Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii roślinnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii roślinnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy technologii roślinnej powinien znać podstawy biologii, chemii i mikrobiologii żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie właściwości technologicznych i żywieniowych owoców i warzyw oraz ich przetwarzania z uwzględnieniem zagrożeń mikrobiologicznych.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów roślinnych z uwzględnieniem mikrobiologicznych aspektów ich zagrożeń na poszczególnych etapach produkcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązujacymi.1
T-L-2Technologia produkcji półproduktów na przykładzie przecieru z jabłek i z marchwi.2
T-L-3Technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.3
T-L-4Technologia produkcji marmolady.2
T-L-5Technologia produkcji soków surowych.2
T-L-6Charakterystyka i ocena właściwości sensorycznych i fizykochemicznych "biosoków".2
T-L-7Technologia produkcji galaretek owocowych.2
T-L-8Charakterystyka suszy warzywnych. Ocena ich własciwosci sensorycznych i fizykochemicznych.2
T-L-9Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.2
T-L-10Ocena jakości ziemniaka w zależnosci od typu i zastosowanej obróbki cieplnej.2
T-L-11Technologia produkcji pieczarek marynowanych.2
T-L-12Wpływ wybranych obróbek technologicznych owoców na zawartość kwasu askorbinowego.2
T-L-13Technologia produkcji warzyw kiszonych.2
T-L-14Technologia produkcji sałatek warzywnych zakwaszanych.2
T-L-15Ocena i porównanie wybranych owoców kandyzowanych.2
30
wykłady
T-W-1Zakres, rola i zadania przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce.2
T-W-2Owoce w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.2
T-W-3Warzywa w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.2
T-W-4Fizyczne i biologiczne metody utrwalania surowców i produktów roślinnych.2
T-W-5Charakterystyka i technologia produkcji wybranych półprzetworów.2
T-W-6Charakterystyka i technologia produkcji dżemów, marmolad i powideł.2
T-W-7Charakterystyka,technologia produkcji i właściwości prozdrowotne soków owocowych i warzywnych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie literatury10
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów14
A-L-4Konsultacje6
60
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca z literaturą15
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-W-4Samodzielne przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie średniej ocen z ćwiczeń i oceny z wykładu.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C10_W01
Posiada podstawową wiedzę na temat właściwości owoców i warzyw pod wzgledem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego. Zna podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych.
MS_1A_W14C-1T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C10_U09
Student potrafi scharakteryzować surowce roślinne, określić ich przydatność technologiczną oraz zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach.
MS_1A_U09C-2T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C10_K01
Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta.
MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05C-1, C-2T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C10_W01
Posiada podstawową wiedzę na temat właściwości owoców i warzyw pod wzgledem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego. Zna podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat właściwości owoców i warzyw pod względem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego oraz podstawowych technologii przetwarzania surowców roslinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych jest niewystarczający.
3,0Zasób wiedzy studenta w wyzej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyzej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student posiada dużą wiedzę na temat właściwości owoców i warzyw pod względem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego oraz bardzo dobrze zna podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C10_U09
Student potrafi scharakteryzować surowce roślinne, określić ich przydatność technologiczną oraz zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować surowców roslinnych i ich przydatności technologicznej oraz jego umiejętności w zaplanowaniu procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobilogicznych na poszczególnych jego etapach są niewystarczające.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyzej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować surowce roślinne i ich przydatność technologicznej oraz jego umiejętności w zaplanowaniu procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach są powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C10_K01
Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta.
2,0Kompetencje studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są nie wystarczające. Student nie potrafi być członkiem i liderem. Nie myśli i nie działa przedsiębiorczo. Nie zachowuje się profesjonalnie i nie rozumie społecznej roli absolwenta.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyzej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są powyżej standardu. Student potrafi być bardzo dobrym członkiem i liderem. Wykazuje dużą aktywność myślenia i działania. Bardzo dobrze rozumie społeczną rolę lidera.

Literatura podstawowa

  1. Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw cz I i II, Warszawa, 1999
  2. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., Wrocław, 2002
  3. Sikorski Z, Chemia żywności, WNT Warszawa
  4. Pijanowski E. i in., Ogólna technologia żywności, PWNT Warszawa, 1997
  5. Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW Warszawa, 2006
  6. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Technologia produktów owocowo-warzywnych. cz. I., Warszawa, 1973
  7. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Drzazga B., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. II., Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, Warszawa, 1993
  2. Drzazga A., Analiza technologiczna w przetwórstwie owoców i warzyw., Warszawa, 1995
  3. Lempka A, Towaroznawstwo produktów spożywczych, Warszawa, 1985
  4. Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej., Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązujacymi.1
T-L-2Technologia produkcji półproduktów na przykładzie przecieru z jabłek i z marchwi.2
T-L-3Technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.3
T-L-4Technologia produkcji marmolady.2
T-L-5Technologia produkcji soków surowych.2
T-L-6Charakterystyka i ocena właściwości sensorycznych i fizykochemicznych "biosoków".2
T-L-7Technologia produkcji galaretek owocowych.2
T-L-8Charakterystyka suszy warzywnych. Ocena ich własciwosci sensorycznych i fizykochemicznych.2
T-L-9Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.2
T-L-10Ocena jakości ziemniaka w zależnosci od typu i zastosowanej obróbki cieplnej.2
T-L-11Technologia produkcji pieczarek marynowanych.2
T-L-12Wpływ wybranych obróbek technologicznych owoców na zawartość kwasu askorbinowego.2
T-L-13Technologia produkcji warzyw kiszonych.2
T-L-14Technologia produkcji sałatek warzywnych zakwaszanych.2
T-L-15Ocena i porównanie wybranych owoców kandyzowanych.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres, rola i zadania przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce.2
T-W-2Owoce w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.2
T-W-3Warzywa w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.2
T-W-4Fizyczne i biologiczne metody utrwalania surowców i produktów roślinnych.2
T-W-5Charakterystyka i technologia produkcji wybranych półprzetworów.2
T-W-6Charakterystyka i technologia produkcji dżemów, marmolad i powideł.2
T-W-7Charakterystyka,technologia produkcji i właściwości prozdrowotne soków owocowych i warzywnych.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie literatury10
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów14
A-L-4Konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca z literaturą15
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-W-4Samodzielne przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C10_W01Posiada podstawową wiedzę na temat właściwości owoców i warzyw pod wzgledem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego. Zna podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W14Ma niezbędną wiedzę w zakresie podstaw technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie właściwości technologicznych i żywieniowych owoców i warzyw oraz ich przetwarzania z uwzględnieniem zagrożeń mikrobiologicznych.
