Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Biorafinacje i biomembrany:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biorafinacje i biomembrany | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Studenci powinni posiadać wiedzę dotyczącą podstaw biologii, biotechnologii, mikrobiologii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z wybranymi procesami biorafinacji oraz technologiami produkcji wybranych bioproduktów takich jak lipidy, kwasy organiczne, alkohole a także nośników energii (np. bioetanol, biogaz i wodór). Zapoznanie z procesami separacji membranowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | BHP w laboratorium doświadczalnym. Zapoznanie z aparaturą badawczą i eksperymentalną. | 3 |
T-L-2 | Przygotowanie bioreaktorów i hodowla kultur mikroorganizmów do procesu biorafinacji i produkcji biopaliwa | 7 |
T-L-3 | Zastosowanie technik separacji membranowej do oczyszczania bioporduktów | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zapoznanie się aktualnymi tendencjami rozwojowymi biotechnologii wykorzystującymi postęp nauki z uwzględnieniem biorafinacji | 3 |
T-W-2 | Procesy mikrobiologiczne przebiegające w bioreaktorach z uwzględnieniem zagadnień inżynierii bioreaktorów oraz metodami wydzielania, oczyszczania i utrwalania bioproduktów | 4 |
T-W-3 | Wybrane procesy biorafinacji stosowane w biotechnologii produkcji wybranych bioproduktów takich jak preparaty enzymatyczne, lipidy, kwasy organiczne, alkohole, aminokwasy, witaminy, biosurfaktanty, a także nośników energii (np. biogaz, biodisel i wodór) | 4 |
T-W-4 | Techniki i porcesy separacji membranowej- zjawiska foulingu wewnętrznego i zewnętrznego. Sterowanie procesami separacji membranowych. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obecność na zajęciach | 15 |
A-L-2 | Opracowanie zagadnień związanych z optymalizacją biorocesów hodowli wybranego mikroorganizmu | 5 |
A-L-3 | Opracowanie wyników badań | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwium | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Samodzielne przygotowanie referatów na wybrany temat zwiazany z programem przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium (kolokwia etapowe oraz podumowujące na zakończenie kursu) | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody podające: objaśnienia i opis |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia etapowe z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z przygotowanych samodzielnie referatów tematycznych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium podsumowującego wykłady |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium podsumowującego ćwiczenia laboratoryjne |
S-6 | Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO1-1_W01 Student posiada wiedzę w zakresie wybranych bioprocesów stosowanych w biotechnologii z wykorzystaniem biorafinacji, z uwzględnieniem technologii produkcji np. lipidów, alkoholi, estrów metylowych (biopaliwo). Posiada także wiedzę w zakresie separacji membranowych z uwzględnieniem ich zastosowania w oczyszczaniu bioproduktów. | MS_2A_W04, MS_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO1-1_U01 Student potrafi przygotować bioreaktor i przeprzwadzić w nim proces biotechnolelogiczny z zastosowaniem biorafinacji oraz potrafi wykorzystać techniki separacji membranowych do oczyszcznia bioproduktów | MS_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-2, M-3 | S-3, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO1-1_K01 Student potrafi współpracować w grupie, potrafi dzielić sie swojawidzą i umiejętnościami z pozostałymi studentami w zespole. Korzysta z wiedzy innych osób w celu sformułowania wniosków kocowych. Jest świadomy i odpowiedzialny za pracę własną i za wspólne realizowane badania. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń. | MS_2A_K03, MS_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-3 | S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO1-1_W01 Student posiada wiedzę w zakresie wybranych bioprocesów stosowanych w biotechnologii z wykorzystaniem biorafinacji, z uwzględnieniem technologii produkcji np. lipidów, alkoholi, estrów metylowych (biopaliwo). Posiada także wiedzę w zakresie separacji membranowych z uwzględnieniem ich zastosowania w oczyszczaniu bioproduktów. | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student zdobywa wiedzę w zakresie procesów biotechnologicznych wykorzystujących biorafinację oraz zna techniki separacji membranowych wykorzystywanych w oczyszczaniu bioproduktów. Kolowkia etapowe i końcowe zaliczane są na ocenę dostateczną w przypadku uzyskania 50% punktów z zakresu realizowanego programu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO1-1_U01 Student potrafi przygotować bioreaktor i przeprzwadzić w nim proces biotechnolelogiczny z zastosowaniem biorafinacji oraz potrafi wykorzystać techniki separacji membranowych do oczyszcznia bioproduktów | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić zaprojektować odpowiedni system bioreaktora do założonego dowiadczenia, przeprowadzić proces biotechnologiczny i biorafinację założonego produktu oraz potrafi wykorzystać separacje membranowe do oczyszczenia bioproduktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO1-1_K01 Student potrafi współpracować w grupie, potrafi dzielić sie swojawidzą i umiejętnościami z pozostałymi studentami w zespole. Korzysta z wiedzy innych osób w celu sformułowania wniosków kocowych. Jest świadomy i odpowiedzialny za pracę własną i za wspólne realizowane badania. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi współpracować w grupie. Potrafi dzielić sie wiedzą i przyswajać ją od innych osób. Jest odpwiedzialny i stosuje się do przepisów BHP oraz zasad ochrony środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Bednarski, J. Fiedurka, Podstawy biotechnologii przemysłowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2006
- R. Rutenbach, Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996