Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Chemia spożywcza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia spożywcza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej i organicznej na poziomie akademickim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą składu chemicznego żywności i budowy głównych surowców żywnościowych, z uwzględnieniem ich struktury chemicznej i właściwości fizyko-chemicznych, oraz funkcji, jakie pełnią kształtując jakość zdrowotną produktów żywieniowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Najważniejsze grupy związków chemicznych występujące w żywności. Woda jako składnik żywności, jakość wody pitnej, uzdatnianie wody pitnej. Składniki mineralne w żywności, występowanie i właściwości. Straty w przetwórstwie i możliwości ich uzupełniania. Sacharydy w żywności . Reakcje sacharydów prostych (reakcje grup karboksylowych, hydroksylowych i wiązania glikozydowego). Chemiczne i fizyczne przekształcenia polisacharydów. Właściwości funkcjonalne sacharydów. Lipidy, reakcje chemiczne kwasów tłuszczowych i acylogliceroli (reakcje grupy estrowej i karboksylowej, reakcje w łańcuchu węglowodorowym. Charakterystyka tłuszczów jadalnych. Białkowe produkty żywnościowe. Funkcjonalne właściwości białek (utrzymywanie wody, żelowanie, emulgowanie lipidyów, tworzenie piany) Chemiczne przemiany białek podczas przechowania i przetwarzania żywności. Koloidy i emulsje. Hydrokoloidy w żywności. Chemiczne skażenia żywności. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie się studenta do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | samodzielne studiowanie wskzanej literatury | 10 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z elementami dyskusji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne w formie testu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O03-1_W01 Student poszerzy wiedzę dotyczącą składu chemicznego żywności i budowy głównych surowców żywnościowych, z uwzględnieniem ich struktury chemicznej i właściwości fizyko-chemicznych, oraz funkcji, jakie pełnią kształtując jakość zdrowotną produktów żywieniowych. | UWW_1A_W01, UWW_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O03-1_U01 Posiada umiejętność oceny jakości żywności oraz określić funkcje jakie pełnią chemiczne składniki żywności w kształtowaniu jakości produktów żywieniowych. | UWW_1A_U12, UWW_1A_U13, UWW_1A_U14 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O03-1_K01 Student jest świadomy znaczenia wiedzy o składzie chemicznym żywności, o budowie poszczególnych związków chemicznych wchodzących w jej skład i przemianach chemicznych z ich udziałem oraz ich wpływu na organizm człowieka | UWW_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O03-1_W01 Student poszerzy wiedzę dotyczącą składu chemicznego żywności i budowy głównych surowców żywnościowych, z uwzględnieniem ich struktury chemicznej i właściwości fizyko-chemicznych, oraz funkcji, jakie pełnią kształtując jakość zdrowotną produktów żywieniowych. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznej wiedzy dotyczącej składu chemicznego żywności i budowy głównych surowców żywnościowych, oraz funkcji, jakie pełnią kształtując jakość zdrowotną produktów żywieniowych. |
3,0 | Student posiada dostateczna wiedzę dotyczącą składu chemicznego żywności i budowy głównych surowców żywnościowych, oraz funkcji, jakie pełnią kształtując jakość zdrowotną produktów żywieniowych. | |
3,5 | Student na poziomie dobrym posiada wiedzę dotyczącą składu chemicznego żywności i budowy głównych surowców żywnościowych, oraz funkcji, jakie pełnią kształtując jakość zdrowotną produktów żywieniowych. Mimo osiągnietego efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błedy. | |
4,0 | Student na poziomie dobrym posiada wiedzę dotyczącą składu chemicznego żywności i budowy głównych surowców żywnościowych, oraz funkcji, jakie pełnią kształtując jakość zdrowotną produktów żywieniowych. | |
4,5 | Student na poziomie bardzo dobrym posiada wiedzę dotyczącą składu chemicznego żywności i budowy głównych surowców żywnościowych, oraz funkcji, jakie pełnią kształtując jakość zdrowotną produktów żywieniowych. Mimo osiągnietego efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błedy. | |
5,0 | Student na poziomie bardzo dobrym posiada wiedzę dotyczącą składu chemicznego żywności i budowy głównych surowców żywnościowych, oraz funkcji, jakie pełnią kształtując jakość zdrowotną produktów żywieniowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O03-1_U01 Posiada umiejętność oceny jakości żywności oraz określić funkcje jakie pełnią chemiczne składniki żywności w kształtowaniu jakości produktów żywieniowych. | 2,0 | Student nie umie ocenić jakość żywności oraz nie umie określić funkcji jakie pełnią chemiczne składniki żywności w kształtowaniu jakości produktów żywieniowych. |
3,0 | Student posiada dostateczą umiejętność oceny jakości żywności oraz określić funkcje jakie pełnią chemiczne składniki żywności w kształtowaniu jakości produktów żywieniowych. | |
3,5 | Student posiada umiejętność oceny jakości żywności oraz określić funkcje jakie pełnią chemiczne składniki żywności w kształtowaniu jakości produktów żywieniowych. Mimo osiągniętego efektu kształcenia w stopniu dobrym popełnia błędy. | |
4,0 | Student posiada umiejętność oceny jakości żywności oraz określić funkcje jakie pełnią chemiczne składniki żywności w kształtowaniu jakości produktów żywieniowych. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność oceny jakości żywności oraz określić funkcje jakie pełnią chemiczne składniki żywności w kształtowaniu jakości produktów żywieniowych. Mimo osiągniętego efektu kształcenia w stopniu bardzo dobrym popełnia błędy. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność oceny jakości żywności oraz określić funkcje jakie pełnią chemiczne składniki żywności w kształtowaniu jakości produktów żywieniowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O03-1_K01 Student jest świadomy znaczenia wiedzy o składzie chemicznym żywności, o budowie poszczególnych związków chemicznych wchodzących w jej skład i przemianach chemicznych z ich udziałem oraz ich wpływu na organizm człowieka | 2,0 | Student nie jest świadom znaczenia wiedzy o jakości żywności w życiu człowieka |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest świadom znaczenia wiedzy o jakości żywności w życiu człowieka. | |
3,5 | Student w stopniu dobrym jest świadom znaczenia wiedzy o jakości żywności w życiu człowieka. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia popełnia błędy. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest świadom znaczenia wiedzy o jakości żywności w życiu człowieka. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym jest świadom znaczenia wiedzy o jakości żywności w życiu człowieka. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia popełnia błędy. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest świadom znaczenia wiedzy o jakości żywności w życiu człowieka. |
Literatura podstawowa
- Z.E.Sikorski (red.), Chemia żywności, t. 1 – 3, WNT, Warszawa, 2009
- Bartoszek A., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności”., WNT, Warszawa, 2010
- J.McMurry, Chemia organiczna, tom 1 – 5, PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- A.Górska, M.Łobacz (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z chemii żywności, SGGW, Warszawa, 2009