Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej

Sylabus przedmiotu Inżynieria bezpiecznej ewakuacji obiektów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Inżynieria bezpiecznej ewakuacji obiektów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 10 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość rodzajów ewakuacji, czynników wpływających na skuteczne i bezpieczne prowadzenie ewakuacji, sposoby planowania i organizacji działań ewakuacyjnych.
C-2Ukształtowanie świadomości związanej z bezpieczeństwem ewakuacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ocena stanu zabezpieczeń podczas ewakuacji; dobór systemu zabezpieczającego. Określanie czynników zwiększających ryzyko podczas ewakuacji. Określenie czasu ewakuacji. Konstruowanie rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo ewakuacji.10
10
wykłady
T-W-1Ewakuacja – podstawowe pojęcia i definicje. Sygnały alarmowe. Podstawowe zasady ewakuacji ludzi z obiektów budowlanych.1
T-W-2Ewakuacja na skutek pożaru. Czynnik ludzki podczas ewakuacji. Symulacje ewakuacji przy użyciu technik komputerowych.1
T-W-3Sposób konstruowania i oznaczania dróg ewakuacyjnych.1
T-W-4Wyjścia ewakuacyjne a ochrona osób i mienia w obiektach budowlanych. Ewakuacja z miejsca pracy; ćwiczebne alarmy ewakuacyjne.1
T-W-5Parametry wpływające na prędkość ewakuacji: początkowe rozmieszczenie ludzi, wybór kierunku ewakuacji, dostępność dróg ewakuacji.1
T-W-6Ewakuacja w budynkach użyteczność publicznej. Katastrofy budowlane.1
T-W-7Ewakuacja podczas dużych imprez masowych. Ewakuacji ludzi z obiektów widowiskowo - sportowych.1
T-W-8Zasady ewakuacji ludności, zwierząt i mienia na wypadek masowego zagrożenia (pożar, wybuch, powódź, huragan, katastrofa chemiczna, groźba prowadzenia działań militarnych). Rodzaje ewakuacji i ich organizacja.1
T-W-9Plany ewakuacji: plany reagowania kryzysowego, plany obrony cywilnej. Ewidencja podczas ewakuacji. Sposoby ewakuacji poszkodowanych.1
T-W-10Zaliczenie wykładów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie10
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury10
A-P-3Przygotowanie projektu25
A-P-4Przygotowanie prezentacji5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu.
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu przedstawienia wyników projektu w postaci prezentacji.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_10_W01
ma wiedzę z zakresu identyfikowania zagrożeń związanych z ewakuacją, zna techniki ich identyfikowania. Potrafi określić czynniki wpływające na przebieg ewakuacji oraz zaproponować rozwiązania techniczne zmniejszające negatywne skutki zagrożeń podczas ewakuacji.
BPOUP_10-_W04, BPOUP_10-_W03C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_10_U01
Realizując projekt o charakterze praktycznym student pozyskuje niezbędne informacje z literatury i innych baz danych. Na jej podstawie potrafi wyciągać opinie i formułować wnioski. Wykorzystuje przy tym techniki informacyjno-komunikacyjne, metody i narzędzia właściwe do rozwiązania danego problemu. Jako podsumowanie projektu potrafi przygotować zwięzłą prezentację i zaprezentować ją. Potrafi przekazywać informacje techniczne związane z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji.
BPOUP_10-_U04, BPOUP_10-_U02, BPOUP_10-_U01, BPOUP_10-_U03C-1, C-2T-P-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_10_K01
Student poznawszy głębiej zagadnienia związane z tematyką bezpiecznej ewakuacji ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące bezpiecznej ewakuacji i wskazać na ich słabe i mocne strony.
BPOUP_10-_K01, BPOUP_10-_K03C-2T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_10_W01
ma wiedzę z zakresu identyfikowania zagrożeń związanych z ewakuacją, zna techniki ich identyfikowania. Potrafi określić czynniki wpływające na przebieg ewakuacji oraz zaproponować rozwiązania techniczne zmniejszające negatywne skutki zagrożeń podczas ewakuacji.
2,0Słuchacz nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Słuchacz ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Słuchacz ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Słuchacz ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Słuchacz ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Słuchacz ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_10_U01
Realizując projekt o charakterze praktycznym student pozyskuje niezbędne informacje z literatury i innych baz danych. Na jej podstawie potrafi wyciągać opinie i formułować wnioski. Wykorzystuje przy tym techniki informacyjno-komunikacyjne, metody i narzędzia właściwe do rozwiązania danego problemu. Jako podsumowanie projektu potrafi przygotować zwięzłą prezentację i zaprezentować ją. Potrafi przekazywać informacje techniczne związane z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji.
