Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl>, Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl>, Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 27 3,00,41zaliczenie
wykładyW1 36 4,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy matematyki (działania na wektorach, podstawowe funkcje)
W-2Zna fizykę na poziomie szkoły średniej
W-3Potrafi wykonywać obliczenia, stosując kalkulator i komputer
W-4Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku Inżynieria Chemiczna i Procesowa i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie sposobu opracowania wyników prostych pomiarów fizycznych i rozwinięcie umiejętności szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich
C-3Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki przydatnych inżynierowi chemii
C-4Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł informacji w zakresie wiedzy fachowej
C-5Rozwinięcie umiejętności pracy i komunikacji w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek i rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej.1
T-A-2Wyznaczanie niepewności pomiarowych w zastosowaniu do eksperymentów fizycznych3
T-A-3Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej2
T-A-4Rozwiązywanie zadań ze szczególnej i ogólnej teorii względności2
T-A-5Rozwiązywanie zadań z podstaw termodynamiki2
T-A-6Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego i falowego3
T-A-7Rozwiązywanie zadań z zakresu elektrycznego i magnetycznego3
T-A-8Kolokwium zaliczeniowe nr 12
T-A-9Rozwiązywanie zadań z fizyki atomowej3
T-A-10Opracowanie i prezentacja sprawozdań z eksperymentu fizycznego4
T-A-11Kolokwium zaliczeniowe nr 22
27
wykłady
T-W-1Międzynarodowy skład jednostek SI, zasady tworzenia jednostek wtórnych1
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej4
T-W-3Elementy szczególnej i ogólnej teorii względności4
T-W-4Elementy fizyki ciała stałego: budowa kryształów, podstawy teorii pasmowej ciał stałych, prąd elektryczny w przewodnikach, gazach; półprzewodniki4
T-W-5Drgania harmoniczne – zjawisko rezonansu4
T-W-6Ruch falowy – interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal3
T-W-7Podstawowe wielkości charakteryzujące pola elektryczne i magnetyczne4
T-W-8Fale elektromagnetyczne – właściwości i zastosowanie, Równania Maxwella2
T-W-9Fizyka atomowa (budowa atomu, równanie Schrödingera, poziomy energetyczne, kwantowe własności promieniowania, ciało doskonale czarne, optyka kwantowa, laser)4
T-W-10Fizyka jądrowa (podstawowe własności nukleidów, przemiany jądrowe, oddziaływanie promieniowania jądrowego z materią, detekcja promieniowania jądrowego)4
T-W-11Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki2
36

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych27
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych (praca własna)36
A-A-3Przygotowanie eksperymentu i opracowanie spawozdania (praca własna studenta)15
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń6
A-A-5Przygotowanie do kolokwiów6
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach36
A-W-2Przygotowanie do egzaminu (obejmuje wiedzę z wykładów oraz studiowanie zaleconej literatury)50
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu14
A-W-4Studiowanie literatury20
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład problemowy z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań obliczeniowych oraz realizacja problemów nieobliczeniowych celem zrozumienia otaczającego nas świata fizycznego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja zadania domowego
S-4Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_B03_W01
Student ma wiedzę obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność, magnetyzm, fizykę jądrową i fizykę ciała stałego w stopniu niezbędnym do zrozmienia podstaw działania, pozwalającą na uzyskanie tytułu inżyniera, uczestniczenie w zdobywaniu wiezdy i dadzą umiejętność studiowania w dowolnym momencie kariery zawodowej.
ICHP_1A_W02C-1, C-4, C-2, C-3, C-5T-W-2, T-W-11, T-W-10, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_B03_U01
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania prostych problemów fizycznych z zakresu mechaniki, ciepła, elektryczności, magnetyzmu, optyki, fizyki jądrowej i fizyki ciała stałego.
ICHP_1A_U05, ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U09C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-11, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-3M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_B03_K01
Student ma świadomość ważnej roli fizyki w praktyce inżynierskiej. Potrafi samodzielnie uczyć się oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
ICHP_1A_K01, ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K03C-1, C-4, C-2, C-3, C-5T-W-2, T-W-10, T-W-1, T-W-8, T-W-5M-3, M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_B03_W01
Student ma wiedzę obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność, magnetyzm, fizykę jądrową i fizykę ciała stałego w stopniu niezbędnym do zrozmienia podstaw działania, pozwalającą na uzyskanie tytułu inżyniera, uczestniczenie w zdobywaniu wiezdy i dadzą umiejętność studiowania w dowolnym momencie kariery zawodowej.
2,0wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest poniżej 50%
3,0wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 50% i sięga 60%
3,5wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 60% i sięga 70%
4,0wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 70% i sięga 80%
4,5wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 80% i sięga 90%
5,0wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest powyżej 90%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_B03_U01
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania prostych problemów fizycznych z zakresu mechaniki, ciepła, elektryczności, magnetyzmu, optyki, fizyki jądrowej i fizyki ciała stałego.
