Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Otrzymywanie preparatów pochodzenia mikrobiologicznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Otrzymywanie preparatów pochodzenia mikrobiologicznego
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mikrobiologii i biotechnologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z możliwościami zastowania mikroorganizmów i pochodzących z nich prodktów aktywnych do tworzenia biopreparatów i ich zastosowania w różnych sektorach przemysłu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kontrola jakości mikrobiologicznej biopreparatów6
T-L-2Techiki otrzymywania biopreparatów6
T-L-3Kryteria wyboru i zastosowanie metod przechowywania biopreparatów2
T-L-4Podstawy technologi wybranych bioproduktów2
T-L-5Oczyszczanie i utrwalanie bioproduktów4
20
wykłady
T-W-1Kryteria selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w otrzymywaniu biopreparatów1
T-W-2Kierunki wykorzystania biopreparatów i ich rola w różnych gałęziach przemysłu2
T-W-3Podział biopreparatów2
T-W-4Grupy drobnoustrojów oraz produkty pochodzenia mikrobiologicznego jako podstawa tworzenia biopreparatów3
T-W-5Biopreparaty nowej generacji1
T-W-6Techniki otrzymywania biopreparatów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Konsultacje z prowadzącycm zajęcia5
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia części laboratoryjnej5
A-L-3uczestnictwo w zajęciach20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielny przegląd literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-9oaizjz_W01
Posiada wiedzę z zakresu kryteriów selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w biopreparatach i technik ich modyfikacji. Zna możliwości wykorzystania biopreparatów w różnych sektorach przemysłu i metody ich tworzenia.
TZiZu_2A_W03, TZiZu_2A_W14, TZiZu_2A_W05C-1T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-9oaizjz_U01
Posiada umiejętność selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w biopreparatach oraz wyboru i zastosowania technik ich modyfikacji. Potrafi dokonać podziału biopreparatów i je zastosować w zalezności od celu wykorzystania.
TZiZu_2A_U06, TZiZu_2A_U08, TZiZu_2A_U16, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U15, TZiZu_2A_U09, TZiZu_2A_U03C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-9oaizjz_K01
Rozumie potrzebę pozyskiwania i modyfikacji mikroorganizmów i produktów z nich pochodzących w celu tworzenia biopreparatów oraz ich stosowania w różnych sektorach przemysłu.
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-3M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-9oaizjz_W01
Posiada wiedzę z zakresu kryteriów selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w biopreparatach i technik ich modyfikacji. Zna możliwości wykorzystania biopreparatów w różnych sektorach przemysłu i metody ich tworzenia.
2,0student nie potrafi wykorzystać narzędzi badawcze omawiane na zajęciach
3,0student na poziomie dostetycznym potrafi dobrać narzędzia badawcze omawiane na zajęciach
3,5student poprawnie wykorzystuje poznane narzędzia badawcze w celu przeprowadzenia doświadczenia
4,0student poprawnie wykorzystuje narzędzia badawcze omawiane na zajęciach oraz potrafi przeanalizować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski z wykonanych analiz
4,5student wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze, potrafi przeanalizować uzyskane wyniki oraz wyciągnąć wnioski z wykonanych analiz
5,0student wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze, potrafi przeanalizować uzyskane wyniki, wyciągnąć wnioski z wykonanych analiz oraz na ich podstawie samodzielnie dobrać technikę z ewentulną modyfikacją metodyczną dzięki czemu dokona rozwiązania określonego problemu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-9oaizjz_U01
Posiada umiejętność selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w biopreparatach oraz wyboru i zastosowania technik ich modyfikacji. Potrafi dokonać podziału biopreparatów i je zastosować w zalezności od celu wykorzystania.
2,0student nie potrafi zaprezentować wyników przeprowadzonych analiz
3,0student prezentuje wyniki bez samodzielnej umiejętności ich interpretacji
3,5student prezentuje wyniki oraz samodzielnie je interpretuje
4,0student efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy oraz na podstawie uzyskanych wyników przeprowadza dyskusje
4,5student potrafi efektywnie prezentować wyniki, dokonuje ich analizy oraz na podstawie uzyskanych wyników przeprowadza dyskusje oraz szacuje błedy
5,0student potrafi efektywnie prezentować wyniki, dokonuje ich analizy oraz na podstawie uzyskanych wyników przeprowadza dyskusje oraz szacuje błedy. Potrafi zaproponowąc modyfikacje metodyczne w celu rozwiązania problemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-9oaizjz_K01
Rozumie potrzebę pozyskiwania i modyfikacji mikroorganizmów i produktów z nich pochodzących w celu tworzenia biopreparatów oraz ich stosowania w różnych sektorach przemysłu.
2,0
3,0Student ma świadomość szerzenia wiedzy na temat stosowania różnych preparatów pochodzenia mikrobiologicznego, ale samodzielnie nie potrafi wskazać ich zastosowania w różnych sektorach przemysłu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz L., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiolgia techniczna. Mikroorganizmy i środowiska ich wystepowania. tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2009
  2. Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kontrola jakości mikrobiologicznej biopreparatów6
T-L-2Techiki otrzymywania biopreparatów6
T-L-3Kryteria wyboru i zastosowanie metod przechowywania biopreparatów2
T-L-4Podstawy technologi wybranych bioproduktów2
T-L-5Oczyszczanie i utrwalanie bioproduktów4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kryteria selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w otrzymywaniu biopreparatów1
T-W-2Kierunki wykorzystania biopreparatów i ich rola w różnych gałęziach przemysłu2
T-W-3Podział biopreparatów2
T-W-4Grupy drobnoustrojów oraz produkty pochodzenia mikrobiologicznego jako podstawa tworzenia biopreparatów3
T-W-5Biopreparaty nowej generacji1
T-W-6Techniki otrzymywania biopreparatów1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Konsultacje z prowadzącycm zajęcia5
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia części laboratoryjnej5
A-L-3uczestnictwo w zajęciach20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielny przegląd literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-9oaizjz_W01Posiada wiedzę z zakresu kryteriów selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w biopreparatach i technik ich modyfikacji. Zna możliwości wykorzystania biopreparatów w różnych sektorach przemysłu i metody ich tworzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
TZiZu_2A_W14Ma pogłębioną wiedzę na temat efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie spożywczym.
