Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy jakości mięsa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne podstawy jakości mięsa | ||
Specjalność | ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu biologiczne podstawy jakości mięsa powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu surowców rzeźnych, technologii mięsa, przetwórstwa mięsa drobiowego, analizy jakości żywności, inżynierii procesoweji |
W-2 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej związków pomiędzy przemianami metabolicznymi w mięsie i czynnikami modyfikującymi te zmiany |
C-2 | Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących metod określania właściwości histochemicznych i histologicznych mięsa oraz wpływu tych cech na jakość surowców pochodzenia zwierzęcego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Porównanie jakości kulinarnej i technologicznej mięsa różnych gatunków zwierząt rzeźnych i łownych. Ocena instrumentalna i sensoryczna tekstury wybranych asortymentów przetworów mięsnych | 5 |
T-L-3 | Przygotowanie preparatów histologicznych mięsa różnych gatunków zwierząt rzeźnych i łownych, poddanego ocenie przydatności technologicznej | 10 |
T-L-4 | Zastosowanie komputerowej analizy obrazu do pomiarów głównych elementów struktury różnych gatunków mięsa, poddanego ocenie przydatności technologicznej | 3 |
T-L-5 | Podsumowanie | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów | 1 |
T-W-2 | Tkanka mięśniowa - rodzaje, budowa, klasyfikacje i właściwości | 1 |
T-W-3 | Typy mięśni, główne mięśnie użytkowe | 2 |
T-W-4 | Właściwości histochemiczne włókien mięśniowych a możliwości wykorzystania mięsa, wpływ czynników środowiskowych i żywieniowych na te zależności | 2 |
T-W-5 | Techniki mikroskopowe. Przygotowanie preparatów | 2 |
T-W-6 | Relacje pomiędzy strukturą a jakością mięsa. Praktyczne możliwości wykorzystania tych relacji | 1 |
T-W-7 | Podsumowanie | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 3 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Zaliczenie | 1 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 8 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów |
S-3 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-2oaizjz_W01 Ma pogłębioną wiedzę na temat przemian metabolicznych w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany oraz na temat zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi | TZiZu_2A_W12, TZiZu_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-2oaizjz_U01 Student potrafi przygotować preparaty histologiczne i ocenić elementy struktury mięsa pochodzącego od różnych gatunków oraz wyjaśnić zróżnicowanie jakości kulinarnej i technologicznej surowców mięsnych na podstawie ich budowy histologicznej | TZiZu_2A_U16, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-2oaizjz_K01 Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy. | TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-2oaizjz_W01 Ma pogłębioną wiedzę na temat przemian metabolicznych w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany oraz na temat zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi | 2,0 | student nie ma pogłębionejej wiedzy w zakresie przemian metabolicznych w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany |
3,0 | student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany | |
3,5 | student opanował większość zagadnień związanych z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany | |
4,0 | student opanował podstawową wiedzę związaną z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany | |
4,5 | student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą wiedzę związaną z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-2oaizjz_U01 Student potrafi przygotować preparaty histologiczne i ocenić elementy struktury mięsa pochodzącego od różnych gatunków oraz wyjaśnić zróżnicowanie jakości kulinarnej i technologicznej surowców mięsnych na podstawie ich budowy histologicznej | 2,0 | student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa; nie potrafi opracować uzyskanych wyników |
3,0 | student potrafi wykonać niektóre czynności związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego | |
3,5 | student potrafi wykonać niektóre czynności związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego | |
4,0 | student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa i opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego | |
4,5 | student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa; potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego | |
5,0 | student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-2oaizjz_K01 Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- Prost E. K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006, 3
- Pisula S., Pospiech E., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 1997
- Litwin J.A., Podstawy technik mikroskopwych, Wydawnictwo UJ, Kraków, 1999, VI
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Mięsna, 2011
- Mięso i Wędliny, 2011
- Medycyna Weterynaryjna, 2011