Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza i ocena jakości żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza i ocena jakości żywienia
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, podstawy żywienia człowieka, analiza i ocena jakości żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie oceny jakości żywienia.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie doboru metod do oceny jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyliczanie indeksu glikemicznego pożywienia.3
T-L-2Punktowa ocena jadłospisu.2
T-L-3Sposób żywienia a ryzyko niedowagi, otyłości i niedożywienia.2
T-L-4Ocena stopnia otłuszczenia organizmu i stanu odżywienia białkowego.3
T-L-5Biomarkery żywieniowe. Test na witaminę C.3
T-L-6Indeks Zdrowego Jedzenia, Wskaźnik Zdrowej Diety, Indeks Jakości Racji Pokarmowej.2
15
wykłady
T-W-1Zasady doboru prób do badań.2
T-W-2Metody oceny sposobu żywienia – retrospektywne i prospektywne.2
T-W-3Stan odżywienia. Metody oceny.3
T-W-4Techniki i metody badania spożycia żywności.2
T-W-5Czynniki warunkujące sposób żywienia człowieka w czasie życia.1
T-W-6Czynniki ryzyka chorób dietozależnych.3
T-W-7Określanie podstawowej i całkowitej przemiany materii – metody.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów6
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad oceny jakości żywienia dla osób indywidualnych i populacji.
M-5Opanowanie umiejętności doboru metod do badania jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-1zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób.
TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22C-1, C-2T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6M-1, M-2, M-5, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-1zcid_U01
Posiada umiejętność doboru metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29C-1, C-2T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6M-1, M-2, M-5, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-1zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia prawidłowo dobranych metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-1, C-2T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6M-1, M-2, M-5, M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-1zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-1zcid_U01
Posiada umiejętność doboru metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych.
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-1zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia prawidłowo dobranych metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 2010
  2. Gronowska-Senger A., Zarys oceny żywienia, SGGW, Warszawa, 2009
  3. Przysławski J., Ocena wartości odżywczej żywności, żywienia i stanu odżywienia, Uniwersytet Medyczny im K. Marcinkowskiego, Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Zin M., Ocena żywności i żywienia, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2009
  2. Gronowska - Senger A., Podstawy biooceny żywności, SGGW, Warszawa, 2004
  3. Wądołowska L., Żywieniowe podłoże zagrożeń zdrowia w Polsce, Wyd. UWM, Olsztyn, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyliczanie indeksu glikemicznego pożywienia.3
T-L-2Punktowa ocena jadłospisu.2
T-L-3Sposób żywienia a ryzyko niedowagi, otyłości i niedożywienia.2
T-L-4Ocena stopnia otłuszczenia organizmu i stanu odżywienia białkowego.3
T-L-5Biomarkery żywieniowe. Test na witaminę C.3
T-L-6Indeks Zdrowego Jedzenia, Wskaźnik Zdrowej Diety, Indeks Jakości Racji Pokarmowej.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady doboru prób do badań.2
T-W-2Metody oceny sposobu żywienia – retrospektywne i prospektywne.2
T-W-3Stan odżywienia. Metody oceny.3
T-W-4Techniki i metody badania spożycia żywności.2
T-W-5Czynniki warunkujące sposób żywienia człowieka w czasie życia.1
T-W-6Czynniki ryzyka chorób dietozależnych.3
T-W-7Określanie podstawowej i całkowitej przemiany materii – metody.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów6
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-1zcid_W01Student ma ogólną wiedzę na temat rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie oceny jakości żywienia.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie doboru metod do oceny jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.
Treści programoweT-L-5Biomarkery żywieniowe. Test na witaminę C.
T-L-1Wyliczanie indeksu glikemicznego pożywienia.
T-L-2Punktowa ocena jadłospisu.
T-L-3Sposób żywienia a ryzyko niedowagi, otyłości i niedożywienia.
T-L-4Ocena stopnia otłuszczenia organizmu i stanu odżywienia białkowego.
T-L-6Indeks Zdrowego Jedzenia, Wskaźnik Zdrowej Diety, Indeks Jakości Racji Pokarmowej.
T-W-3Stan odżywienia. Metody oceny.
T-W-7Określanie podstawowej i całkowitej przemiany materii – metody.
T-W-5Czynniki warunkujące sposób żywienia człowieka w czasie życia.
T-W-1Zasady doboru prób do badań.
T-W-4Techniki i metody badania spożycia żywności.
T-W-2Metody oceny sposobu żywienia – retrospektywne i prospektywne.
T-W-6Czynniki ryzyka chorób dietozależnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Opanowanie umiejętności doboru metod do badania jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad oceny jakości żywienia dla osób indywidualnych i populacji.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu rodzaju analiz i metod stosowanych w ocenie jakości żywienia różnych grup osób. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-1zcid_U01Posiada umiejętność doboru metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie oceny jakości żywienia.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie doboru metod do oceny jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.
Treści programoweT-L-5Biomarkery żywieniowe. Test na witaminę C.
T-L-1Wyliczanie indeksu glikemicznego pożywienia.
T-L-2Punktowa ocena jadłospisu.
T-L-3Sposób żywienia a ryzyko niedowagi, otyłości i niedożywienia.
T-L-4Ocena stopnia otłuszczenia organizmu i stanu odżywienia białkowego.
T-L-6Indeks Zdrowego Jedzenia, Wskaźnik Zdrowej Diety, Indeks Jakości Racji Pokarmowej.
T-W-3Stan odżywienia. Metody oceny.
T-W-7Określanie podstawowej i całkowitej przemiany materii – metody.
T-W-5Czynniki warunkujące sposób żywienia człowieka w czasie życia.
T-W-1Zasady doboru prób do badań.
T-W-4Techniki i metody badania spożycia żywności.
T-W-2Metody oceny sposobu żywienia – retrospektywne i prospektywne.
T-W-6Czynniki ryzyka chorób dietozależnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Opanowanie umiejętności doboru metod do badania jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad oceny jakości żywienia dla osób indywidualnych i populacji.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody i analizy dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób - indywidualnych i populacji. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-1zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia prawidłowo dobranych metod i analiz dla potrzeb oceny jakości żywienia różnych grup osób – indywidualnych i populacji, przy użyciu metod analitycznych i obliczeniowych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie oceny jakości żywienia.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie doboru metod do oceny jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.
Treści programoweT-L-5Biomarkery żywieniowe. Test na witaminę C.
T-L-1Wyliczanie indeksu glikemicznego pożywienia.
T-L-2Punktowa ocena jadłospisu.
T-L-3Sposób żywienia a ryzyko niedowagi, otyłości i niedożywienia.
T-L-4Ocena stopnia otłuszczenia organizmu i stanu odżywienia białkowego.
T-L-6Indeks Zdrowego Jedzenia, Wskaźnik Zdrowej Diety, Indeks Jakości Racji Pokarmowej.
T-W-3Stan odżywienia. Metody oceny.
T-W-7Określanie podstawowej i całkowitej przemiany materii – metody.
T-W-5Czynniki warunkujące sposób żywienia człowieka w czasie życia.
T-W-1Zasady doboru prób do badań.
T-W-4Techniki i metody badania spożycia żywności.
T-W-2Metody oceny sposobu żywienia – retrospektywne i prospektywne.
T-W-6Czynniki ryzyka chorób dietozależnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Opanowanie umiejętności doboru metod do badania jakości żywienia osób indywidualnych i populacji.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad oceny jakości żywienia dla osób indywidualnych i populacji.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.