Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Bioinformatyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioinformatyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu technologii informacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z narzedziami i metodami komputerowymi w celu uzyskania odpowiedzi na pytania biologiczne |
C-2 | Nabycie umiejętności tworzenia modeli matematycznych pozwalających w precyzyjny sposób przewidzieć zachowania złożonych systemów biologicznych |
C-3 | Zaznajomienie z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Internet - podłączenie i konfiguracja sprzętu | 2 |
T-L-2 | Wprowadzenie do baz danych | 2 |
T-L-3 | Pozyskiwanie informacji i łączność ze zdalną baza danych | 2 |
T-L-4 | Wprowadzanie sekwencji DNA do baz danych | 4 |
T-L-5 | Pobieranie informacji z biologicznych baz danych | 3 |
T-L-6 | Dopasowywanie sekwencji i przeszukiwanie baz danych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy Internetu | 2 |
T-W-2 | Protokoły Internetowe | 2 |
T-W-3 | Usługi Internetowe | 2 |
T-W-4 | Bazy danych sekwencji | 1 |
T-W-5 | Bazy danych struktur molekularnych | 1 |
T-W-6 | Mapowanie genów | 1 |
T-W-7 | Bazy danych map | 1 |
T-W-8 | Pobieranie informacji z biologicznych baz danych | 1 |
T-W-9 | Dopasowywanie sekwencji | 1 |
T-W-10 | Analiza porównawcza genomów | 2 |
T-W-11 | Metody przewidywania wykorzystujące sekwencje białek | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | konsultacje z prowadzacym | 5 |
A-L-3 | Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń lasboratoryjnych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna praca | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Laboratoria komputerowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań samodzielnie wykonywanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO4-1_W01 Posiada wiedzę o narzedziach i metodach komputerowych stosowanych w celu uzyskania odpowiedzi na pytania biologiczne | MS_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO4-1_U01 Potrafi tworzyć modele matematyczne pozwalające w precyzyjny sposób przewidzieć zachowania złożonych systemów biologicznych | MS_2A_U03, MS_2A_U05 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
MS_2A_PO4-1_U02 Jest zaznajomiony z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji | MS_2A_U03, MS_2A_U05 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO4-1_K01 Jest zorientowany na ciągłe rozszerzanie zdobytej wiedzy | MS_2A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO4-1_W01 Posiada wiedzę o narzedziach i metodach komputerowych stosowanych w celu uzyskania odpowiedzi na pytania biologiczne | 2,0 | |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę o narzedziach i metodach komputerowych stosowanych w celu uzyskania odpowiedzi na pytania biologiczne, ale z licznymi brakami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO4-1_U01 Potrafi tworzyć modele matematyczne pozwalające w precyzyjny sposób przewidzieć zachowania złożonych systemów biologicznych | 2,0 | |
3,0 | Student w zadowalającym stopniu potrafi tworzyćmodele matematyczne pozwalające w precyzyjny sposób przewidzieć zachowania złożonych systemów biologicznych, ale z licznymi brakami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MS_2A_PO4-1_U02 Jest zaznajomiony z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji | 2,0 | |
3,0 | Student w zadowalającym stopniu jest zaznajomiony z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji, ale z licznymi brakami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO4-1_K01 Jest zorientowany na ciągłe rozszerzanie zdobytej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Student w zadowalającym stopniu chce rozszerzać zdobytą wiedzę | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Baxevanisa A D, Ouellette'a, Bioinformatyka, PWN, Warszawa, 2005
- P.G. Higgs, T.K. Attwood, Bioinformatyka i ewolucja molekularna., PWN, 2008
Literatura dodatkowa
- Żródła internetowe podane przez prowadzącego, 2013