Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Akwakultura
Sylabus przedmiotu Bałtyckie rybołówstwo przybrzeżne i selektywność narzędzi połowu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bałtyckie rybołówstwo przybrzeżne i selektywność narzędzi połowu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien mieć podstawowe wiadomości o prostych jednostkach rybackic, narzędzi połowu i techniki posługiwania się tymi narzędziami |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką rybołówstwa przybrzeżnego, selektywności narzędzi połowu i składników śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu | 8 |
T-L-2 | Metody badań selektywności i śmiertelności połowowej | 5 |
T-L-3 | pokaz worków selektywnych | 2 |
T-L-4 | Wykonywanie sieci rybackich stosowanych w rybołowstwie przybrzeżnym, typy kroju, metody szycia | 7 |
T-L-5 | Zrównoważone rybołówstwo przybrzeżne | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnienia selektywności | 1 |
T-W-2 | Selektywność poszczególnych narzędzi połowu | 6 |
T-W-3 | Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej | 1 |
T-W-4 | Składniki śmiertelności połowowej | 2 |
T-W-5 | Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi | 3 |
T-W-6 | Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej | 2 |
T-W-7 | Definicje rybiołówstwa przybrzeznego | 2 |
T-W-8 | Rybołowstwo łodziowe, typy łodzi rybackich | 4 |
T-W-9 | Narzędzia połowu stosowane w rybołówstwie przybrzeznym | 3 |
T-W-10 | Gatunki ryb szelfowych, biologicz i ekologia | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | studiowanie poleconej literatury | 5 |
A-L-3 | konsultacje | 6 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-L-5 | pokaz zalecanych worków do połowu dorsza na Bałtyku | 14 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie poleconej literatury | 14 |
A-W-3 | konsultacje | 8 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C10_W01 Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników | RYB_2A_W01, RYB_2A_W06, RYB_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C10_U01 student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej | RYB_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C10_K01 student nabędzie postawi do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum | RYB_2A_K01, RYB_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-L-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C10_W01 Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników | 2,0 | nie wie co to jest selektywność i śmiertelność połowowa |
3,0 | zna pojęcie selektywności i śmiertelności połowowej | |
3,5 | wie jak poprawnie definiować selektywność, zna selektywność kilku grup narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej | |
4,0 | wie co to jest selektywność narzędzi połowu, zna poziomy selektywności podstawowych narzędzi połowu i zna składniki śmiertelności połowowej | |
4,5 | zna pojęcia związane z selektywnością, za składniki śmiertelności połowowej i ich wpływ na zasoby | |
5,0 | zna dogłębnie pojęcia związane z selektywnością i śmiertelnościa połowową oraz wie jak można kształtować i regulować wielkość składników śmiertelności połowowej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C10_U01 student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej | 2,0 | nie umie zdefiniować pojęcia selektywności i śmiertelności połowowej |
3,0 | umie zdefiniować pojęcia selektywności śmiertelności | |
3,5 | umie omówić selektywność kilku narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej | |
4,0 | umie omówić selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i składników smiertelności połowowej | |
4,5 | umie omówić selektywność narzędzi połowu i ocenić składniki śmiertelności połowowej | |
5,0 | umie rozwiązywać problemy związane z selektywnością narzędzi połowu i oceniać wpływ składników śmiertelności połowowej na stan eksploatowanych zasobów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C10_K01 student nabędzie postawi do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum | 2,0 | nie nabył kreatywności do kształtowania selektywności i śmiertelności połowowej |
3,0 | nabył postawę do pewnych działań kształtujących selektywność i śmiertelność połowową | |
3,5 | nabył otwartości do podstawowych działań wpływających na selektywność i śmiertelność połowową | |
4,0 | nabył kreatywności do kształtowania selektywności podstawowych grup narzędzi połowu i podstawowych składniki śmiertelności połowowej | |
4,5 | cechuje się postawą kształtującą selektywność narzędzi połowu i składników śmiertelności połowowej | |
5,0 | cechuje się wybitną postawą kształtującą selektywność narzędzi połowu i składników śmiertelności połowowej |
Literatura podstawowa
- Swiniarski J., Cetinic P, Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1993