TZiZu_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów mikrobiologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu spożywczego oraz metod badawczych stosowanych do monitorowania tych procesów.
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z możliwościami zastowania mikroorganizmów i pochodzących z nich prodktów aktywnych do tworzenia biopreparatów i ich zastosowania w różnych sektorach przemysłu.
Treści programoweT-W-6Techniki otrzymywania biopreparatów
T-W-5Biopreparaty nowej generacji
T-W-2Kierunki wykorzystania biopreparatów i ich rola w różnych gałęziach przemysłu
T-W-3Podział biopreparatów
T-W-1Kryteria selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w otrzymywaniu biopreparatów
T-W-4Grupy drobnoustrojów oraz produkty pochodzenia mikrobiologicznego jako podstawa tworzenia biopreparatów
T-L-1Kontrola jakości mikrobiologicznej biopreparatów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykorzystać narzędzi badawcze omawiane na zajęciach
3,0student na poziomie dostetycznym potrafi dobrać narzędzia badawcze omawiane na zajęciach
3,5student poprawnie wykorzystuje poznane narzędzia badawcze w celu przeprowadzenia doświadczenia
4,0student poprawnie wykorzystuje narzędzia badawcze omawiane na zajęciach oraz potrafi przeanalizować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski z wykonanych analiz
4,5student wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze, potrafi przeanalizować uzyskane wyniki oraz wyciągnąć wnioski z wykonanych analiz
5,0student wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze, potrafi przeanalizować uzyskane wyniki, wyciągnąć wnioski z wykonanych analiz oraz na ich podstawie samodzielnie dobrać technikę z ewentulną modyfikacją metodyczną dzięki czemu dokona rozwiązania określonego problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-9oaizjz_U01Posiada umiejętność selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w biopreparatach oraz wyboru i zastosowania technik ich modyfikacji. Potrafi dokonać podziału biopreparatów i je zastosować w zalezności od celu wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZiZu_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZiZu_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZiZu_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z możliwościami zastowania mikroorganizmów i pochodzących z nich prodktów aktywnych do tworzenia biopreparatów i ich zastosowania w różnych sektorach przemysłu.
Treści programoweT-W-5Biopreparaty nowej generacji
T-W-2Kierunki wykorzystania biopreparatów i ich rola w różnych gałęziach przemysłu
T-W-3Podział biopreparatów
T-W-1Kryteria selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w otrzymywaniu biopreparatów
T-W-4Grupy drobnoustrojów oraz produkty pochodzenia mikrobiologicznego jako podstawa tworzenia biopreparatów
T-L-2Techiki otrzymywania biopreparatów
T-L-3Kryteria wyboru i zastosowanie metod przechowywania biopreparatów
T-L-1Kontrola jakości mikrobiologicznej biopreparatów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zaprezentować wyników przeprowadzonych analiz
3,0student prezentuje wyniki bez samodzielnej umiejętności ich interpretacji
3,5student prezentuje wyniki oraz samodzielnie je interpretuje
4,0student efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy oraz na podstawie uzyskanych wyników przeprowadza dyskusje
4,5student potrafi efektywnie prezentować wyniki, dokonuje ich analizy oraz na podstawie uzyskanych wyników przeprowadza dyskusje oraz szacuje błedy
5,0student potrafi efektywnie prezentować wyniki, dokonuje ich analizy oraz na podstawie uzyskanych wyników przeprowadza dyskusje oraz szacuje błedy. Potrafi zaproponowąc modyfikacje metodyczne w celu rozwiązania problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-9oaizjz_K01Rozumie potrzebę pozyskiwania i modyfikacji mikroorganizmów i produktów z nich pochodzących w celu tworzenia biopreparatów oraz ich stosowania w różnych sektorach przemysłu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z możliwościami zastowania mikroorganizmów i pochodzących z nich prodktów aktywnych do tworzenia biopreparatów i ich zastosowania w różnych sektorach przemysłu.
Treści programoweT-W-5Biopreparaty nowej generacji
T-W-2Kierunki wykorzystania biopreparatów i ich rola w różnych gałęziach przemysłu
T-W-3Podział biopreparatów
T-W-1Kryteria selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w otrzymywaniu biopreparatów
T-W-4Grupy drobnoustrojów oraz produkty pochodzenia mikrobiologicznego jako podstawa tworzenia biopreparatów
T-L-2Techiki otrzymywania biopreparatów
T-L-3Kryteria wyboru i zastosowanie metod przechowywania biopreparatów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość szerzenia wiedzy na temat stosowania różnych preparatów pochodzenia mikrobiologicznego, ale samodzielnie nie potrafi wskazać ich zastosowania w różnych sektorach przemysłu
3,5
4,0
4,5
5,0