2,0Student nie potrafi zrealizować projektu o charakterze praktycznym. Nie potrafi pozyskiwać niezbędnych informacji z literatury oraz innych baz danych. Nie potrafi również przygotować zwięzłej prezentacji dotyczącej powierzonego problemu. Student nie potrafi przekazywać informacji technicznych związanych z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji.
3,0Realizując projekt o charakterze praktycznym student pozyskuje podstawowe informacje z literatury i innych baz danych. Na jej podstawie potrafi wyciągać opinie i formułować proste wnioski, popełnia przy tym drobne błędy. Wykorzystuje podstawowe techniki informacyjno-komunikacyjne, proste metody i narzędzia właściwe do rozwiązania danego problemu. Jako podsumowanie projektu potrafi przygotować zwięzłą prezentację i zaprezentować ją, popełniając przy tym drobne błędy. Potrafi w prosty sposób przekazywać informacje techniczne związane z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji.
3,5Realizując projekt o charakterze praktycznym student pozyskuje podstawowe informacje z literatury i innych baz danych. Na jej podstawie potrafi wyciągać opinie i formułować proste wnioski. Wykorzystuje podstawowe techniki informacyjno-komunikacyjne, proste metody i narzędzia właściwe do rozwiązania danego problemu. Jako podsumowanie projektu potrafi przygotować zwięzłą prezentację i zaprezentować ją. Potrafi w prosty sposób przekazywać informacje techniczne związane z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji.
4,0Realizując projekt o charakterze praktycznym student pozyskuje informacje z literatury i innych baz danych. Na jej podstawie potrafi wyciągać opinie i formułować poszerzone wnioski, popełnia przy tym drobne błędy. Wykorzystuje techniki informacyjno-komunikacyjne, metody i narzędzia właściwe do rozwiązania danego problemu. Jako podsumowanie projektu potrafi przygotować zwięzłą prezentację i zaprezentować ją. Potrafi w jasny i przejrzysty sposób przekazywać informacje techniczne związane z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji, popełnia przy tym drobne błędy.
4,5Realizując projekt o charakterze praktycznym student pozyskuje właściwe informacje z literatury i innych baz danych. Na jej podstawie potrafi wyciągać opinie i formułować poszerzone wnioski. Wykorzystuje techniki informacyjno-komunikacyjne, metody i narzędzia właściwe do rozwiązania danego problemu. Jako podsumowanie projektu potrafi przygotować zwięzłą prezentację i zaprezentować ją. Potrafi w jasny i przejrzysty sposób przekazywać informacje techniczne związane z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji.
5,0Realizując projekt o charakterze praktycznym student pozyskuje właściwe informacje z literatury i innych baz danych. Na jej podstawie potrafi wyciągać opinie i formułować złożone wnioski. Wykorzystuje przy tym techniki informacyjno-komunikacyjne, metody i narzędzia właściwe do rozwiązania danego problemu. Jako podsumowanie projektu potrafi przygotować zwięzłą prezentację i zaprezentować ją. Potrafi w jasny i przejrzysty sposób przekazywać informacje techniczne związane z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_10_K01
Student poznawszy głębiej zagadnienia związane z tematyką bezpiecznej ewakuacji ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące bezpiecznej ewakuacji i wskazać na ich słabe i mocne strony.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Hetmann A., Markiewicz D., Fiszer K., Bezpieczny Budynek: aktualne wymogi wykonania i eksploatacji oraz dostosowanie do wymogów Inspekcji Nadzoru Budowlanego, T. 2., Wydawnictwo FORUM, Poznań, 2007
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Dz.U. 2010 nr 109 poz. 719
  3. Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. Dz.U. 2019 poz. 1372
  4. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym. Dz.U. 2019 poz. 1398

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym. Dz.U. 2007 nr 89 poz. 590.
