Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Kalkulacja produkcji i rachunkowość w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kalkulacja produkcji i rachunkowość w przemyśle spożywczym
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student,który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu kalkulacja produkcji i rachunkowośc w przemyśle spożywczym powienien znac podstawy matematyki, statystyki, ekonomiki i zarządzania, maszynoznawstwa oraz miec wiedzę w zakresie technologii przetwarzania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
W-2Student umie wykonywac obliczenia i dokonywac anzliz zagadnień inżynierskich. Potrafi samodzielnie wyszukiwa i korzystac z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwa się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin1
T-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.2
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.2
T-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.3
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).14
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.2
T-A-7Rachunek kosztów.2
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów2
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.1
T-A-10Podsumowanie1
30
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne1
T-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym2
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębiorstwach branży spożywczej.2
T-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.2
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji2
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji2
T-W-7Przedstawienie problematyki Rozrachunków i rozliczeń1
T-W-8Sprawozdawczość finansowa2
T-W-9Podsumowania1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury10
A-A-3Realizacja zadania projektowego.16
A-A-4Konsultacje4
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury14
A-W-3Przygotowanie projektu25
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda projektów
M-4Cwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16tiz_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W19, TZZ_1A_W22C-2, C-1T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-A-4, T-A-6, T-A-10, T-A-1, T-A-8, T-A-3, T-A-2, T-A-9, T-A-7, T-A-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16tiz_U01
W sposób poprawny student planuje, kalkuluje i rozlicza proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zwweryfikowac poprawnoś wyliczeń.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U29C-2, C-1T-A-4, T-A-6, T-A-10, T-A-1, T-A-8, T-A-3, T-A-2, T-A-9, T-A-7, T-A-5M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16tiz_K01
Ma świadomośc posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę ,której skutki potrafi ocenic. Potrafi przyjmowac zależnie od potrzeb różne role w zespole. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje sie w sposób profesjonalny.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-2, C-1T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-A-4, T-A-6, T-A-10, T-A-1, T-A-8, T-A-3, T-A-2, T-A-9, T-A-7, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16tiz_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
2,0
3,0Student opanował większośc zagadnień związanych z rachunkowościa i kalkulacią produkcji w przemyśle spożywczym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16tiz_U01
W sposób poprawny student planuje, kalkuluje i rozlicza proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zwweryfikowac poprawnoś wyliczeń.
2,0
3,0Student opanował większoś zagadnień z zakresu plannowania, kalkulowania i rozliczania produkcji w róznych branżach przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16tiz_K01
Ma świadomośc posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę ,której skutki potrafi ocenic. Potrafi przyjmowac zależnie od potrzeb różne role w zespole. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje sie w sposób profesjonalny.
2,0
3,0Student wykazuje umiarkowane zaangażowanie w proces nauki. Wykazuje minimalne zaangazowanie w pracy zespołowej. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych analiz i wniosków z nich płynących.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Podstawy rachunkowości. Aspekty teoretyczne i praktyczne, PWN, 2009
  2. Warnecke H.J. i in, Rachunek kosztów dla inżynierów, WNT, 2003
  3. Ewa Śnieżek, Wprowadzenie do rachunkowości. Podręcznik z przykładami zadaniami i testami, Wolters Kluwer, 2009
  4. Amir D. Aczel, Statystyka w zarządzaniu, PWN, 2011
  5. Olchowicz Irena, Podstawy rachunkowości, Difin, 2009
  6. Bartel Teresa, Chałupczak Jolanta, Potulska Ewa, Zasady rachunkowości zbiór zadań, ODDK, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Dziennik Gazeta Prawna, 2012
  2. Rzeczpospolita, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin1
T-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.2
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.2
T-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.3
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).14
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.2
T-A-7Rachunek kosztów.2
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów2
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.1
T-A-10Podsumowanie1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne1
T-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym2
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębiorstwach branży spożywczej.2
T-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.2
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji2
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji2
T-W-7Przedstawienie problematyki Rozrachunków i rozliczeń1
T-W-8Sprawozdawczość finansowa2
T-W-9Podsumowania1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury10
A-A-3Realizacja zadania projektowego.16
A-A-4Konsultacje4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury14
A-W-3Przygotowanie projektu25
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16tiz_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
TZZ_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
Treści programoweT-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji
T-W-9Podsumowania
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne
T-W-8Sprawozdawczość finansowa
T-W-7Przedstawienie problematyki Rozrachunków i rozliczeń
T-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębiorstwach branży spożywczej.
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji
T-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.
T-A-10Podsumowanie
T-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.
T-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.
T-A-7Rachunek kosztów.
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował większośc zagadnień związanych z rachunkowościa i kalkulacią produkcji w przemyśle spożywczym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16tiz_U01W sposób poprawny student planuje, kalkuluje i rozlicza proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zwweryfikowac poprawnoś wyliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
Treści programoweT-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.
T-A-10Podsumowanie
T-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.
T-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.
T-A-7Rachunek kosztów.
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-4Cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował większoś zagadnień z zakresu plannowania, kalkulowania i rozliczania produkcji w róznych branżach przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16tiz_K01Ma świadomośc posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę ,której skutki potrafi ocenic. Potrafi przyjmowac zależnie od potrzeb różne role w zespole. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje sie w sposób profesjonalny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
Treści programoweT-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji
T-W-9Podsumowania
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne
T-W-8Sprawozdawczość finansowa
T-W-7Przedstawienie problematyki Rozrachunków i rozliczeń
T-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębiorstwach branży spożywczej.
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji
T-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.
T-A-10Podsumowanie
T-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.
T-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.
T-A-7Rachunek kosztów.
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda projektów
M-4Cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.
S-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje umiarkowane zaangażowanie w proces nauki. Wykazuje minimalne zaangazowanie w pracy zespołowej. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych analiz i wniosków z nich płynących.
3,5
4,0
4,5
5,0