Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna i sensoryczna win:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza instrumentalna i sensoryczna win | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | otrzymanie zaliczenia z fizyki i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad przeprowadzania analizy sensorycznej wina i moszczu |
C-2 | Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej wina i moszczu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wpływ wybranych czynników na wyniki oceny sensorycznej wina (rodzaj szkła, temperatura i in.) | 3 |
3 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie wrażliwości sensorycznej | 2 |
T-L-2 | Analiza sensoryczna wina | 2 |
T-L-3 | Degustacja wina | 1 |
T-L-4 | Analiza składu jakościowego wina/moszczu | 2 |
T-L-5 | Analiza składu jakościowego wina/moszczu | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy analizy sensorycznej żywności | 2 |
T-W-2 | Analiza sensoryczna a degustacja wina: metody, interpretacja wyników | 3 |
T-W-3 | Skład wina. Składniki bioaktywne | 1 |
T-W-4 | Metody instrumentalne stosowane w ocenie jakości wina i moszczu | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 5 |
A-A-3 | konsultacje | 4 |
12 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 9 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-3 | konsultacje | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: oceny za zaliczenie poszczególnych ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego z tematyki wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C29_W01 Ma wiedzę w zakresie oceny sensorycznej wina | UWW_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
UWW_1A_C29_W02 Wymienia i charakteryzuje związki zawarte w winie i ich działanie biologiczne. Zna ich przemiany w czasie produkcji wina. | UWW_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C29_U01 Student potrafi zaplanować i zorganizować laboratorium. Potrafi zaplanować analizę sensoryczną i badanie instrumentalne wina i moszczu. | UWW_1A_U12, UWW_1A_U10, UWW_1A_U11 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-A-1 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
UWW_1A_C29_U02 Potrafi interpretować uzyskane wyniki analizy sensorycznej i wyciągać wnioski. | UWW_1A_U13, UWW_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-5, T-L-4 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C29_K01 Student jest zorientowany w aktualnych wymaganiach w zakresie analiizy sensorycznej, degustacji win i analizy instrumentalnej wina. Poszukuje innowacyjnych metod w tym zakresie umozliwiających rozwiązywanie potencjalnych problemów poznawczych i praktycznych. | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-W-4, T-A-1 | M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C29_W01 Ma wiedzę w zakresie oceny sensorycznej wina | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opisać wymagania podstawowej oceny sensorycznej wina. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C29_W02 Wymienia i charakteryzuje związki zawarte w winie i ich działanie biologiczne. Zna ich przemiany w czasie produkcji wina. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić związki zawarte w winie. Z pomocą prowadzącego potrafi je częściowo scharakteryzować. Zna najważniejsze przemiany tych związków podczas produkcji wina. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C29_U01 Student potrafi zaplanować i zorganizować laboratorium. Potrafi zaplanować analizę sensoryczną i badanie instrumentalne wina i moszczu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi sporządzić plan podstawowej analizy sensorycznej wina i moszczu i wykonać tę analizę. Wykonuje analizy fizykochemiczne i instrumentalne przy pomocy prowadzącego cwiczenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C29_U02 Potrafi interpretować uzyskane wyniki analizy sensorycznej i wyciągać wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Z pomocą prowadzącego ćwiczenie interpretuje poprawnie uzyskane wyniki analizy sensorycznej oraz wyciągać wnioski. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C29_K01 Student jest zorientowany w aktualnych wymaganiach w zakresie analiizy sensorycznej, degustacji win i analizy instrumentalnej wina. Poszukuje innowacyjnych metod w tym zakresie umozliwiających rozwiązywanie potencjalnych problemów poznawczych i praktycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym stopniu zorientowany jest w aktualnych wymaganiach z zakresu analizy sensorycznej, degustacji i analizy instrumentalnej wina. Wymaga niewielkiej motywacji do poszukiwania innowacyjnych metod mających zastosowanie w tym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gawęcka J., Analiza sensoryczna. Wybrane metody i przykłady zastosowań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2001
- Gawęcki J., Baryłko-Pikielna N., Zmysły a jakość żywności i żywienia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2007
- Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I., Sensoryczne badania żywności, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2009
- Gawęcki J., Jędryka T., Analiza sensoryczna, Wydawnictwo AE, 1999
- Ackertnan D., Historia naturalna zmysłów, Książka i Wiedza, Warszawa, 1994
- Gawęcki J., Wagner W., Podstawy doświadczalnictwa w nauce o żywieniu i żywności, Skrypt AR, Poznań, 1988
- Krełowska- Kułas N., Badanie jakości produktów spożywczych, PZWL, Warszawa, 1999
- Domine A., Wino, Olesiejuk, Warszawa, 2009
- Koelliker b., Kreis B., Szkoła win, Delta W-Z, Warszawa, 2010
- Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny - czasopismo
Literatura dodatkowa
- Świderski F., Towaroznawstwo produktów żywnościowych, SGGW, Warszawa, 2002
- Andrzejewski H., Gołębiowska T., Ćwiczenia z analizy sensorycznej, Skrypt WSE, Poznań, 1974
- Fortuna T., Gibiński T. Nawotna A., Ćwiczenia z analizy żywności, Skrypt AR, Kraków, 1992
- Fortuna T., Juszczuk L. Sobolewska- Zielińska J., Podstawy analizy żywności, AR, Kraków, 2001