Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Procesy membranowe w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy membranowe w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z chemii, matematyki i fizyki oraz ekologii w zakresie obowiazującym na studiowanym kierunku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z procesami technologicznymi i aspektami inżynierskimi związanymi z separacjami membranowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej4
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń5
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej6
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)1
T-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych3
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych3
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe3
T-W-5Moduły membranowe2
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajaeciach laboratoryjnych15
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu i pracowanie wyników badań w formie sprawozdania25
A-L-3Przygotowanie go kolokwium zaliczeniowego20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do kolokwium pisemnego15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: manualne wykonanie zadań w czasie laboratorium
M-3Metody podające: opis i objaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena ze sprawozdań z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania zasad pracy w laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_PO13-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie zjawisk fizyko-chemicznych zachodzących w czasie procesu separacji membranowej. Zna typy membran oraz rodzaje modułów membranowych. Zna znaczecnie procesu separacji membranowych w ochronie środowiska. Posiada wiedzę o zasadach pracy intalacji membranowych i zna zasady oznaczania wybranych wskaźników oceniających możliwości oczyszczające membran.
TZiZu_2A_W03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_PO13-1_U01
Student potrafi scharakteryzować i porównać zjawiska fizyko-chemiczne zachodzące w procesie separacji membranowej. Potrafi przeprowadzić oczyszczanie ścieków z zastosowaniem instalcji membranowej i wykonać odpwiednie analnizy charakteryzujące stopień oczyszczenie ścieków,
TZiZu_2A_U02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_PO13-1_K01
Student potrafi współpracować w zespole i oraz pracować samodzielnie. Jest świadowmy i odpwiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
TZiZu_2A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_PO13-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie zjawisk fizyko-chemicznych zachodzących w czasie procesu separacji membranowej. Zna typy membran oraz rodzaje modułów membranowych. Zna znaczecnie procesu separacji membranowych w ochronie środowiska. Posiada wiedzę o zasadach pracy intalacji membranowych i zna zasady oznaczania wybranych wskaźników oceniających możliwości oczyszczające membran.
2,0
3,0Student zaliczył wszsytkie sprawozdania z badań laboratoryjnych. Uzyskał co najmniej 50% punktów z zakres materiału teoretycznego wymaganego w ramach kolokwiów zaliczeniowych z wykładów i laboratorium.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_PO13-1_U01
Student potrafi scharakteryzować i porównać zjawiska fizyko-chemiczne zachodzące w procesie separacji membranowej. Potrafi przeprowadzić oczyszczanie ścieków z zastosowaniem instalcji membranowej i wykonać odpwiednie analnizy charakteryzujące stopień oczyszczenie ścieków,
2,0
3,0Student potrafi przewprowadzić podstawowe prace związane z zastosowaniem separacji membranowej w procesie oczyszczania ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_PO13-1_K01
Student potrafi współpracować w zespole i oraz pracować samodzielnie. Jest świadowmy i odpwiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
2,0
3,0Student potrafi wspólpracować w grupie. Stosuje zasady BPH i rozumie konieczność ochrony środowiska narturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rytenbach R., Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
  2. Bodzek M., Bohdziewicz J., Konieczny K., Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
  3. Bodzek M., Konieczny K., Usuwanie zanieczyszczeń nieorganicznych ze srodowiska wodnego metodami membranowymi, Wyd. Seidel-Przywecki, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej4
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń5
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)1
T-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych3
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych3
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe3
T-W-5Moduły membranowe2
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajaeciach laboratoryjnych15
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu i pracowanie wyników badań w formie sprawozdania25
A-L-3Przygotowanie go kolokwium zaliczeniowego20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do kolokwium pisemnego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_PO13-1_W01Student posiada wiedzę w zakresie zjawisk fizyko-chemicznych zachodzących w czasie procesu separacji membranowej. Zna typy membran oraz rodzaje modułów membranowych. Zna znaczecnie procesu separacji membranowych w ochronie środowiska. Posiada wiedzę o zasadach pracy intalacji membranowych i zna zasady oznaczania wybranych wskaźników oceniających możliwości oczyszczające membran.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami technologicznymi i aspektami inżynierskimi związanymi z separacjami membranowymi
Treści programoweT-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych
T-W-5Moduły membranowe
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe
T-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej
T-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-3Metody podające: opis i objaśnienia
M-2Metody praktyczne: manualne wykonanie zadań w czasie laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena ze sprawozdań z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zaliczył wszsytkie sprawozdania z badań laboratoryjnych. Uzyskał co najmniej 50% punktów z zakres materiału teoretycznego wymaganego w ramach kolokwiów zaliczeniowych z wykładów i laboratorium.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_PO13-1_U01Student potrafi scharakteryzować i porównać zjawiska fizyko-chemiczne zachodzące w procesie separacji membranowej. Potrafi przeprowadzić oczyszczanie ścieków z zastosowaniem instalcji membranowej i wykonać odpwiednie analnizy charakteryzujące stopień oczyszczenie ścieków,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami technologicznymi i aspektami inżynierskimi związanymi z separacjami membranowymi
Treści programoweT-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych
T-W-5Moduły membranowe
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe
T-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej
T-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-3Metody podające: opis i objaśnienia
M-2Metody praktyczne: manualne wykonanie zadań w czasie laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania zasad pracy w laboratorium
S-2Ocena formująca: Ocena ze sprawozdań z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przewprowadzić podstawowe prace związane z zastosowaniem separacji membranowej w procesie oczyszczania ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_PO13-1_K01Student potrafi współpracować w zespole i oraz pracować samodzielnie. Jest świadowmy i odpwiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami technologicznymi i aspektami inżynierskimi związanymi z separacjami membranowymi
Treści programoweT-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych
T-W-5Moduły membranowe
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe
T-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej
T-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej
Metody nauczaniaM-3Metody podające: opis i objaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wspólpracować w grupie. Stosuje zasady BPH i rozumie konieczność ochrony środowiska narturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0