Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej

Sylabus przedmiotu Rola komunikacji w sytuacjach kryzysowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Rola komunikacji w sytuacjach kryzysowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość różnych rodzajów nośników informacji oraz środków komunikowania w sytuacjach krysysowych. Umiejętność tworzenia informacji wykorzystwywanych w sytuacjach kryzysowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Plan komunikacji kryzysowej2
T-A-2Komikacja werbalna i niewerbalna1
T-A-3Obraz, schamat, instrukacja, plan jako nośniki informacji w sytuacjach kryzysowych2
T-A-4Rola technologii informatycznych jako środka komunikowania2
T-A-5Techniczne systemy komunikacji2
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń1
10
wykłady
T-W-1Rola informacji w sytuacjach kryzysowych2
T-W-2Klasyfikacja i ochrona informacji1
T-W-3Sposoby komunikowania się w sytuacjach kryzysowych2
T-W-4Narzędzia komunikacji w sytuacjach kryzysowych2
T-W-5Podmioty zaangażowane w przekazywanie informacji1
T-W-6Negocjacje i mediacje w sytuacjach kryzysowych1
T-W-7Zaliczenie wykładu1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie.10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.15
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_12_W01
ma wiedzę o przepisach dotyczących komunikacji w sytuacjach kryzysowych, o radzajach i nośnikach informacji oraz o nowoczesnych środkach i metodach komunikowania się w sytuacjach kryzysowych.
BPOUP_10-_W03, BPOUP_10-_W04, BPOUP_10-_W07, BPOUP_10-_W01C-1T-W-1, T-A-1, T-W-5, T-W-4, T-A-3, T-W-6, T-W-3, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_12_U01
potrafi formułować różnego rodzaju informacje jak np. komunikaty, instrukcje, procedury; potrafi wykorzystać różne narzędzia do przygotwania informacji oraz do komunikowania się w sytuacjach kryzysowych.
BPOUP_10-_U01, BPOUP_10-_U02C-1T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-5, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_12_K01
wykazuje wrażliwość społeczną na właściwe wykorzystanie informacji w procesie komunikowania; posiada kompetencje, by zapobiegać nadużywaniu informacji, manipulowaniu informacją z nadużyciem zaufania społecznego.
BPOUP_10-_K03, BPOUP_10-_K01, BPOUP_10-_K02C-1T-A-4, T-W-3, T-W-6, T-A-3, T-A-5, T-A-2M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_12_W01
ma wiedzę o przepisach dotyczących komunikacji w sytuacjach kryzysowych, o radzajach i nośnikach informacji oraz o nowoczesnych środkach i metodach komunikowania się w sytuacjach kryzysowych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_12_U01
potrafi formułować różnego rodzaju informacje jak np. komunikaty, instrukcje, procedury; potrafi wykorzystać różne narzędzia do przygotwania informacji oraz do komunikowania się w sytuacjach kryzysowych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować  umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez  efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię  umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię  umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_12_K01
wykazuje wrażliwość społeczną na właściwe wykorzystanie informacji w procesie komunikowania; posiada kompetencje, by zapobiegać nadużywaniu informacji, manipulowaniu informacją z nadużyciem zaufania społecznego.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, Księga komunikacji kryzysowej, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, Warszawa, 2017
  2. red. Jadwiga Stawnicka, Komunikacja w sytuacjach kryzysowych, Uniwerstetet Śląski, Katowice, 2010, 978-83-60743-39-3
  3. Sylwia Wojciechowska-Filipek , Beata Mazurek-Kucharska, Zarządzanie w kryzysie. Aspekty organizacyjne i psychologiczne (wyd. II), CeDeWu, Warszawa, 2019, 9788381022149
  4. Smektała Tymon, Komunikacja wizerunkowa w sytuacjach kryzysowych firmy, Astrum, Wrocław, 2016, 9788372779335

Literatura dodatkowa

  1. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, EFEKTYWNA KOMUNIKACJA Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI KRYZYSOWYCH, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa, https://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/pliki/13.pdf