2,0Student nie potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki oraz ich zastosować ich do rozwiązywania prostych problemów fizycznych.
3,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych. Jego wiedza jest większa od 50% i sięga 60% wymaganej.
3,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych. Jego wiedza jest większa od 60% i sięga 70% wymaganej.
4,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych. Jego wiedza jest większa od 70% i sięga 80% wymaganej.
4,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych. Jego wiedza jest większa od 80% i sięga 90% wymaganej.
5,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych. Jego wiedza jest większa od 90% i sięga 100% wymaganej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_B03_K01
Student ma świadomość ważnej roli fizyki w praktyce inżynierskiej. Potrafi samodzielnie uczyć się oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2,0Brak współpracy w zespole i umiejetności samodzielnego przygotowania do rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,0Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,5Student potrafi współpracować w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Słaba ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
4,0Student potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim podstawowe role. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
4,5Student dobrze potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim większość ról. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
5,0Student bardzo dobrze potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim różnorodne role. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.

Literatura podstawowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  2. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  3. C.Bobrowski, Fizyka – krótki kurs, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  4. K.Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz. I i II., Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
  5. T.Rewaj (red.), Zbiór zadań z fizyki, Wydawnictwo Uczelnianie Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. M.Skorko, Fizyka, PWN, Warszawa, 1973
  2. A.Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
  3. M.S.Cedrik, Zbiór zadań z fizyki, PWN, Warszawa, 1978

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek i rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej.1
T-A-2Wyznaczanie niepewności pomiarowych w zastosowaniu do eksperymentów fizycznych3
T-A-3Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej2
T-A-4Rozwiązywanie zadań ze szczególnej i ogólnej teorii względności2
T-A-5Rozwiązywanie zadań z podstaw termodynamiki2
T-A-6Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego i falowego3
T-A-7Rozwiązywanie zadań z zakresu elektrycznego i magnetycznego3
T-A-8Kolokwium zaliczeniowe nr 12
T-A-9Rozwiązywanie zadań z fizyki atomowej3
T-A-10Opracowanie i prezentacja sprawozdań z eksperymentu fizycznego4
T-A-11Kolokwium zaliczeniowe nr 22
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Międzynarodowy skład jednostek SI, zasady tworzenia jednostek wtórnych1
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej4
T-W-3Elementy szczególnej i ogólnej teorii względności4
T-W-4Elementy fizyki ciała stałego: budowa kryształów, podstawy teorii pasmowej ciał stałych, prąd elektryczny w przewodnikach, gazach; półprzewodniki4
T-W-5Drgania harmoniczne – zjawisko rezonansu4
T-W-6Ruch falowy – interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal3
T-W-7Podstawowe wielkości charakteryzujące pola elektryczne i magnetyczne4
T-W-8Fale elektromagnetyczne – właściwości i zastosowanie, Równania Maxwella2
T-W-9Fizyka atomowa (budowa atomu, równanie Schrödingera, poziomy energetyczne, kwantowe własności promieniowania, ciało doskonale czarne, optyka kwantowa, laser)4
T-W-10Fizyka jądrowa (podstawowe własności nukleidów, przemiany jądrowe, oddziaływanie promieniowania jądrowego z materią, detekcja promieniowania jądrowego)4
T-W-11Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki2
36

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych27
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych (praca własna)36
A-A-3Przygotowanie eksperymentu i opracowanie spawozdania (praca własna studenta)15
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń6
A-A-5Przygotowanie do kolokwiów6
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach36
A-W-2Przygotowanie do egzaminu (obejmuje wiedzę z wykładów oraz studiowanie zaleconej literatury)50
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu14
A-W-4Studiowanie literatury20
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_B03_W01Student ma wiedzę obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność, magnetyzm, fizykę jądrową i fizykę ciała stałego w stopniu niezbędnym do zrozmienia podstaw działania, pozwalającą na uzyskanie tytułu inżyniera, uczestniczenie w zdobywaniu wiezdy i dadzą umiejętność studiowania w dowolnym momencie kariery zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów fizycznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku Inżynieria Chemiczna i Procesowa i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-4Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł informacji w zakresie wiedzy fachowej
C-2Nauczenie sposobu opracowania wyników prostych pomiarów fizycznych i rozwinięcie umiejętności szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich
C-3Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki przydatnych inżynierowi chemii
C-5Rozwinięcie umiejętności pracy i komunikacji w grupie
Treści programoweT-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej
T-W-11Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki
T-W-10Fizyka jądrowa (podstawowe własności nukleidów, przemiany jądrowe, oddziaływanie promieniowania jądrowego z materią, detekcja promieniowania jądrowego)
T-W-1Międzynarodowy skład jednostek SI, zasady tworzenia jednostek wtórnych
T-W-8Fale elektromagnetyczne – właściwości i zastosowanie, Równania Maxwella
