Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Akwakultura
Sylabus przedmiotu Narzędzia prawne w ochronie środowiska wodnego (blok):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Narzędzia prawne w ochronie środowiska wodnego (blok) | ||
Specjalność | Ochrona środowiska wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień związanych z ekologią, zrównoważonym wykorzystaniem środowiska, sferą abiotyczną i biotyczną środowiska. |
W-2 | Podstawowe wiadomości z zakresu systematyki i biologii ryb, podstawy hydrozoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami prawnymi służącymi ochronie środowiska. Omówione zostaną główne problemy ekologiczne Polski oraz planowane działania na szczeblu centralnym, regionalnym oraz lokalnym w celu ich rozwiązania Zostaną przedstawione instrumenty prawne, ekonomiczne i społeczne, które służą realizacji polityki ekologicznej, a także możliwości finansowania działań z zakresu ochrony środowiska. W aspekcie praktycznym studenci zapoznają się z problemami ekologicznymi wybranej jednostki samorządu lokalnego oraz ocenią stan realizacji lokalnej polityki ekologicznej. Zaproponują własne rozwiązania poprawy stanu środowiska na tym obszarze |
C-2 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt wodnych prawnie chronionych w Polsce, ich statusem ochronnym, sposobami ochrony i zagrożeniami występującymi w naturze |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cele i zadania polityki ekologicznej państwa w głównych obszarach ochrony środowiska Założenia i metodyka oceny realizacji polityki ekologicznej na wybranym przykładzie gminy | 3 |
T-A-2 | Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony wód Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powierzchni ziemi i ochrony przed odpadami Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony przyrody Możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska | 3 |
T-A-3 | Polskie i unijne ustawodawstwo w zakresie ochrony środowiska Raporty oddziaływania na środowisko, wymagania, podstawy opracowania | 2 |
T-A-4 | GOSPODAROWANIE ODPADAMI 1. Podstawowe pojęcia – odpady i ich różne kategorie, posiadacze i wytwórcy odpadów, odzysk, unieszkodliwianie. 2. Plany gospodarki odpadami. 3. Ogólne zasady gospodarowania odpadami. 4. Obowiązki posiadaczy odpadów. | 2 |
T-A-5 | GOSPODAROWANIE WODAMI I OCHRONA WÓD 1. Gospodarowanie wodami w prawie Unii Europejskiej • dyrektywa ramowa w sprawie polityki wodnej Wspólnoty z 2000 r. • ochrona jakości wody • reglamentacja zrzutu do wód substancji szkodliwych 2. Zakres obowiązywania nowej ustawy Prawo wodne z 18 lipca 2001 r. 3. Nowy system zarządzania wodami • organy szczebla centralnego • zarządzanie w systemie zlewniowym 4. Prawo własności wód, obowiązki właścicieli wód 5. Prawne formy korzystania z wód 6. Ochrona wód przed zanieczyszczeniem • przepisy prawa wodnego a ogólne zasady prawa emisyjnego • ustalanie i dotrzymywanie wymagań dotyczących jakości wód • standardy emisyjne • strefy i obszary ochronne • pozwolenia wodnoprawne jako pozwolenia emisyjne • opłaty w ochronie wód 7. Ochrona przed powodzią i suszą. 8. Instrumenty planowania w gospodarowaniu wodami • plany gospodarowania wodami • plany ochrony przeciwpowodziowej • warunki korzystania z wód 9. Pozwolenia wodnoprawne jako instrument zarządzania wodami 10. Kataster wodny | 5 |
T-A-6 | Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami bezkręgowców wodnych (Molusca, Crustacea), ocena statusu ochronnego, zagrożenia habitatu i inwazji obcych gatunków). | 3 |
T-A-7 | Oszacowanie statusu ochronnego i zagrożeń habitatu dla chronionych ryb z gromady Actinopterygii występujących w Polsce. Ocena zagrożenia ze strony gatunków inwazyjnych. | 6 |
T-A-8 | Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami płazów Amphibia i gadów Reptilia; oszacowanie rodzajów zagrożenia - zmiana środowiska, gatunki inwazyjne. | 3 |
T-A-9 | Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie polityki ochrony środowiska, geneza, rodzaje, cele i zasady. Charakterystyka polityk szczegółowych | 2 |
T-W-2 | Polityka ochrony środowiska Unii Europejskiej oraz Polski. Podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Aspekty prawne polityki ochrony środowiska. | 3 |
T-W-3 | Podmioty polityki ekologicznej państwa. Rodzaje instrumentów realizacji polityki ochrony środowiska. | 2 |
T-W-4 | Instrumenty prawno-administracyjne. Instrumenty ekonomiczne i rynkowe. Instrumenty społecznego oddziaływania. Edukacja ekologiczna. Informacja o środowisku i jego ochronie | 5 |
T-W-5 | System finansowania polityki ochrony środowiska w Polsce. Pozakrajowe źródła finansowania polityki ochrony środowiska | 3 |
T-W-6 | Gatunki chronione w Polsce z nadgromady Invertebrata i Vertebrata (Actinopterygii)- status ochronny, zagrożenia habitatu, formy ochrony. Terminologia związana z ochroną gatunków - nazewnictwo angielskie. | 4 |
T-W-7 | Chronione gatunki płazów Amphibia i gadów Reptilia (związanych ze środowiskiem wodnym), zagrożenia habitatu, formy ochrony. | 4 |
T-W-8 | Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce. | 4 |
T-W-9 | Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczęszczanie na zajecia | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajec, opracowanie konspektów i prezentacji | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne |
S-4 | Ocena formująca: Prezentacja multimedialna |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D3-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poprawnie scharakteryzować główne problemy ekologiczne Polski. | RYB_2A_W03, RYB_2A_W08 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-W-1 | M-1 | S-2 |
RYB_2A_D3-2_W02 Student powinien znać gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych oraz konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt | RYB_2A_W01, RYB_2A_W06 | — | — | C-2 | T-A-7, T-A-9, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D3-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć podstawowe zagadnienia związane z ekologią. Ponadto student potrafi przygotować własne rozwiązania poprawy środowiska na lokalnym obszarze. | RYB_2A_U01, RYB_2A_U02 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1 | M-1 | S-1 |
RYB_2A_D3-2_U02 Student potrafi rozróżnić gatunki zwierząt wodnych chronionych w polsce, określić ich status ochronny, ocenić zagrożenia oraz wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny | RYB_2A_U06, RYB_2A_U01 | — | — | C-2 | T-A-8, T-A-9, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D3-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę dbałości o środowisko, wrażliwość odnośnie problemu ekologicznych. | RYB_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2 |
