Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Wybrane działy z technologii mleczarskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy z technologii mleczarskiej | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Objęty programem studiów zakres wiedzyz technologii mleczarskiej, mikrobiologii żywności i biotechnologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP. | 2 |
T-L-2 | Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka krowiego koziego, owczego | 4 |
T-L-3 | Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków. | 4 |
T-L-4 | Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego | 8 |
T-L-5 | Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej | 8 |
T-L-6 | Ocena wpływu opakowania na trwałość produktów mleczarskich w czasie przechowywania | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka i technologia produkcji wybranych gatunków serów podpuszczkowych dojrzewających | 5 |
T-W-3 | Nowe możliwości pakowania produktów mleczarskich | 2 |
T-W-4 | Cechy funkcjonalne kazeinianów i ich wykorzystanie | 3 |
T-W-5 | Wykorzystanie koncentratów i izolatów białek serwatkowych w różnych gałęziach przemysłu spożywczego | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przgotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Kontakt z nauczycielem | 5 |
A-L-4 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przgotowanie do egzaminu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na każdych zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprwdzenie wiedzy przekazanej na wykładach w formie pisemnej po zakończeniu zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-23tibz_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania izolatów i koncentratów białek serwatkowych w przemyśle spożywczym | TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W14 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-23tibz_U01 Posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-23tibz_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-23tibz_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania izolatów i koncentratów białek serwatkowych w przemyśle spożywczym | 2,0 | Nie ma poszerzonej wiedzy na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Nie ma pogłębionej wiedzy dotyczącej efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. |
3,0 | Ma w niewielkim stopniu poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma w niewielkim stopniu pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. | |
3,5 | Ma nie w pełni poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma nie w pełni pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. | |
4,0 | Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. | |
4,5 | Ma znacznie poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. | |
5,0 | Ma bardzo rozbudowaną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma bardzo znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzxystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-23tibz_U01 Posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. | 2,0 | Nie posiada umiejętności samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji.Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiazywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania. |
3,0 | W małym stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków z e zdobytych informacji. Nie potrafi pracować i zespołowo, nie jest w stanie samodzielnie opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiązywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczacych mleka i jego przetwarzania. | |
3,5 | W ograniczonym stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole., opracować stosowne dokumentacje. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania. | |
4,0 | Posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy tchnologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. | |
4,5 | Posiada dużą umiejętność samokształcenia oraz wyciągania kompleksowych wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i jest aktywny w pracy zespołowej ,Potrafi profesjonalnie opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. | |
5,0 | Posiada bardzo dużą umiejętność samokształcenia oraz wyciągania komleksowych wniosków ze zdobytych informacji. Jest bardzo aktywny zarówno w pracy indywidualnej jak i zespołowej. Potrafi perfekcyjnie opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiazywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-23tibz_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Nie ma świadomości potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę.Nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. |
3,0 | Ma niewielką świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Mało efektywnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | Nie w pełni ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Nie w pełnipotrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialnośći za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | |
4,5 | Ma dużą świadomość potrzeby ciągłego dokształcania., a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | |
5,0 | Ma bardzo dużą świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób bardzo przedsiębiorczy. |
Literatura podstawowa
- red S. Ziajka, Mleczarstwo t. 1, Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego, Olsztyn, 2008
Literatura dodatkowa
- Publikacje w czasopismach krajowych i zagranicznych powiazane z problematyką omawianą na zajęciach (np. Żywność, Przegl. Mlecz., J. Dairy SCI.