T-W-4Elementy fizyki ciała stałego: budowa kryształów, podstawy teorii pasmowej ciał stałych, prąd elektryczny w przewodnikach, gazach; półprzewodniki
T-W-6Ruch falowy – interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal
T-W-9Fizyka atomowa (budowa atomu, równanie Schrödingera, poziomy energetyczne, kwantowe własności promieniowania, ciało doskonale czarne, optyka kwantowa, laser)
T-W-7Podstawowe wielkości charakteryzujące pola elektryczne i magnetyczne
T-W-5Drgania harmoniczne – zjawisko rezonansu
T-W-3Elementy szczególnej i ogólnej teorii względności
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań obliczeniowych oraz realizacja problemów nieobliczeniowych celem zrozumienia otaczającego nas świata fizycznego
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład problemowy z pokazami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest poniżej 50%
3,0wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 50% i sięga 60%
3,5wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 60% i sięga 70%
4,0wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 70% i sięga 80%
4,5wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 80% i sięga 90%
5,0wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest powyżej 90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_B03_U01Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania prostych problemów fizycznych z zakresu mechaniki, ciepła, elektryczności, magnetyzmu, optyki, fizyki jądrowej i fizyki ciała stałego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
ICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U09potrafi wykorzystać metody analityczne, numeryczne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku Inżynieria Chemiczna i Procesowa i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie sposobu opracowania wyników prostych pomiarów fizycznych i rozwinięcie umiejętności szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich
C-3Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki przydatnych inżynierowi chemii
Treści programoweT-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej
T-W-11Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki
T-W-10Fizyka jądrowa (podstawowe własności nukleidów, przemiany jądrowe, oddziaływanie promieniowania jądrowego z materią, detekcja promieniowania jądrowego)
T-W-8Fale elektromagnetyczne – właściwości i zastosowanie, Równania Maxwella
T-W-4Elementy fizyki ciała stałego: budowa kryształów, podstawy teorii pasmowej ciał stałych, prąd elektryczny w przewodnikach, gazach; półprzewodniki
T-W-6Ruch falowy – interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal
T-W-9Fizyka atomowa (budowa atomu, równanie Schrödingera, poziomy energetyczne, kwantowe własności promieniowania, ciało doskonale czarne, optyka kwantowa, laser)
T-W-7Podstawowe wielkości charakteryzujące pola elektryczne i magnetyczne
T-W-5Drgania harmoniczne – zjawisko rezonansu
T-W-3Elementy szczególnej i ogólnej teorii względności
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań obliczeniowych oraz realizacja problemów nieobliczeniowych celem zrozumienia otaczającego nas świata fizycznego
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki oraz ich zastosować ich do rozwiązywania prostych problemów fizycznych.
3,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych. Jego wiedza jest większa od 50% i sięga 60% wymaganej.
3,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych. Jego wiedza jest większa od 60% i sięga 70% wymaganej.
4,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych. Jego wiedza jest większa od 70% i sięga 80% wymaganej.
4,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych. Jego wiedza jest większa od 80% i sięga 90% wymaganej.
5,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych. Jego wiedza jest większa od 90% i sięga 100% wymaganej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_B03_K01Student ma świadomość ważnej roli fizyki w praktyce inżynierskiej. Potrafi samodzielnie uczyć się oraz podporządkować się zasadom pracy w zespole. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
ICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku Inżynieria Chemiczna i Procesowa i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-4Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł informacji w zakresie wiedzy fachowej
C-2Nauczenie sposobu opracowania wyników prostych pomiarów fizycznych i rozwinięcie umiejętności szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich
C-3Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki przydatnych inżynierowi chemii
C-5Rozwinięcie umiejętności pracy i komunikacji w grupie
Treści programoweT-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej
T-W-10Fizyka jądrowa (podstawowe własności nukleidów, przemiany jądrowe, oddziaływanie promieniowania jądrowego z materią, detekcja promieniowania jądrowego)
T-W-1Międzynarodowy skład jednostek SI, zasady tworzenia jednostek wtórnych
T-W-8Fale elektromagnetyczne – właściwości i zastosowanie, Równania Maxwella
T-W-5Drgania harmoniczne – zjawisko rezonansu
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań obliczeniowych oraz realizacja problemów nieobliczeniowych celem zrozumienia otaczającego nas świata fizycznego
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład problemowy z pokazami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja zadania domowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak współpracy w zespole i umiejetności samodzielnego przygotowania do rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,0Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,5Student potrafi współpracować w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Słaba ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
4,0Student potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim podstawowe role. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
4,5Student dobrze potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim większość ról. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
5,0Student bardzo dobrze potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim różnorodne role. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.