  2. Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej. Dz.U. 2017 poz. 1897.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ocena stanu zabezpieczeń podczas ewakuacji; dobór systemu zabezpieczającego. Określanie czynników zwiększających ryzyko podczas ewakuacji. Określenie czasu ewakuacji. Konstruowanie rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo ewakuacji.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewakuacja – podstawowe pojęcia i definicje. Sygnały alarmowe. Podstawowe zasady ewakuacji ludzi z obiektów budowlanych.1
T-W-2Ewakuacja na skutek pożaru. Czynnik ludzki podczas ewakuacji. Symulacje ewakuacji przy użyciu technik komputerowych.1
T-W-3Sposób konstruowania i oznaczania dróg ewakuacyjnych.1
T-W-4Wyjścia ewakuacyjne a ochrona osób i mienia w obiektach budowlanych. Ewakuacja z miejsca pracy; ćwiczebne alarmy ewakuacyjne.1
T-W-5Parametry wpływające na prędkość ewakuacji: początkowe rozmieszczenie ludzi, wybór kierunku ewakuacji, dostępność dróg ewakuacji.1
T-W-6Ewakuacja w budynkach użyteczność publicznej. Katastrofy budowlane.1
T-W-7Ewakuacja podczas dużych imprez masowych. Ewakuacji ludzi z obiektów widowiskowo - sportowych.1
T-W-8Zasady ewakuacji ludności, zwierząt i mienia na wypadek masowego zagrożenia (pożar, wybuch, powódź, huragan, katastrofa chemiczna, groźba prowadzenia działań militarnych). Rodzaje ewakuacji i ich organizacja.1
T-W-9Plany ewakuacji: plany reagowania kryzysowego, plany obrony cywilnej. Ewidencja podczas ewakuacji. Sposoby ewakuacji poszkodowanych.1
T-W-10Zaliczenie wykładów1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie10
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury10
A-P-3Przygotowanie projektu25
A-P-4Przygotowanie prezentacji5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_10_W01ma wiedzę z zakresu identyfikowania zagrożeń związanych z ewakuacją, zna techniki ich identyfikowania. Potrafi określić czynniki wpływające na przebieg ewakuacji oraz zaproponować rozwiązania techniczne zmniejszające negatywne skutki zagrożeń podczas ewakuacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_W04ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach użyteczności publicznej, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
BPOUP_10-_W03ma podstawową wiedzę z zakresu zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia ludzi w obiektach użyteczności publicznej
Cel przedmiotuC-1Znajomość rodzajów ewakuacji, czynników wpływających na skuteczne i bezpieczne prowadzenie ewakuacji, sposoby planowania i organizacji działań ewakuacyjnych.
Treści programoweT-P-1Ocena stanu zabezpieczeń podczas ewakuacji; dobór systemu zabezpieczającego. Określanie czynników zwiększających ryzyko podczas ewakuacji. Określenie czasu ewakuacji. Konstruowanie rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo ewakuacji.
T-W-1Ewakuacja – podstawowe pojęcia i definicje. Sygnały alarmowe. Podstawowe zasady ewakuacji ludzi z obiektów budowlanych.
T-W-2Ewakuacja na skutek pożaru. Czynnik ludzki podczas ewakuacji. Symulacje ewakuacji przy użyciu technik komputerowych.
T-W-3Sposób konstruowania i oznaczania dróg ewakuacyjnych.
T-W-4Wyjścia ewakuacyjne a ochrona osób i mienia w obiektach budowlanych. Ewakuacja z miejsca pracy; ćwiczebne alarmy ewakuacyjne.
T-W-5Parametry wpływające na prędkość ewakuacji: początkowe rozmieszczenie ludzi, wybór kierunku ewakuacji, dostępność dróg ewakuacji.
T-W-6Ewakuacja w budynkach użyteczność publicznej. Katastrofy budowlane.
T-W-7Ewakuacja podczas dużych imprez masowych. Ewakuacji ludzi z obiektów widowiskowo - sportowych.
T-W-8Zasady ewakuacji ludności, zwierząt i mienia na wypadek masowego zagrożenia (pożar, wybuch, powódź, huragan, katastrofa chemiczna, groźba prowadzenia działań militarnych). Rodzaje ewakuacji i ich organizacja.
T-W-9Plany ewakuacji: plany reagowania kryzysowego, plany obrony cywilnej. Ewidencja podczas ewakuacji. Sposoby ewakuacji poszkodowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu.
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu przedstawienia wyników projektu w postaci prezentacji.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Słuchacz ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Słuchacz ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Słuchacz ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Słuchacz ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Słuchacz ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_10_U01Realizując projekt o charakterze praktycznym student pozyskuje niezbędne informacje z literatury i innych baz danych. Na jej podstawie potrafi wyciągać opinie i formułować wnioski. Wykorzystuje przy tym techniki informacyjno-komunikacyjne, metody i narzędzia właściwe do rozwiązania danego problemu. Jako podsumowanie projektu potrafi przygotować zwięzłą prezentację i zaprezentować ją. Potrafi przekazywać informacje techniczne związane z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_U04potrafi dokonać identyfikacji zagrożeń i sformułować rozwiązania o charakterze praktycznym przydatne w zapewnieniu bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej
BPOUP_10-_U02potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla bezpieczeństwa obiektów użyteczności publicznej; dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne dla użytkownika lub adresata opracowania
BPOUP_10-_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
BPOUP_10-_U03potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej
Cel przedmiotuC-1Znajomość rodzajów ewakuacji, czynników wpływających na skuteczne i bezpieczne prowadzenie ewakuacji, sposoby planowania i organizacji działań ewakuacyjnych.