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Plan komunikacji kryzysowej2
T-A-2Komikacja werbalna i niewerbalna1
T-A-3Obraz, schamat, instrukacja, plan jako nośniki informacji w sytuacjach kryzysowych2
T-A-4Rola technologii informatycznych jako środka komunikowania2
T-A-5Techniczne systemy komunikacji2
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola informacji w sytuacjach kryzysowych2
T-W-2Klasyfikacja i ochrona informacji1
T-W-3Sposoby komunikowania się w sytuacjach kryzysowych2
T-W-4Narzędzia komunikacji w sytuacjach kryzysowych2
T-W-5Podmioty zaangażowane w przekazywanie informacji1
T-W-6Negocjacje i mediacje w sytuacjach kryzysowych1
T-W-7Zaliczenie wykładu1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie.10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_12_W01ma wiedzę o przepisach dotyczących komunikacji w sytuacjach kryzysowych, o radzajach i nośnikach informacji oraz o nowoczesnych środkach i metodach komunikowania się w sytuacjach kryzysowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_W03ma podstawową wiedzę z zakresu zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia ludzi w obiektach użyteczności publicznej
BPOUP_10-_W04ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach użyteczności publicznej, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
BPOUP_10-_W07ma wiedzę z zakresu komunikowania się w sytuacjach kryzysowych
BPOUP_10-_W01zna przepisy, normy krajowe i Unii Europejskiej obowiązujące w zakresie bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej
Cel przedmiotuC-1Znajomość różnych rodzajów nośników informacji oraz środków komunikowania w sytuacjach krysysowych. Umiejętność tworzenia informacji wykorzystwywanych w sytuacjach kryzysowych.
Treści programoweT-W-1Rola informacji w sytuacjach kryzysowych
T-A-1Plan komunikacji kryzysowej
T-W-5Podmioty zaangażowane w przekazywanie informacji
T-W-4Narzędzia komunikacji w sytuacjach kryzysowych
T-A-3Obraz, schamat, instrukacja, plan jako nośniki informacji w sytuacjach kryzysowych
T-W-6Negocjacje i mediacje w sytuacjach kryzysowych
T-W-3Sposoby komunikowania się w sytuacjach kryzysowych
T-A-2Komikacja werbalna i niewerbalna
T-A-5Techniczne systemy komunikacji
T-A-4Rola technologii informatycznych jako środka komunikowania
T-W-2Klasyfikacja i ochrona informacji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec przedmiotu.
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_12_U01potrafi formułować różnego rodzaju informacje jak np. komunikaty, instrukcje, procedury; potrafi wykorzystać różne narzędzia do przygotwania informacji oraz do komunikowania się w sytuacjach kryzysowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
BPOUP_10-_U02potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla bezpieczeństwa obiektów użyteczności publicznej; dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne dla użytkownika lub adresata opracowania
Cel przedmiotuC-1Znajomość różnych rodzajów nośników informacji oraz środków komunikowania w sytuacjach krysysowych. Umiejętność tworzenia informacji wykorzystwywanych w sytuacjach kryzysowych.
Treści programoweT-A-4Rola technologii informatycznych jako środka komunikowania
T-A-3Obraz, schamat, instrukacja, plan jako nośniki informacji w sytuacjach kryzysowych
T-A-1Plan komunikacji kryzysowej
T-A-2Komikacja werbalna i niewerbalna
T-W-3Sposoby komunikowania się w sytuacjach kryzysowych
T-A-5Techniczne systemy komunikacji
T-W-4Narzędzia komunikacji w sytuacjach kryzysowych
T-W-2Klasyfikacja i ochrona informacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować  umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez  efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię  umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię  umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_12_K01wykazuje wrażliwość społeczną na właściwe wykorzystanie informacji w procesie komunikowania; posiada kompetencje, by zapobiegać nadużywaniu informacji, manipulowaniu informacją z nadużyciem zaufania społecznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_K03potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
BPOUP_10-_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
BPOUP_10-_K02ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Znajomość różnych rodzajów nośników informacji oraz środków komunikowania w sytuacjach krysysowych. Umiejętność tworzenia informacji wykorzystwywanych w sytuacjach kryzysowych.
Treści programoweT-A-4Rola technologii informatycznych jako środka komunikowania
T-W-3Sposoby komunikowania się w sytuacjach kryzysowych
T-W-6Negocjacje i mediacje w sytuacjach kryzysowych
T-A-3Obraz, schamat, instrukacja, plan jako nośniki informacji w sytuacjach kryzysowych
T-A-5Techniczne systemy komunikacji
T-A-2Komikacja werbalna i niewerbalna
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec przedmiotu.
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli