Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Żywienie kliniczne i dietoterapia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywienie kliniczne i dietoterapia | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, dietetyka, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka, fizjologia żywienia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające. Przypomnienie rodzajów diet stosowanych w żywieniu osób zdrowych i chorych. | 2 |
T-L-2 | Analiza wartości odżywczej preparatów przeznaczonych do żywienia dojelitowego. | 2 |
T-L-3 | Układanie domowych diet dojelitowych. | 2 |
T-L-4 | Opracowanie jadłospisu dla osoby po zabiegach operacyjnych | 2 |
T-L-5 | Opracowanie jadłopisu dla pacjenta po oparzeniach. | 2 |
T-L-6 | Układanie jadłospisów dla pacjentów po urazach. | 2 |
T-L-7 | Układanie jadłospisów w przebiegu posocznicy. | 2 |
T-L-8 | Układanie jadłospisów w niektórych blokach enzymatycznych. | 2 |
T-L-9 | Układanie jadłospisów w zespole przerostu flory bakteryjnej jelita cienkiego. | 2 |
T-L-10 | Układanie jadłospisów dla osoby z nawracającymi migrenami. | 2 |
T-L-11 | Układanie jadłospisów dla osób z chorobą Hashimoto. | 2 |
T-L-12 | Układanie jadłospisów dla kobiety z zespołem policystycznych jajników. | 2 |
T-L-13 | Opracowanie jadłospisów dla osób w okresie andro- i menopauzy. | 2 |
T-L-14 | Opracowanie jadłospisów dla osób z zaburzeniami seksualnymi. | 2 |
T-L-15 | Układanie jadłospisów dla chorego z AIDS. Zaliczenie. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe. | 2 |
T-W-2 | Leczenie żywieniowe- żywienie pozajelitowe. | 2 |
T-W-3 | Enteralne diety domowe. | 2 |
T-W-4 | Żywienie po zabiegach operacyjnych. | 2 |
T-W-5 | Żywienie po oparzeniach. | 2 |
T-W-6 | Żywienie po urazie. | 2 |
T-W-7 | Żywienie w przebiegu posocznicy. | 2 |
T-W-8 | Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych. | 2 |
T-W-9 | Dieta w zespole rozrostu bakteryjnego jelita cienkiego - SIBO | 2 |
T-W-10 | Migrena - choroba dietozależna? | 2 |
T-W-11 | Postępowanie żywieniowe w Hashimoto | 2 |
T-W-12 | Żywienie w zespole policystycznych jajników. | 2 |
T-W-13 | Żywienie w okresie menopauzy i andropauzy. | 2 |
T-W-14 | Żywienie w zaburzeniach seksualnych. | 2 |
T-W-15 | Żywienie w zespole wyniszczenia nowotworowego i AIDS. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-L-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z nauczycielem | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 14 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C1zc_W01 Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania. | TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W09, TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W12 | — | — | C-1, C-2 | T-L-13, T-L-12, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-15, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-13, T-W-15, T-W-14, T-W-1, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C1zc_U01 Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11, TZZ_2A_U12 | — | — | C-1, C-2 | T-L-13, T-L-12, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-15, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-13, T-W-15, T-W-14, T-W-1, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C1zc_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-13, T-L-12, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-15, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-13, T-W-15, T-W-14, T-W-1, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C1zc_W01 Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania. | 2,0 | Student nie opanował zagadnień z zakresu dietetyki w wybranych chorobach. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C1zc_U01 Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy. | |
3,5 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C1zc_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Sobotka L. (red), Podstawy żywienia klinicznego, Wyd PZWL, W-wa, 2004
- Chevalier L., 51 zaleceń dietetycznych w wybranych stanach chorobowych, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2008
- Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd. IŻŻ, W-wa, 2010
- Grzymisławski M., Dietetyka kliniczna, PZWL, W-wa, 2019
Literatura dodatkowa
- Wądołowska L., Bandurska-Stankiewicz E., Wybrane zagadnienia z dietetyki, UWM, Olsztyn, 2002
- Elsheikh M., Murphy C., Zespół policystycznych jajników, PZWL, W-wa, 2011
- Jarosz M., Zasady prawidłowego żywienia chorych w szpitalach, IŻŻ, W-wa, 2011