Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Procesy membranowe w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy membranowe w ochronie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę z chemii, matematyki i fizyki oraz ekologii w zakresie obowiazującym na studiowanym kierunku |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z procesami technologicznymi i aspektami inżynierskimi związanymi z separacjami membranowymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej | 4 |
T-L-2 | przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń | 5 |
T-L-3 | Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza) | 1 |
T-W-2 | Podział i charakterystyka procesów membranowych | 3 |
T-W-3 | Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych | 3 |
T-W-4 | Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe | 3 |
T-W-5 | Moduły membranowe | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajaeciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu i pracowanie wyników badań w formie sprawozdania | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie go kolokwium zaliczeniowego | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do kolokwium pisemnego | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Metody praktyczne: manualne wykonanie zadań w czasie laboratorium |
M-3 | Metody podające: opis i objaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena ze sprawozdań z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania zasad pracy w laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_PO13-1_W01 Student posiada wiedzę w zakresie zjawisk fizyko-chemicznych zachodzących w czasie procesu separacji membranowej. Zna typy membran oraz rodzaje modułów membranowych. Zna znaczecnie procesu separacji membranowych w ochronie środowiska. Posiada wiedzę o zasadach pracy intalacji membranowych i zna zasady oznaczania wybranych wskaźników oceniających możliwości oczyszczające membran. | TZiZu_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_PO13-1_U01 Student potrafi scharakteryzować i porównać zjawiska fizyko-chemiczne zachodzące w procesie separacji membranowej. Potrafi przeprowadzić oczyszczanie ścieków z zastosowaniem instalcji membranowej i wykonać odpwiednie analnizy charakteryzujące stopień oczyszczenie ścieków, | TZiZu_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_PO13-1_K01 Student potrafi współpracować w zespole i oraz pracować samodzielnie. Jest świadowmy i odpwiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń. | TZiZu_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_PO13-1_W01 Student posiada wiedzę w zakresie zjawisk fizyko-chemicznych zachodzących w czasie procesu separacji membranowej. Zna typy membran oraz rodzaje modułów membranowych. Zna znaczecnie procesu separacji membranowych w ochronie środowiska. Posiada wiedzę o zasadach pracy intalacji membranowych i zna zasady oznaczania wybranych wskaźników oceniających możliwości oczyszczające membran. | 2,0 | |
3,0 | Student zaliczył wszsytkie sprawozdania z badań laboratoryjnych. Uzyskał co najmniej 50% punktów z zakres materiału teoretycznego wymaganego w ramach kolokwiów zaliczeniowych z wykładów i laboratorium. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_PO13-1_U01 Student potrafi scharakteryzować i porównać zjawiska fizyko-chemiczne zachodzące w procesie separacji membranowej. Potrafi przeprowadzić oczyszczanie ścieków z zastosowaniem instalcji membranowej i wykonać odpwiednie analnizy charakteryzujące stopień oczyszczenie ścieków, | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przewprowadzić podstawowe prace związane z zastosowaniem separacji membranowej w procesie oczyszczania ścieków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_PO13-1_K01 Student potrafi współpracować w zespole i oraz pracować samodzielnie. Jest świadowmy i odpwiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wspólpracować w grupie. Stosuje zasady BPH i rozumie konieczność ochrony środowiska narturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rytenbach R., Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
- Bodzek M., Bohdziewicz J., Konieczny K., Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
- Bodzek M., Konieczny K., Usuwanie zanieczyszczeń nieorganicznych ze srodowiska wodnego metodami membranowymi, Wyd. Seidel-Przywecki, Warszawa, 2011