Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Żywienie różnych grup ludności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie różnych grup ludności
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, podstawy żywienia człowieka, fizjologia człowieka, dietetyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowywania jadłospisów dla przedstawicieli różnych grup ludności, zdrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.2
T-A-2Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.2
T-A-3Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.2
T-A-4Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.2
T-A-5Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.2
T-A-6Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.2
T-A-7Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.2
T-A-8OOpracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.2
T-A-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.2
T-A-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.2
20
wykłady
T-W-1Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.1
T-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.1
T-W-3Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.1
T-W-4Żywienie osób dorosłych a tryb życia.1
T-W-5Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.1
T-W-6Żywienie sportowców.1
T-W-7Żywienie osób starszych1
T-W-8Żywienie osób pozostających w odosobnieniu.1
T-W-9Żywienie żołnierzy.1
T-W-10Żywienie studentów.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-A-4Analiza wskazanej literatury5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem specyfiki grupy
M-5Opanowanie umiejętności opracowania jadłospisów dla poszczególnych grup ludności w Polsce.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-4zc_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
TZiZu_2A_W12, TZiZu_2A_W10, TZiZu_2A_W08, TZiZu_2A_W07, TZiZu_2A_W09C-1, C-2T-A-1, T-A-10, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-9, T-A-6, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-1, M-4, M-5, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-4zc_U01
Posiada umiejętność opracowania jadłospisu dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego.
TZiZu_2A_U04, TZiZu_2A_U12, TZiZu_2A_U10, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U03, TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U11C-1, C-2T-A-1, T-A-10, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-9, T-A-6, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-1, M-4, M-5, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-4zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04C-1, C-2T-A-1, T-A-10, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-9, T-A-6, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-1, M-4, M-5, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-4zc_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-4zc_U01
Posiada umiejętność opracowania jadłospisu dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować jadłospisu dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-4zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. 1. Gawęcki J, Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. 2. Ciborowska H. Rudnicka A, Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010
  3. 3. Grzymisławski M., Gawęcki J, Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  4. Socha J, Żywienie dzieci zdrowych i chorych, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998
  5. 5. Celejowa I, Żywienie w sporcie, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji Polski, IŻŻ, Warszawa, 2017
  2. 2. Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K., Tabele składu i wartości odżywczej żywności., Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005
  3. 3. Szostak-Węgierek D., Cichocka A, Żywienie kobiet w ciąży, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005
  4. 4. Jarosz M, Żywienie osób w wieku starszym, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008
  5. 5. Gawęcki J., Roszkowski W, Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.2
T-A-2Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.2
T-A-3Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.2
T-A-4Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.2
T-A-5Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.2
T-A-6Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.2
T-A-7Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.2
T-A-8OOpracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.2
T-A-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.2
T-A-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.1
T-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.1
T-W-3Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.1
T-W-4Żywienie osób dorosłych a tryb życia.1
T-W-5Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.1
T-W-6Żywienie sportowców.1
T-W-7Żywienie osób starszych1
T-W-8Żywienie osób pozostających w odosobnieniu.1
T-W-9Żywienie żołnierzy.1
T-W-10Żywienie studentów.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-A-4Analiza wskazanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr3-4zc_W01Student ma poszerzoną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZu_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZiZu_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZiZu_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZiZu_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowywania jadłospisów dla przedstawicieli różnych grup ludności, zdrowych.
Treści programoweT-A-1Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.
T-A-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.
T-A-4Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.
T-A-3Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.
T-A-8OOpracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.
T-A-7Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.
T-A-2Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.
T-A-5Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.
T-A-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.
T-A-6Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.
T-W-3Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.
T-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.
T-W-8Żywienie osób pozostających w odosobnieniu.
T-W-1Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.
T-W-6Żywienie sportowców.
T-W-9Żywienie żołnierzy.
T-W-10Żywienie studentów.
T-W-4Żywienie osób dorosłych a tryb życia.
T-W-7Żywienie osób starszych
T-W-5Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem specyfiki grupy
M-5Opanowanie umiejętności opracowania jadłospisów dla poszczególnych grup ludności w Polsce.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr3-4zc_U01Posiada umiejętność opracowania jadłospisu dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZu_2A_U12Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
TZiZu_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowywania jadłospisów dla przedstawicieli różnych grup ludności, zdrowych.
Treści programoweT-A-1Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.
T-A-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.
T-A-4Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.
T-A-3Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.
T-A-8OOpracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.
T-A-7Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.
T-A-2Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.
T-A-5Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.
T-A-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.
T-A-6Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.
T-W-3Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.
T-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.
T-W-8Żywienie osób pozostających w odosobnieniu.
T-W-1Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.
T-W-6Żywienie sportowców.
T-W-9Żywienie żołnierzy.
T-W-10Żywienie studentów.
T-W-4Żywienie osób dorosłych a tryb życia.
T-W-7Żywienie osób starszych
T-W-5Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem specyfiki grupy
M-5Opanowanie umiejętności opracowania jadłospisów dla poszczególnych grup ludności w Polsce.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować jadłospisu dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr3-4zc_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowywania jadłospisów dla przedstawicieli różnych grup ludności, zdrowych.
Treści programoweT-A-1Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.
T-A-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.
T-A-4Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.
T-A-3Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.
T-A-8OOpracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.
T-A-7Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.
T-A-2Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.
T-A-5Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.
T-A-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.
T-A-6Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.
T-W-3Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.
T-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.
T-W-8Żywienie osób pozostających w odosobnieniu.
T-W-1Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.
T-W-6Żywienie sportowców.
T-W-9Żywienie żołnierzy.
T-W-10Żywienie studentów.
T-W-4Żywienie osób dorosłych a tryb życia.
T-W-7Żywienie osób starszych
T-W-5Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem specyfiki grupy
M-5Opanowanie umiejętności opracowania jadłospisów dla poszczególnych grup ludności w Polsce.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.