Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 30 0,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzupełnienie braków z zakresu zasad nomenklatury systematycznej wybranych klas związków organicznych.
C-2Ugruntowanie pojęć z zakresu izomerii i stereochemii związków organicznych.
C-3Utrwalenie umiejętności rozpoznawania grup funkcyjnych w różnych klasach związków organicznych.
C-4Ugruntowanie umiejętności przedstawiania struktur związków organicznych za pomocą wzorów półstrukturalnych i szkieletowych oraz przypisania związków organicznych do poszczególnych klas na podstawie znajomości grup funkcyjnych.
C-5Uświadomienie studentom niebezpieczeństw wynikających z pracy z różnymi substancjami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
C-6Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wydzielania, rozdzielania i oczyszczania związków organicznych.
C-7Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, wlasne obserwacje oraz niezbędne obliczenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady nomenklatury systematycznej IUPAC wybranych klas związków organicznych.2
T-A-2Izomeria i stereochemia związków organicznych. Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.5
T-A-3Ćwiczenia w nazywaniu różnych grup związków organicznych. Pisanie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych. Klasyfikowanie związków organicznych na podstawie charakterystycznych grup funkcyjnych.8
15
laboratoria
T-L-1Podstawowe zasady pracy w laboratorium chemii organicznej: nebezpieczne substancje chemiczne, zbieranie i utylizacja odpadów chemicznych, oparzenia chemiczne, zatrucia oraz inne wypadki przy pracy w laboratorium.3
T-L-2Szkło, aparatura i podstawowy sprzęt laboratoryjny.2
T-L-3Metody rozdzielania, wydzielania i oczyszczania związków organicznych: krystalizacja, destylacja prosta, ekstrakcja, sączenie i suszenie.20
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa nitrowych pochodnych aniliny.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia w zakresie przypisywania różnych związków organicznych do poszczególnych klas, rysowania wzorów półstrukturalnych i szkieletowych związków organicznych a także rozpoznawania rodzajów izomerii.
M-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie rozdzielania, wydzielania lub oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_U02_W01
Student potrafi stosować zasady nomenklatury systematycznej do nazywania różnych klas związków organicznych. Rozróżnia poszczególne grupy funkcyjne oraz typy izomerii w związkach organicznych.
C-3, C-2, C-4, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1S-1
KCh_1A_U02_W02
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z pracy w laboratorium chemii organicznej.
C-5, C-7T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_U02_U01
Student potrafi przypisać związek organiczny do konkretnej klasy na podstawie znajomości grup funkcyjnych oraz podać jego nazwę zgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej.
C-3, C-1, C-4T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1S-1
KCh_1A_U02_U02
Student potrafi zastosować proste metody wydzielania, rozdzielania i oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
C-7, C-6T-L-3, T-L-4M-2S-2

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Banaszkiewicz, Zadania i ćwiczenia z chemii organicznej, Politechnika Radomska, 2002
  2. Daniel Buza, Aleksandra Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  3. Daniel Buza, Wojciech Sas, Przemysław Szczeciński, Chemia organiczna. Kurs podstawowy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  4. Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej. Techniki pracy i przepisy BHP, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady nomenklatury systematycznej IUPAC wybranych klas związków organicznych.2
T-A-2Izomeria i stereochemia związków organicznych. Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.5
T-A-3Ćwiczenia w nazywaniu różnych grup związków organicznych. Pisanie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych. Klasyfikowanie związków organicznych na podstawie charakterystycznych grup funkcyjnych.8
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe zasady pracy w laboratorium chemii organicznej: nebezpieczne substancje chemiczne, zbieranie i utylizacja odpadów chemicznych, oparzenia chemiczne, zatrucia oraz inne wypadki przy pracy w laboratorium.3
T-L-2Szkło, aparatura i podstawowy sprzęt laboratoryjny.2
T-L-3Metody rozdzielania, wydzielania i oczyszczania związków organicznych: krystalizacja, destylacja prosta, ekstrakcja, sączenie i suszenie.20
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa nitrowych pochodnych aniliny.5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_U02_W01Student potrafi stosować zasady nomenklatury systematycznej do nazywania różnych klas związków organicznych. Rozróżnia poszczególne grupy funkcyjne oraz typy izomerii w związkach organicznych.