RYB_2A_D3-2_K02 Student będzie w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego oraz stopień przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej | RYB_2A_K01, RYB_2A_K02 | — | — | C-2 | T-A-8, T-A-9, T-W-9, T-W-7 | M-1 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D3-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poprawnie scharakteryzować główne problemy ekologiczne Polski. | 2,0 | Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska. |
3,0 | Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska | |
3,5 | Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach. | |
4,0 | Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne | |
4,5 | Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska | |
5,0 | Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polski | |
RYB_2A_D3-2_W02 Student powinien znać gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych oraz konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt | 2,0 | Student nie zna żadnych gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych ani konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt |
3,0 | Student zna niewiele gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, nie zna ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych ani konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt | |
3,5 | Student zna mało gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, wie niewiele na temat ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt | |
4,0 | Student zna większość gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, jego wiedza na temat ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt jest wystarczająca | |
4,5 | Student zna wszystkie gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, jego wiedza na temat ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt jest dobra | |
5,0 | Student zna wszystkie gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, jego wiedza na temat ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt jest bardzo dobra |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D3-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć podstawowe zagadnienia związane z ekologią. Ponadto student potrafi przygotować własne rozwiązania poprawy środowiska na lokalnym obszarze. | 2,0 | Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska. |
3,0 | Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska | |
3,5 | Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne | |
4,0 | Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska | |
5,0 | Student potrafi wymienić i omówić podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Ponadto potrafi z zrozumieniem przedstawić aspekty prawne polityki ochrony środowiska. | |
RYB_2A_D3-2_U02 Student potrafi rozróżnić gatunki zwierząt wodnych chronionych w polsce, określić ich status ochronny, ocenić zagrożenia oraz wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny | 2,0 | Student nie potrafi rozróżnić gatunków zwierząt wodnych chronionych w Polsce, określić ich statusu ochronnego, ani też ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejszych konwencji i dyrektyw regulujących ich stan prawny |
3,0 | Student potrafi rozróżnić niewiele gatunków zwierząt wodnych chronionych w Polsce, nie potrafi określić ich statusu ochronnego, ani też ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejszych konwencji i dyrektyw regulujących ich stan prawny | |
3,5 | Student potrafi rozróżnić większość gatunków zwierząt wodnych chronionych w Polsce, nie potrafi jednak określić ich statusu ochronnego, ani też ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejszych konwencji i dyrektyw regulujących ich stan prawny | |
4,0 | Student potrafi rozróżnić większość gatunków zwierząt wodnych chronionych w Polsce, potrafi określić ich status ochronny, ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny | |
4,5 | Student potrafi rozróżnić prawie wszystkie gatunki zwierząt wodnych chronionych w Polsce, potrafi określić ich status ochronny, ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny | |
5,0 | Student potrafi rozróżnić wszystkie gatunki zwierząt wodnych chronionych w Polsce, potrafi określić ich status ochronny, ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D3-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę dbałości o środowisko, wrażliwość odnośnie problemu ekologicznych. | 2,0 | Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska. |
3,0 | Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska | |
3,5 | Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach. | |
4,0 | Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne oraz ekonomiczne i rynkowe | |
4,5 | Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimat, oraz ochrony wód | |
5,0 | Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polski | |
RYB_2A_D3-2_K02 Student będzie w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego oraz stopień przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej | 2,0 | Student nie jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego ani stopnia przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej |
3,0 | Student jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego w stopniu dostatecznym, nie potrafi oszacować stopnia przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej | |
3,5 | Student jest w stanie ocenić w stopniu dostatecznym stan wodnego środowiska przyrodniczego oraz stopień przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej | |
4,0 | Student jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego, nie potrafi w stopniu dobrym ocenić stopnia przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej | |
4,5 | Student jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego, potrafi w stopniu dobrym ocenić stopnia przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej | |
5,0 | Student jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego, oraz stopień przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej |
Literatura podstawowa
- B. Poskrobko, Zarządzanie środowiskiem, PWE, Warszawa, 2007
- Górka K., Poskrobko B., Radecki W, Ochrona środowiska: problemy społeczne, ekonomiczne i prawne, PWE, Warszawa, 2001
- G. Dobrzański, Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2008
- M.Górski, J.S.Kierzkowska, Prawo ochrony środowiska, Bydgoszcz, 2006
- Więcaszek Beata. Kzrykawski Stanisław, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
- Wolska Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz-Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia cz. I: Bezkręgowce, Akademii Rolniczej w Szczecinie, 2006
- Głowaciński Z., Polska Czerwona Księga Zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- A. Papuziński, Polityka ekologiczna III Rzeczypospolitej, Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz, 2000
- J. Boć, K.Nowacki, Prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2004
- J. Ciechanowicz - McLean, Ochrona środowiska w prawie międzynarodowym, Warszawa, 2005
- Jendrośka J., Bar M, Prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2005