Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Żywienie kliniczne i dietoterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie kliniczne i dietoterapia
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, dietetyka, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka, fizjologia żywienia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diety w różnych rodzajach kamic moczowych. Układanie jadłospisów.2
T-L-2Dieta w padaczce i innych chorobach mózgu. Układanie jadłospisów.2
T-L-3Postępowanie dietetyczne w chorobie Parkinsona.2
T-L-4Domowe diety dojelitowe.2
T-L-5Zastosowanie leczenia żywieniowego u pacjentów (dojelitowe i pozajelitowe). Analia przypadków.2
T-L-6Zalecenia żywieniowe po zabiegach operacyjnych. Analiza przypadków.2
T-L-7Postępowanie żywieniowe z pacjentami po oparzeniach. Analiza przypadków.2
T-L-8Postępowanie żywieniowe z pacjentami po urazach. Analiza przypadków.2
T-L-9Żywienie w przebiegu posocznicy. Analiza przypadku.2
T-L-10Żywienie w zespole krótkiego jelita. Analiza przypadku.2
T-L-11Postępowanie dietetyczne w chorobie Leśniowskiego-Crohna.2
T-L-12Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych. Analiza przypadku.2
T-L-13Żywienie w AIDS. Układanie diety, analiza przypadku.2
T-L-14Diety w leczeniu otyłości.2
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Kamica moczowa.2
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.3
T-W-3Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe i pozajelitowe.3
T-W-4Enteralne diety domowe.2
T-W-5Żywienie po zabiegach operacyjnych.2
T-W-6Żywienie po oparzeniach.2
T-W-7Żywienie po urazie.2
T-W-8Żywienie w przebiegu posocznicy.2
T-W-9Żywienie w zespole krótkiego jelita.2
T-W-10Żywienie w chorobie Leśniowskiego-Crohna.2
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.3
T-W-12Żywienie w AIDS.2
T-W-13Postępowanie żywieniowe w otyłości3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do zajęć10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Konsultacje z nauczycielem10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-4Referaty zgodnie z tematyką ćwiczeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D2zc_W01
Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZiZu_2A_W12, TZiZu_2A_W10, TZiZu_2A_W08, TZiZu_2A_W07, TZiZu_2A_W09C-1, C-2T-W-8, T-W-13, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-12, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-L-3, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-12, T-L-13, T-L-10, T-L-9, T-L-11, T-L-14, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D2zc_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
TZiZu_2A_U04, TZiZu_2A_U12, TZiZu_2A_U10, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U03, TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U11C-1, C-2T-W-8, T-W-13, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-12, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-L-3, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-12, T-L-13, T-L-10, T-L-9, T-L-11, T-L-14, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_D2zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04C-1, C-2T-W-8, T-W-13, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-12, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-L-3, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-12, T-L-13, T-L-10, T-L-9, T-L-11, T-L-14, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D2zc_W01
Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu dietetyki w wybranych chorobach. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D2zc_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_D2zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Chevalier L., 51 zaleceń dietetycznych w wybranych stanach chorobowych, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2008
  2. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2007
  3. Peckenpaugh N. J., Podstawy żywienia i dietoterapii, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Szostak W. B., Cichocka A., Dieta śródziemnomorska w profilaktyce kardiologicznej, VIA MEDICA, Gdańsk, 2012
  2. Wądołowska L., Bandurska-Stankiewicz E., Wybrane zagadnienia z dietetyki, UWM, Olsztyn, 2002
  3. Wieczorek-Chełmińska Z., Zasady żywienia i dietetyka stosowana, PZWL, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diety w różnych rodzajach kamic moczowych. Układanie jadłospisów.2
T-L-2Dieta w padaczce i innych chorobach mózgu. Układanie jadłospisów.2
T-L-3Postępowanie dietetyczne w chorobie Parkinsona.2
T-L-4Domowe diety dojelitowe.2
T-L-5Zastosowanie leczenia żywieniowego u pacjentów (dojelitowe i pozajelitowe). Analia przypadków.2
T-L-6Zalecenia żywieniowe po zabiegach operacyjnych. Analiza przypadków.2
T-L-7Postępowanie żywieniowe z pacjentami po oparzeniach. Analiza przypadków.2
T-L-8Postępowanie żywieniowe z pacjentami po urazach. Analiza przypadków.2
T-L-9Żywienie w przebiegu posocznicy. Analiza przypadku.2
T-L-10Żywienie w zespole krótkiego jelita. Analiza przypadku.2
T-L-11Postępowanie dietetyczne w chorobie Leśniowskiego-Crohna.2
T-L-12Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych. Analiza przypadku.2
T-L-13Żywienie w AIDS. Układanie diety, analiza przypadku.2
T-L-14Diety w leczeniu otyłości.2
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kamica moczowa.2
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.3
T-W-3Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe i pozajelitowe.3
T-W-4Enteralne diety domowe.2
T-W-5Żywienie po zabiegach operacyjnych.2
T-W-6Żywienie po oparzeniach.2
T-W-7Żywienie po urazie.2
T-W-8Żywienie w przebiegu posocznicy.2
T-W-9Żywienie w zespole krótkiego jelita.2
T-W-10Żywienie w chorobie Leśniowskiego-Crohna.2
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.3
T-W-12Żywienie w AIDS.2
T-W-13Postępowanie żywieniowe w otyłości3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do zajęć10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Konsultacje z nauczycielem10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_D2zc_W01Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZu_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZiZu_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZiZu_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZiZu_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-8Żywienie w przebiegu posocznicy.
