Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej

Sylabus przedmiotu Modelowanie zagrożeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Modelowanie zagrożeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zna mechanizm powstawania i rozwoju oraz rozprzestrzeniania się pożaru oraz innych zagrożeń naturalnych stwarzających zagrożenie pożarowe; potrafi prawidłowo zastosować metody modelowania i obliczeń dla określania parametrów pożaru.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia mocy pożaru2
T-A-2Obliczenia wysokości płomienia.2
T-A-3Obliczenia średnicy pool fire1
T-A-4Wyznaczanie natężenia promieniowania cieplnego i bezpiecznej odległości.2
T-A-5Wyznaczanie zasięgu obłoku palnego lub toksycznego2
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń.1
10
wykłady
T-W-1Spalanie paliw stałych, ciekłych i gazowych. Rozprzestrzenianie płomienia.2
T-W-2Pożar w pomieszczeniu zamkniętym, fazy rozwoju pożaru.2
T-W-3Mdele rozprzestrzeniania się skażeń oraz obłoku palnego lub toksycznego.3
T-W-4Zagrożenia ze strony deformacji zapadliskowych i wstrząsów sejsmicznych. Modelowanie i prognozowanie zagrożeń powodowanych przez katastrofy budowlane. Zagrożenia powodowane przez osuwiska.2
T-W-5Zaliczenie wykładów.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach i zaliczenie10
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu15
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny uzypełniony w odneisieniu do niektorych tematów przez wykład problemowy z zastosowaniem metod aktywizujących, np. dyskusja dydaktyczna
M-2ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_13_W01
ma wiedzę na temat podstaw fizycznych powstawania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz zagrożeń naturalnych stwarzających zagrożenie pożarowe w obiektach użyteczności publicznej; potrafi je zdefiniować, wyjaśnić ich charakter i sposób powstawania
BPOUP_10-_W04C-1T-A-2, T-W-3, T-A-4, T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_13_U01
potrafi rozwiązać zadania inżynierskie z zakresu modelowania zagrożenia pożarowego oraz ocenić wpływ skutków tego zagrożenia pożarowego na otoczenie
BPOUP_10-_U04, BPOUP_10-_U06C-1T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_13_K01
ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę, jest wrażliwy na występujące zagrożenia i ich oddziaływanie społeczne
BPOUP_10-_K02, BPOUP_10-_K01C-1T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_13_W01
ma wiedzę na temat podstaw fizycznych powstawania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz zagrożeń naturalnych stwarzających zagrożenie pożarowe w obiektach użyteczności publicznej; potrafi je zdefiniować, wyjaśnić ich charakter i sposób powstawania
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_13_U01
potrafi rozwiązać zadania inżynierskie z zakresu modelowania zagrożenia pożarowego oraz ocenić wpływ skutków tego zagrożenia pożarowego na otoczenie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_13_K01
ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę, jest wrażliwy na występujące zagrożenia i ich oddziaływanie społeczne
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Anderson, Ross, Inżynieria zabezpieczeń. [trans.] Piotr Carlson, WNT, Warszawa, 2005
  2. Assael, Marc J. and Kakosimos, Konstantinos E., Fires, Explosions, and Toxic Gas Dispersions. Effect Calculation and Risk Analysis, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010
  3. Drysdale, Dougal, An Introduction to Fire Dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2008, Second Edition (1998, reprint 2008)
  4. Pihowicz Włodzimierz, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
  5. Schreckenberg M., Sharma S.D., Pedestrian and Evacuation Dynamics, Springer, Berlin, Heidelberg, New York, 2002
  6. Szopa Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Ofic. Wydawn. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2009
  7. Wolanin Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów. Warszawa : Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Wyd. Szk. Gł. Słuzby Pożarniczej, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Głowiak, Bohdan, Kempa, Edward and Winnicki, Tomasz, Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985
  2. Kwiatkowski A. i inni, Matematyczno-Komputerowy model kryminalistycznego badania przyczyn i okoliczności pożarów, Wyd. "Czasopisma Wojskowe", Warszawa, 1989
  3. Thomas P.H., Fire Modeling and Fire Behavior in Rooms, The Combustion Institute, Pittsburgh, 1981, s. 503-518
  4. Wolanin Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, Wyd. Szk. Gł. Słuzby Pożarniczej, Warszawa, 1986

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia mocy pożaru2
T-A-2Obliczenia wysokości płomienia.2
T-A-3Obliczenia średnicy pool fire1
T-A-4Wyznaczanie natężenia promieniowania cieplnego i bezpiecznej odległości.2
T-A-5Wyznaczanie zasięgu obłoku palnego lub toksycznego2
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Spalanie paliw stałych, ciekłych i gazowych. Rozprzestrzenianie płomienia.2
T-W-2Pożar w pomieszczeniu zamkniętym, fazy rozwoju pożaru.2
T-W-3Mdele rozprzestrzeniania się skażeń oraz obłoku palnego lub toksycznego.3
T-W-4Zagrożenia ze strony deformacji zapadliskowych i wstrząsów sejsmicznych. Modelowanie i prognozowanie zagrożeń powodowanych przez katastrofy budowlane. Zagrożenia powodowane przez osuwiska.2
T-W-5Zaliczenie wykładów.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach i zaliczenie10
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu15
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_13_W01ma wiedzę na temat podstaw fizycznych powstawania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz zagrożeń naturalnych stwarzających zagrożenie pożarowe w obiektach użyteczności publicznej; potrafi je zdefiniować, wyjaśnić ich charakter i sposób powstawania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_W04ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach użyteczności publicznej, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
Cel przedmiotuC-1Zna mechanizm powstawania i rozwoju oraz rozprzestrzeniania się pożaru oraz innych zagrożeń naturalnych stwarzających zagrożenie pożarowe; potrafi prawidłowo zastosować metody modelowania i obliczeń dla określania parametrów pożaru.
Treści programoweT-A-2Obliczenia wysokości płomienia.
T-W-3Mdele rozprzestrzeniania się skażeń oraz obłoku palnego lub toksycznego.
T-A-4Wyznaczanie natężenia promieniowania cieplnego i bezpiecznej odległości.
T-W-4Zagrożenia ze strony deformacji zapadliskowych i wstrząsów sejsmicznych. Modelowanie i prognozowanie zagrożeń powodowanych przez katastrofy budowlane. Zagrożenia powodowane przez osuwiska.
T-W-1Spalanie paliw stałych, ciekłych i gazowych. Rozprzestrzenianie płomienia.
T-A-1Obliczenia mocy pożaru
T-A-5Wyznaczanie zasięgu obłoku palnego lub toksycznego
T-A-3Obliczenia średnicy pool fire
T-W-2Pożar w pomieszczeniu zamkniętym, fazy rozwoju pożaru.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny uzypełniony w odneisieniu do niektorych tematów przez wykład problemowy z zastosowaniem metod aktywizujących, np. dyskusja dydaktyczna
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_13_U01potrafi rozwiązać zadania inżynierskie z zakresu modelowania zagrożenia pożarowego oraz ocenić wpływ skutków tego zagrożenia pożarowego na otoczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_U04potrafi dokonać identyfikacji zagrożeń i sformułować rozwiązania o charakterze praktycznym przydatne w zapewnieniu bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej
BPOUP_10-_U06potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów związanych z eksploatacją obiektów użyteczności publicznej i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zna mechanizm powstawania i rozwoju oraz rozprzestrzeniania się pożaru oraz innych zagrożeń naturalnych stwarzających zagrożenie pożarowe; potrafi prawidłowo zastosować metody modelowania i obliczeń dla określania parametrów pożaru.
Treści programoweT-A-1Obliczenia mocy pożaru
T-A-5Wyznaczanie zasięgu obłoku palnego lub toksycznego
T-A-4Wyznaczanie natężenia promieniowania cieplnego i bezpiecznej odległości.
T-A-3Obliczenia średnicy pool fire
T-A-2Obliczenia wysokości płomienia.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_13_K01ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę, jest wrażliwy na występujące zagrożenia i ich oddziaływanie społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_K02ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BPOUP_10-_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-1Zna mechanizm powstawania i rozwoju oraz rozprzestrzeniania się pożaru oraz innych zagrożeń naturalnych stwarzających zagrożenie pożarowe; potrafi prawidłowo zastosować metody modelowania i obliczeń dla określania parametrów pożaru.
Treści programoweT-A-5Wyznaczanie zasięgu obłoku palnego lub toksycznego
T-A-4Wyznaczanie natężenia promieniowania cieplnego i bezpiecznej odległości.
T-A-2Obliczenia wysokości płomienia.
T-A-1Obliczenia mocy pożaru
T-A-3Obliczenia średnicy pool fire
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.