Treści programoweT-W-5Charakterystyka i technologia produkcji wybranych półprzetworów.
T-W-3Warzywa w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.
T-W-2Owoce w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.
T-W-7Charakterystyka,technologia produkcji i właściwości prozdrowotne soków owocowych i warzywnych.
T-W-6Charakterystyka i technologia produkcji dżemów, marmolad i powideł.
T-W-1Zakres, rola i zadania przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce.
T-W-4Fizyczne i biologiczne metody utrwalania surowców i produktów roślinnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie średniej ocen z ćwiczeń i oceny z wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat właściwości owoców i warzyw pod względem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego oraz podstawowych technologii przetwarzania surowców roslinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych jest niewystarczający.
3,0Zasób wiedzy studenta w wyzej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyzej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student posiada dużą wiedzę na temat właściwości owoców i warzyw pod względem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego oraz bardzo dobrze zna podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C10_U09Student potrafi scharakteryzować surowce roślinne, określić ich przydatność technologiczną oraz zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U09Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów roślinnych z uwzględnieniem mikrobiologicznych aspektów ich zagrożeń na poszczególnych etapach produkcji.
Treści programoweT-L-6Charakterystyka i ocena właściwości sensorycznych i fizykochemicznych "biosoków".
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązujacymi.
T-L-2Technologia produkcji półproduktów na przykładzie przecieru z jabłek i z marchwi.
T-L-3Technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.
T-L-4Technologia produkcji marmolady.
T-L-5Technologia produkcji soków surowych.
T-L-7Technologia produkcji galaretek owocowych.
T-L-8Charakterystyka suszy warzywnych. Ocena ich własciwosci sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-9Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.
T-L-10Ocena jakości ziemniaka w zależnosci od typu i zastosowanej obróbki cieplnej.
T-L-11Technologia produkcji pieczarek marynowanych.
T-L-12Wpływ wybranych obróbek technologicznych owoców na zawartość kwasu askorbinowego.
T-L-13Technologia produkcji warzyw kiszonych.
T-L-14Technologia produkcji sałatek warzywnych zakwaszanych.
T-L-15Ocena i porównanie wybranych owoców kandyzowanych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować surowców roslinnych i ich przydatności technologicznej oraz jego umiejętności w zaplanowaniu procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobilogicznych na poszczególnych jego etapach są niewystarczające.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyzej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować surowce roślinne i ich przydatność technologicznej oraz jego umiejętności w zaplanowaniu procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach są powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C10_K01Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie właściwości technologicznych i żywieniowych owoców i warzyw oraz ich przetwarzania z uwzględnieniem zagrożeń mikrobiologicznych.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów roślinnych z uwzględnieniem mikrobiologicznych aspektów ich zagrożeń na poszczególnych etapach produkcji.
Treści programoweT-L-6Charakterystyka i ocena właściwości sensorycznych i fizykochemicznych "biosoków".
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązujacymi.
T-L-2Technologia produkcji półproduktów na przykładzie przecieru z jabłek i z marchwi.
T-L-3Technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.
T-L-4Technologia produkcji marmolady.
T-L-5Technologia produkcji soków surowych.
T-L-7Technologia produkcji galaretek owocowych.
T-L-8Charakterystyka suszy warzywnych. Ocena ich własciwosci sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-9Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.
T-L-10Ocena jakości ziemniaka w zależnosci od typu i zastosowanej obróbki cieplnej.
T-L-11Technologia produkcji pieczarek marynowanych.
T-L-12Wpływ wybranych obróbek technologicznych owoców na zawartość kwasu askorbinowego.
T-L-13Technologia produkcji warzyw kiszonych.
T-L-14Technologia produkcji sałatek warzywnych zakwaszanych.
T-L-15Ocena i porównanie wybranych owoców kandyzowanych.
T-W-5Charakterystyka i technologia produkcji wybranych półprzetworów.
T-W-3Warzywa w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.
T-W-2Owoce w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.
T-W-7Charakterystyka,technologia produkcji i właściwości prozdrowotne soków owocowych i warzywnych.
T-W-6Charakterystyka i technologia produkcji dżemów, marmolad i powideł.
T-W-1Zakres, rola i zadania przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce.
T-W-4Fizyczne i biologiczne metody utrwalania surowców i produktów roślinnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie średniej ocen z ćwiczeń i oceny z wykładu.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są nie wystarczające. Student nie potrafi być członkiem i liderem. Nie myśli i nie działa przedsiębiorczo. Nie zachowuje się profesjonalnie i nie rozumie społecznej roli absolwenta.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyzej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są powyżej standardu. Student potrafi być bardzo dobrym członkiem i liderem. Wykazuje dużą aktywność myślenia i działania. Bardzo dobrze rozumie społeczną rolę lidera.