T-W-13Postępowanie żywieniowe w otyłości
T-W-10Żywienie w chorobie Leśniowskiego-Crohna.
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.
T-W-5Żywienie po zabiegach operacyjnych.
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.
T-W-6Żywienie po oparzeniach.
T-W-12Żywienie w AIDS.
T-W-7Żywienie po urazie.
T-W-4Enteralne diety domowe.
T-W-3Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe i pozajelitowe.
T-W-9Żywienie w zespole krótkiego jelita.
T-L-3Postępowanie dietetyczne w chorobie Parkinsona.
T-L-8Postępowanie żywieniowe z pacjentami po urazach. Analiza przypadków.
T-L-6Zalecenia żywieniowe po zabiegach operacyjnych. Analiza przypadków.
T-L-7Postępowanie żywieniowe z pacjentami po oparzeniach. Analiza przypadków.
T-L-5Zastosowanie leczenia żywieniowego u pacjentów (dojelitowe i pozajelitowe). Analia przypadków.
T-L-12Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych. Analiza przypadku.
T-L-13Żywienie w AIDS. Układanie diety, analiza przypadku.
T-L-10Żywienie w zespole krótkiego jelita. Analiza przypadku.
T-L-9Żywienie w przebiegu posocznicy. Analiza przypadku.
T-L-11Postępowanie dietetyczne w chorobie Leśniowskiego-Crohna.
T-L-14Diety w leczeniu otyłości.
T-L-1Diety w różnych rodzajach kamic moczowych. Układanie jadłospisów.
T-L-4Domowe diety dojelitowe.
T-L-2Dieta w padaczce i innych chorobach mózgu. Układanie jadłospisów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-4Referaty zgodnie z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu dietetyki w wybranych chorobach. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_D2zc_U01Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZu_2A_U12Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
TZiZu_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-8Żywienie w przebiegu posocznicy.
T-W-13Postępowanie żywieniowe w otyłości
T-W-10Żywienie w chorobie Leśniowskiego-Crohna.
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.
T-W-5Żywienie po zabiegach operacyjnych.
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.
T-W-1Kamica moczowa.
T-W-6Żywienie po oparzeniach.
T-W-12Żywienie w AIDS.
T-W-7Żywienie po urazie.
T-W-4Enteralne diety domowe.
T-W-3Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe i pozajelitowe.
T-W-9Żywienie w zespole krótkiego jelita.
T-L-3Postępowanie dietetyczne w chorobie Parkinsona.
T-L-8Postępowanie żywieniowe z pacjentami po urazach. Analiza przypadków.
T-L-6Zalecenia żywieniowe po zabiegach operacyjnych. Analiza przypadków.
T-L-7Postępowanie żywieniowe z pacjentami po oparzeniach. Analiza przypadków.
T-L-5Zastosowanie leczenia żywieniowego u pacjentów (dojelitowe i pozajelitowe). Analia przypadków.
T-L-12Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych. Analiza przypadku.
T-L-13Żywienie w AIDS. Układanie diety, analiza przypadku.
T-L-10Żywienie w zespole krótkiego jelita. Analiza przypadku.
T-L-9Żywienie w przebiegu posocznicy. Analiza przypadku.
T-L-11Postępowanie dietetyczne w chorobie Leśniowskiego-Crohna.
T-L-14Diety w leczeniu otyłości.
T-L-1Diety w różnych rodzajach kamic moczowych. Układanie jadłospisów.
T-L-4Domowe diety dojelitowe.
T-L-2Dieta w padaczce i innych chorobach mózgu. Układanie jadłospisów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-4Referaty zgodnie z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_D2zc_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-8Żywienie w przebiegu posocznicy.
T-W-13Postępowanie żywieniowe w otyłości
T-W-10Żywienie w chorobie Leśniowskiego-Crohna.
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.
T-W-5Żywienie po zabiegach operacyjnych.
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.
T-W-1Kamica moczowa.
T-W-6Żywienie po oparzeniach.
T-W-12Żywienie w AIDS.
T-W-7Żywienie po urazie.
T-W-4Enteralne diety domowe.
T-W-3Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe i pozajelitowe.
T-W-9Żywienie w zespole krótkiego jelita.
T-L-3Postępowanie dietetyczne w chorobie Parkinsona.
T-L-8Postępowanie żywieniowe z pacjentami po urazach. Analiza przypadków.
T-L-6Zalecenia żywieniowe po zabiegach operacyjnych. Analiza przypadków.
T-L-7Postępowanie żywieniowe z pacjentami po oparzeniach. Analiza przypadków.
T-L-5Zastosowanie leczenia żywieniowego u pacjentów (dojelitowe i pozajelitowe). Analia przypadków.
T-L-12Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych. Analiza przypadku.
T-L-13Żywienie w AIDS. Układanie diety, analiza przypadku.
T-L-10Żywienie w zespole krótkiego jelita. Analiza przypadku.
T-L-9Żywienie w przebiegu posocznicy. Analiza przypadku.
T-L-11Postępowanie dietetyczne w chorobie Leśniowskiego-Crohna.
T-L-14Diety w leczeniu otyłości.
T-L-1Diety w różnych rodzajach kamic moczowych. Układanie jadłospisów.
T-L-4Domowe diety dojelitowe.
T-L-2Dieta w padaczce i innych chorobach mózgu. Układanie jadłospisów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-4Referaty zgodnie z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.