Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Akwakultura

Sylabus przedmiotu Język obcy ( niemiecki ):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język obcy ( niemiecki )
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Krupka-Burzec <Katarzyna.Krupka-Burzec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Systematyka ryb. (Systematische Gruppen von Fischen) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)3
T-L-2Ryby w żywieniu człowieka. (Fische als Nahrungsmittel. Warenkunde) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)7
T-L-3Połowy ryb. (Fischerei) Zdania względne (Relativsätze)5
T-L-4Hodowla ryb. (Aquakultur) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)4
T-L-5Hodowla roślin i zwierząt morskich w ich naturalnym środowisku. (Marikultur) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)5
T-L-6Problematyka nadmiernych połowów. (Überfischung der Meere) Wyrażenia rzeczownikowo-czasownikowe (Funktionsverbgefüge)6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Zajęcia praktyczne30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć45
A-L-3Udział w konsultacjach5
A-L-4Przygotowanie się do egzaminu10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A1-2_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
RYB_2A_W01C-1T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-3, M-5, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A1-2_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
RYB_2A_U03, RYB_2A_U04C-1T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-3, M-2, M-4, M-6S-2, S-1
RYB_2A_A1-2_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
RYB_2A_U01, RYB_2A_U03, RYB_2A_U04C-2T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A1-2_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
RYB_2A_K04C-2T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A1-2_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A1-2_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_2A_A1-2_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A1-2_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bayerisches Landesamt für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit, 2011, www.lgl.bayern.de
  2. Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft, Wybrane artykuły, 2011, www.bmel.de
  3. Johann Heinrich von Thünen-Institut, Bundesforschungsinstitut für Ländliche Räume, Wald und Fischerei, Wissenschaft erleben., Thünen-Institut, Braunschweig, 2011, www.thuenen.de
  4. E.Zettl,J.Janssen,H.Mueller, Aus moderner Technik und Naturwissenschaft, Hueber, Ismanning, 1999
  5. Wikipedia, 2012, www.wikipedia.de

Literatura dodatkowa

  1. Bildwörterbuch, Wiedza Powszechna, Warszawa, 2003
  2. FOCUS, Forum Deutschland, 2011, Czasopisma niemieckojęzyczne

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Systematyka ryb. (Systematische Gruppen von Fischen) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)3
T-L-2Ryby w żywieniu człowieka. (Fische als Nahrungsmittel. Warenkunde) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)7
T-L-3Połowy ryb. (Fischerei) Zdania względne (Relativsätze)5
T-L-4Hodowla ryb. (Aquakultur) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)4
T-L-5Hodowla roślin i zwierząt morskich w ich naturalnym środowisku. (Marikultur) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)5
T-L-6Problematyka nadmiernych połowów. (Überfischung der Meere) Wyrażenia rzeczownikowo-czasownikowe (Funktionsverbgefüge)6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Zajęcia praktyczne30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć45
A-L-3Udział w konsultacjach5
A-L-4Przygotowanie się do egzaminu10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_A1-2_W01posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-L-4Hodowla ryb. (Aquakultur) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-L-1Systematyka ryb. (Systematische Gruppen von Fischen) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-L-6Problematyka nadmiernych połowów. (Überfischung der Meere) Wyrażenia rzeczownikowo-czasownikowe (Funktionsverbgefüge)
T-L-2Ryby w żywieniu człowieka. (Fische als Nahrungsmittel. Warenkunde) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-L-3Połowy ryb. (Fischerei) Zdania względne (Relativsätze)
T-L-5Hodowla roślin i zwierząt morskich w ich naturalnym środowisku. (Marikultur) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
M-5praca z tekstem
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_A1-2_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumieniem publikacji naukowych, dokumentacji technicznych i technologicznych oraz podobnych dokumentów.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-L-4Hodowla ryb. (Aquakultur) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-L-1Systematyka ryb. (Systematische Gruppen von Fischen) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-L-6Problematyka nadmiernych połowów. (Überfischung der Meere) Wyrażenia rzeczownikowo-czasownikowe (Funktionsverbgefüge)
T-L-2Ryby w żywieniu człowieka. (Fische als Nahrungsmittel. Warenkunde) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-L-3Połowy ryb. (Fischerei) Zdania względne (Relativsätze)
T-L-5Hodowla roślin i zwierząt morskich w ich naturalnym środowisku. (Marikultur) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
M-2praca w grupach
M-4dyskusja
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_A1-2_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumieniem publikacji naukowych, dokumentacji technicznych i technologicznych oraz podobnych dokumentów.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-L-4Hodowla ryb. (Aquakultur) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-L-1Systematyka ryb. (Systematische Gruppen von Fischen) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-L-6Problematyka nadmiernych połowów. (Überfischung der Meere) Wyrażenia rzeczownikowo-czasownikowe (Funktionsverbgefüge)
T-L-2Ryby w żywieniu człowieka. (Fische als Nahrungsmittel. Warenkunde) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-L-3Połowy ryb. (Fischerei) Zdania względne (Relativsätze)
T-L-5Hodowla roślin i zwierząt morskich w ich naturalnym środowisku. (Marikultur) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_A1-2_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-L-4Hodowla ryb. (Aquakultur) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-L-1Systematyka ryb. (Systematische Gruppen von Fischen) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-L-6Problematyka nadmiernych połowów. (Überfischung der Meere) Wyrażenia rzeczownikowo-czasownikowe (Funktionsverbgefüge)
T-L-2Ryby w żywieniu człowieka. (Fische als Nahrungsmittel. Warenkunde) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-L-3Połowy ryb. (Fischerei) Zdania względne (Relativsätze)
T-L-5Hodowla roślin i zwierząt morskich w ich naturalnym środowisku. (Marikultur) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0