Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria procesowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria procesowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 18 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej.
W-2Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
C-2Zapoznanie studentów z reologicznymi metodami badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
C-4Przygotowanie studentów do rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe właściwości płynów2
T-A-2Statyka płynów2
T-A-3Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy3
T-A-4Opory przepływu płynów przez przewody4
T-A-5Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych4
T-A-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych2
T-A-7Uogólniony stan naprężeń1
18
wykłady
T-W-1Podstawowe właściwości płynów1
T-W-2Prawo lepkości Newtona.1
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego2
T-W-4Dynamika płynów rzeczywistych2
T-W-5Opory przepływu płynów przez przewody2
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich2
T-W-7Ogólna charakterystyka procesów cieplnych2
T-W-8Podstawy przenoszenia masy2
T-W-9Teoria rozdzielania układów niejednorodnych2
T-W-10Zamrażanie żywności2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń rachunkowych20
A-A-3konsultacje z prowadzącym zajęcia8
A-A-4studiowanie literatury18
A-A-5przygotowanie do kolokwium zaliczającego25
89
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowanie literatury18
A-W-3konsultacje z prowadzącym5
A-W-4przygotowanie do egzaminu20
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia rachunkowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C4_W01
Posiada wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
TZZ_1A_W03, TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17C-1T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1
TZZ_1A_C4_W02
Zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W08C-2T-W-2, T-W-3, T-A-6, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C4_U01
Potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U11C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-6, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1
TZZ_1A_C4_U02
Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29C-4T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-4M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C4_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-4T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C4_W01
Posiada wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
TZZ_1A_C4_W02
Zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
2,0Student nie zna reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student znakomicie zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C4_U01
Potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
2,0Student nie potrafi badać i charakteryzować mechanicznych cech żywności.
3,0Student potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
5,0Student znakomicie potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
TZZ_1A_C4_U02
Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student znakomicie potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C4_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i poczucia odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
3,0Student ma częściową świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
3,5Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
4,0Student ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
5,0Student ma pełną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.

Literatura podstawowa

  1. Lewicki P.P., Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego., W.N.T., Warszawa, 1988
  2. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, W.N.T., Warszawa, 1986
  3. Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  4. Chwiej M., Aparatura przemysłu spożywczego, P.W.N., Warszawa, 1984
  5. Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
  6. Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne nżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 1985
  2. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  3. Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe właściwości płynów2
T-A-2Statyka płynów2
T-A-3Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy3
T-A-4Opory przepływu płynów przez przewody4
T-A-5Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych4
T-A-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych2
T-A-7Uogólniony stan naprężeń1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe właściwości płynów1
T-W-2Prawo lepkości Newtona.1
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego2
T-W-4Dynamika płynów rzeczywistych2
T-W-5Opory przepływu płynów przez przewody2
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich2
T-W-7Ogólna charakterystyka procesów cieplnych2
T-W-8Podstawy przenoszenia masy2
T-W-9Teoria rozdzielania układów niejednorodnych2
T-W-10Zamrażanie żywności2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń rachunkowych20
A-A-3konsultacje z prowadzącym zajęcia8
A-A-4studiowanie literatury18
A-A-5przygotowanie do kolokwium zaliczającego25
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowanie literatury18
A-W-3konsultacje z prowadzącym5
A-W-4przygotowanie do egzaminu20
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C4_W01Posiada wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W03Ma podstawowa wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, elementy fizyki jądrowej i podstawy spektroskopii.
TZZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
Treści programoweT-W-1Podstawowe właściwości płynów
T-W-2Prawo lepkości Newtona.
T-W-8Podstawy przenoszenia masy
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-9Teoria rozdzielania układów niejednorodnych
T-W-10Zamrażanie żywności
T-W-7Ogólna charakterystyka procesów cieplnych
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-5Opory przepływu płynów przez przewody
T-W-4Dynamika płynów rzeczywistych
T-A-5Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych
T-A-3Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy
T-A-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-A-4Opory przepływu płynów przez przewody
T-A-2Statyka płynów
T-A-1Podstawowe właściwości płynów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia rachunkowe.
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C4_W02Zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z reologicznymi metodami badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-2Prawo lepkości Newtona.
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-A-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-A-2Statyka płynów
T-A-1Podstawowe właściwości płynów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia rachunkowe.
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student znakomicie zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C4_U01Potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U11Posiada podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego, potrafi wykorzystać poznane metody komputerowej analizy i oceny problemów technologicznych.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
Treści programoweT-W-1Podstawowe właściwości płynów
T-W-2Prawo lepkości Newtona.
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-A-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-A-2Statyka płynów
T-A-1Podstawowe właściwości płynów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia rachunkowe.
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi badać i charakteryzować mechanicznych cech żywności.
3,0Student potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
5,0Student znakomicie potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C4_U02Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U11Posiada podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego, potrafi wykorzystać poznane metody komputerowej analizy i oceny problemów technologicznych.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Treści programoweT-W-8Podstawy przenoszenia masy
T-W-9Teoria rozdzielania układów niejednorodnych
T-W-10Zamrażanie żywności
T-W-7Ogólna charakterystyka procesów cieplnych
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-5Opory przepływu płynów przez przewody
T-W-4Dynamika płynów rzeczywistych
T-A-5Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych
T-A-3Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy
T-A-4Opory przepływu płynów przez przewody
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia rachunkowe.
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student znakomicie potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C4_K01Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe właściwości płynów
T-W-2Prawo lepkości Newtona.
T-W-8Podstawy przenoszenia masy
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-9Teoria rozdzielania układów niejednorodnych
T-W-10Zamrażanie żywności
T-W-7Ogólna charakterystyka procesów cieplnych
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-5Opory przepływu płynów przez przewody
T-W-4Dynamika płynów rzeczywistych
T-A-5Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych
T-A-3Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy
T-A-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-A-4Opory przepływu płynów przez przewody
T-A-2Statyka płynów
T-A-1Podstawowe właściwości płynów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia rachunkowe.
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i poczucia odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
3,0Student ma częściową świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
3,5Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
4,0Student ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
5,0Student ma pełną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.