Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza sensoryczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza sensoryczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1otrzymanie zaliczenia z biochemii i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń2
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej2
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.2
T-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych2
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.2
T-L-6Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów żywnościowych2
T-L-7Sensoryczna analiza wybranego produktu spożywczego2
T-L-8Kolokwium zaliczeniowe1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w analizie sensorycznej2
T-W-2Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Zmysły.4
T-W-3Sprawność sensoryczna. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych2
T-W-4Przygotowanie próbek do oceny. Zasady przeprowadzenia ocen. Kryteria doboru i szkolenia oceniających2
T-W-5Metody stosowane w analizie sensorycznej.4
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury naukowej6
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Studiowanie literatury naukowej6
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny za zaliczenie poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego z tematyki wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-1_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio dobiera metody analizy.
TZZ_1A_W07C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-1_U01
Student posiada umiejętność doboru i przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
TZZ_1A_U10C-2T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-5M-2, M-3S-1, S-3, S-2
TZZ_1A_PO1-1_U02
Student potrafi pracować w grupie przy realizacji zadania i sporządzić dokumentację z wykonanych czynności.
TZZ_1A_U02C-2T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-1_K01
Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K06C-1, C-2T-L-8, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-1_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio dobiera metody analizy.
2,0
3,0Zna najważniejsze zasady analizy sensorycznej stosowane przy badaniu produktów żywnościowych. Z niewielką pomocą potrafi dobrać metodę do celu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-1_U01
Student posiada umiejętność doboru i przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
2,0
3,0Potrafi dobrać i przeprowadzić podstawowe analizy z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_PO1-1_U02
Student potrafi pracować w grupie przy realizacji zadania i sporządzić dokumentację z wykonanych czynności.
2,0
3,0Pracuje w grupie i z niewielką pomocą sporządzić podstawową dokumentację z wykonanych czynnosci.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-1_K01
Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
2,0
3,0Nie jest pewny posiadanej wiedzy. Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawęcka J., Analiza sensoryczna. Wybrane metody i przykłady zastosowań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2001
  2. Gawęcki J., Baryłko-Pikielna N., Zmysły a jakość żywności i żywienia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2007
  3. Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I., Sensoryczne badania żywności, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2009
  4. Gawęcki J., Jędryka T., Analiza sensoryczna, Wydawnictwo AE, 1999
  5. Ackertnan D., Historia naturalna zmysłów, Książka i Wiedza, Warszawa, 1994
  6. Gawęcki J., Wagner W., Podstawy doświadczalnictwa w nauce o żywieniu i żywności, Skrypt AR, Poznań, 1988
  7. Krełowska- Kułas N., Badanie jakości produktów spożywczych, PZWL, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Andrzejewski H., Gołębiowska T., Ćwiczenia z analizy sensorycznej, Skrypt WSE, Poznań, 1974
  2. Fortuna T., Gibiński T. Nawotna A., Ćwiczenia z analizy żywności, Skrypt AR, Kraków, 1992
  3. Fortuna T., Juszczuk L. Sobolewska- Zielińska J., Podstawy analizy żywności, AR, Kraków, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń2
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej2
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.2
T-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych2
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.2
T-L-6Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów żywnościowych2
T-L-7Sensoryczna analiza wybranego produktu spożywczego2
T-L-8Kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w analizie sensorycznej2
T-W-2Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Zmysły.4
T-W-3Sprawność sensoryczna. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych2
T-W-4Przygotowanie próbek do oceny. Zasady przeprowadzenia ocen. Kryteria doboru i szkolenia oceniających2
T-W-5Metody stosowane w analizie sensorycznej.4
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury naukowej6
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Studiowanie literatury naukowej6
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-1_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio dobiera metody analizy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
Treści programoweT-W-4Przygotowanie próbek do oceny. Zasady przeprowadzenia ocen. Kryteria doboru i szkolenia oceniających
T-W-5Metody stosowane w analizie sensorycznej.
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w analizie sensorycznej
T-W-2Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Zmysły.
T-W-3Sprawność sensoryczna. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego z tematyki wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna najważniejsze zasady analizy sensorycznej stosowane przy badaniu produktów żywnościowych. Z niewielką pomocą potrafi dobrać metodę do celu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-1_U01Student posiada umiejętność doboru i przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U10Potrafi połączyć różne metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania, ocenić jakość surowców i produktów żywnościowych. Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-6Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów żywnościowych
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej
T-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-2Ocena formująca: oceny za zaliczenie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać i przeprowadzić podstawowe analizy z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-1_U02Student potrafi pracować w grupie przy realizacji zadania i sporządzić dokumentację z wykonanych czynności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-6Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów żywnościowych
T-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny za zaliczenie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pracuje w grupie i z niewielką pomocą sporządzić podstawową dokumentację z wykonanych czynnosci.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-1_K01Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-8Kolokwium zaliczeniowe
T-L-6Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów żywnościowych
T-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie jest pewny posiadanej wiedzy. Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0