C-2Ukształtowanie świadomości związanej z bezpieczeństwem ewakuacji.
Treści programoweT-P-1Ocena stanu zabezpieczeń podczas ewakuacji; dobór systemu zabezpieczającego. Określanie czynników zwiększających ryzyko podczas ewakuacji. Określenie czasu ewakuacji. Konstruowanie rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo ewakuacji.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sposobu przedstawienia wyników projektu w postaci prezentacji.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zrealizować projektu o charakterze praktycznym. Nie potrafi pozyskiwać niezbędnych informacji z literatury oraz innych baz danych. Nie potrafi również przygotować zwięzłej prezentacji dotyczącej powierzonego problemu. Student nie potrafi przekazywać informacji technicznych związanych z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji.
3,0Realizując projekt o charakterze praktycznym student pozyskuje podstawowe informacje z literatury i innych baz danych. Na jej podstawie potrafi wyciągać opinie i formułować proste wnioski, popełnia przy tym drobne błędy. Wykorzystuje podstawowe techniki informacyjno-komunikacyjne, proste metody i narzędzia właściwe do rozwiązania danego problemu. Jako podsumowanie projektu potrafi przygotować zwięzłą prezentację i zaprezentować ją, popełniając przy tym drobne błędy. Potrafi w prosty sposób przekazywać informacje techniczne związane z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji.
3,5Realizując projekt o charakterze praktycznym student pozyskuje podstawowe informacje z literatury i innych baz danych. Na jej podstawie potrafi wyciągać opinie i formułować proste wnioski. Wykorzystuje podstawowe techniki informacyjno-komunikacyjne, proste metody i narzędzia właściwe do rozwiązania danego problemu. Jako podsumowanie projektu potrafi przygotować zwięzłą prezentację i zaprezentować ją. Potrafi w prosty sposób przekazywać informacje techniczne związane z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji.
4,0Realizując projekt o charakterze praktycznym student pozyskuje informacje z literatury i innych baz danych. Na jej podstawie potrafi wyciągać opinie i formułować poszerzone wnioski, popełnia przy tym drobne błędy. Wykorzystuje techniki informacyjno-komunikacyjne, metody i narzędzia właściwe do rozwiązania danego problemu. Jako podsumowanie projektu potrafi przygotować zwięzłą prezentację i zaprezentować ją. Potrafi w jasny i przejrzysty sposób przekazywać informacje techniczne związane z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji, popełnia przy tym drobne błędy.
4,5Realizując projekt o charakterze praktycznym student pozyskuje właściwe informacje z literatury i innych baz danych. Na jej podstawie potrafi wyciągać opinie i formułować poszerzone wnioski. Wykorzystuje techniki informacyjno-komunikacyjne, metody i narzędzia właściwe do rozwiązania danego problemu. Jako podsumowanie projektu potrafi przygotować zwięzłą prezentację i zaprezentować ją. Potrafi w jasny i przejrzysty sposób przekazywać informacje techniczne związane z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji.
5,0Realizując projekt o charakterze praktycznym student pozyskuje właściwe informacje z literatury i innych baz danych. Na jej podstawie potrafi wyciągać opinie i formułować złożone wnioski. Wykorzystuje przy tym techniki informacyjno-komunikacyjne, metody i narzędzia właściwe do rozwiązania danego problemu. Jako podsumowanie projektu potrafi przygotować zwięzłą prezentację i zaprezentować ją. Potrafi w jasny i przejrzysty sposób przekazywać informacje techniczne związane z zagrożeniami towarzyszącymi ewakuacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_10_K01Student poznawszy głębiej zagadnienia związane z tematyką bezpiecznej ewakuacji ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące bezpiecznej ewakuacji i wskazać na ich słabe i mocne strony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
BPOUP_10-_K03potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie świadomości związanej z bezpieczeństwem ewakuacji.
Treści programoweT-P-1Ocena stanu zabezpieczeń podczas ewakuacji; dobór systemu zabezpieczającego. Określanie czynników zwiększających ryzyko podczas ewakuacji. Określenie czasu ewakuacji. Konstruowanie rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo ewakuacji.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sposobu przedstawienia wyników projektu w postaci prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.