Cel przedmiotuC-3Utrwalenie umiejętności rozpoznawania grup funkcyjnych w różnych klasach związków organicznych.
C-2Ugruntowanie pojęć z zakresu izomerii i stereochemii związków organicznych.
C-4Ugruntowanie umiejętności przedstawiania struktur związków organicznych za pomocą wzorów półstrukturalnych i szkieletowych oraz przypisania związków organicznych do poszczególnych klas na podstawie znajomości grup funkcyjnych.
C-1Uzupełnienie braków z zakresu zasad nomenklatury systematycznej wybranych klas związków organicznych.
Treści programoweT-A-1Zasady nomenklatury systematycznej IUPAC wybranych klas związków organicznych.
T-A-3Ćwiczenia w nazywaniu różnych grup związków organicznych. Pisanie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych. Klasyfikowanie związków organicznych na podstawie charakterystycznych grup funkcyjnych.
T-A-2Izomeria i stereochemia związków organicznych. Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia w zakresie przypisywania różnych związków organicznych do poszczególnych klas, rysowania wzorów półstrukturalnych i szkieletowych związków organicznych a także rozpoznawania rodzajów izomerii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz aktywności na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_U02_W02Student ma świadomość zagrożeń wynikających z pracy w laboratorium chemii organicznej.
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie studentom niebezpieczeństw wynikających z pracy z różnymi substancjami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
C-7Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, wlasne obserwacje oraz niezbędne obliczenia.
Treści programoweT-L-1Podstawowe zasady pracy w laboratorium chemii organicznej: nebezpieczne substancje chemiczne, zbieranie i utylizacja odpadów chemicznych, oparzenia chemiczne, zatrucia oraz inne wypadki przy pracy w laboratorium.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie rozdzielania, wydzielania lub oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_U02_U01Student potrafi przypisać związek organiczny do konkretnej klasy na podstawie znajomości grup funkcyjnych oraz podać jego nazwę zgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej.
Cel przedmiotuC-3Utrwalenie umiejętności rozpoznawania grup funkcyjnych w różnych klasach związków organicznych.
C-1Uzupełnienie braków z zakresu zasad nomenklatury systematycznej wybranych klas związków organicznych.
C-4Ugruntowanie umiejętności przedstawiania struktur związków organicznych za pomocą wzorów półstrukturalnych i szkieletowych oraz przypisania związków organicznych do poszczególnych klas na podstawie znajomości grup funkcyjnych.
Treści programoweT-A-3Ćwiczenia w nazywaniu różnych grup związków organicznych. Pisanie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych. Klasyfikowanie związków organicznych na podstawie charakterystycznych grup funkcyjnych.
T-A-1Zasady nomenklatury systematycznej IUPAC wybranych klas związków organicznych.
T-A-2Izomeria i stereochemia związków organicznych. Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia w zakresie przypisywania różnych związków organicznych do poszczególnych klas, rysowania wzorów półstrukturalnych i szkieletowych związków organicznych a także rozpoznawania rodzajów izomerii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz aktywności na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_U02_U02Student potrafi zastosować proste metody wydzielania, rozdzielania i oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
Cel przedmiotuC-7Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, wlasne obserwacje oraz niezbędne obliczenia.
C-6Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wydzielania, rozdzielania i oczyszczania związków organicznych.
Treści programoweT-L-3Metody rozdzielania, wydzielania i oczyszczania związków organicznych: krystalizacja, destylacja prosta, ekstrakcja, sączenie i suszenie.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa nitrowych pochodnych aniliny.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie rozdzielania, wydzielania lub oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu.