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C02-02b_U02 Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C02-02b_U03 Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z procesami wytwarzania olefin. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z wytwarzaniem olefin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-02b_K01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma w stopniu podstawowym wyrobioną świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C02-02b_K02 Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny. | 2,0 | |
3,0 | Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student w stopniu podstawowym potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Luyben W.L., Distillation design and control using Aspen simulation, Wiley, New York, 2006
- Sandler S. I., Using Aspen Plus in Thermodynamics Instruction: A Step-by-Step Guide, Wiley, New York, 2015
- Dhurjati P., Shiflett M., Modeling and simulation in chemical engineering using Aspen and Matlab, CRC Press, 2014
- Luyben W.L., Chemical reactor design and contro, Wiley, New York, 2007
Literatura dodatkowa
- Finlayson B. A., Introduction to Chemical Engineering Computing, Wiley, New Jersey, 2006