Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy biologii - szkoła średnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy o mikroorganizmach środowiskowych, o różnorodności ich form i procesach biochemicznych zachodzących dzięki ich aktywności w środowisku. Zapoznanie z mikroorganizmami promującymi wzrost roslin (ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, krzewów i drzew owocowych), mechanizmy działania i wykorzystanie praktyczne. |
C-2 | Nabycie podstawowych umiejętności pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Opanowanie technik pracy z materiałem biologicznym i rozumienie procesów katalizowanych przez enzymy miroorganizmów. |
C-3 | Zrozumienie roli mikroorganizmów w funkcjonowaniu obiegu materii i energii, umiejętność kojarzenia poszczególnych zdolności mikroorganizmów z obserwowanymi w środowisku efektami ich działalności, pozytywnymi i negatywnymi dla człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bakterie pożyteczne i niebezpieczne dla człowieka - przegląd, dyskusja, referat. Archeony, występowanie i rola w ekosystemach. Grzyby w ekosystemach, rola i wykorzystanie przez człowieka. Mikroalgi i pierwotniaki, występowanie w środowisku i oddziaływanie na inne grupy organizmów. Wirusy. Higiena w przestrzeni publicznej, złe i dobre nawyki w życiu codziennym i zawodowym. | 9 |
9 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Podłoża mikrobiologiczne i metody niszczenia mikroorganizmów. Poznawanie kształtów i układów bakterii. Wykonanie preparatów barwionych metodą prostą. Poznawanie właściwości bakterii, budowa ściany komórkowej i zdolność do wytwarzania przetrwalników. Barwienie komórek metodą Grama i Schaeffera-Fultona. Promieniowce, poznanie morfologii kolonii i budowy komórkowej. Barwienie proste pozytywne. Grzyby strzępkowe, obserwacje mikroskopowe różnorodności budowy strzępek i zarodników. Mikoryza. Mikroorganizmy glebowe, ich rola w obiegu pierwiastków w przyrodzie. Ocena aktywności hydrolitycznej mikroorganizmów rozkładających białka, węglowodany i lipidy. Mikroorganizmy wodne - obserwacje mikroskopowe. Wymagania sanitarne odnośnie wody przeznaczonej do picia i rekreacji, wg aktualnych unormowań prawnych. Bakterie z grupy coli, miano coli. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów. Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji. Rodzaje hodowli bakteryjnych. Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne. Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami. Mikroorganizmy wspomagające wzrost roslin i integrowana ochrona roślin. Początki życia na Ziemi. Rola mikroorganizmów w biosferze.Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie. Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach. Choroby wywołane przez bakterie, wirusy i grzyby. | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | obecność | 9 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 15 |
A-A-3 | przygotowanie referatu | 15 |
A-A-4 | zapoznanie z literaturą naukową | 6 |
45 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | obecność | 9 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 11 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | obecność | 18 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 28 |
A-W-3 | konsultacje | 3 |
A-W-4 | zapoznanie z literaturą naukową | 25 |
74 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład multimedialny |
M-2 | metoda aktywizująca - dyskusja |
M-3 | metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny - kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C09_W01 Student nabywa wiedzę o mikroorganizmach środowiskowych, o różnorodności ich form i procesach biochemicznych zachodzących dzięki ich aktywności w środowisku, chorobach i przestrzeganiu zasad higieny. | UWW_1A_W11 | — | — | C-3, C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C09_U01 Student zdobywa umiejętności pracy w laboratorium mikrobiologicznym, zna grupy systematyczne mikroorganizmów, rozumienie procesy katalizowane przez enzymy miroorganizmów. Zna zastosowanie szczepów mikroorganizmów w róznych gałęziach przemysłu spożywczego, umie prowadzić hodowle okresowe. | UWW_1A_U11, UWW_1A_U13, UWW_1A_U14 | — | — | C-2 | T-L-1, T-A-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C09_K01 Student rozumie i ma świadomość roli mikroorganizmów w funkcjonowaniu obiegu materii i energii, umiejętność kojarzenia poszczególnych zdolności mikroorganizmów z obserwowanymi w środowisku efektami ich działalności, pozytywnymi i negatywnymi dla człowieka. Widzi potrzebę śledzenia nowości w dziedzinie mikrobiologii żywności. | UWW_1A_K02, UWW_1A_K03 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C09_W01 Student nabywa wiedzę o mikroorganizmach środowiskowych, o różnorodności ich form i procesach biochemicznych zachodzących dzięki ich aktywności w środowisku, chorobach i przestrzeganiu zasad higieny. | 2,0 | Brak znajomości grup systematycznych mikroorganizmów glebowych wspomagających uprawę roslin, znajomość ich roli w środowisku, przedstawienie niepożądanych zmian środowiskowych, spożywczych i w organizmie człowieka wywołanych przez mikroorganizmy |
3,0 | Znajomość grup systematycznych mikroorganizmów glebowych wspomagających uprawę roslin, znajomość ich roli w środowisku, przedstawienie niepożądanych zmian środowiskowych, spożywczych i w organizmie człowieka wywołanych przez mikroorganizmy | |
3,5 | Znajomość grup systematycznych mikroorganizmów glebowych wspomagających uprawę roslin, znajomość ich roli w środowisku, przedstawienie niepożądanych zmian środowiskowych, spożywczych i w organizmie człowieka wywołanych przez mikroorganizmy | |
4,0 | Poszerzona znajomość grup systematycznych mikroorganizmów glebowych wspomagających uprawę roslin, znajomość ich roli w środowisku, przedstawienie niepożądanych zmian środowiskowych, spożywczych i w organizmie człowieka wywołanych przez mikroorganizmy | |
4,5 | Poszrzona znajomość grup systematycznych mikroorganizmów glebowych wspomagających uprawę roslin, znajomość ich roli w środowisku, przedstawienie niepożądanych zmian środowiskowych, spożywczych i w organizmie człowieka wywołanych przez mikroorganizmy | |
5,0 | Szeroka znajomość grup systematycznych mikroorganizmów glebowych wspomagających uprawę roslin, znajomość ich roli w środowisku, przedstawienie niepożądanych zmian środowiskowych, spożywczych i w organizmie człowieka wywołanych przez mikroorganizmy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C09_U01 Student zdobywa umiejętności pracy w laboratorium mikrobiologicznym, zna grupy systematyczne mikroorganizmów, rozumienie procesy katalizowane przez enzymy miroorganizmów. Zna zastosowanie szczepów mikroorganizmów w róznych gałęziach przemysłu spożywczego, umie prowadzić hodowle okresowe. | 2,0 | |
3,0 | umiejętność rozpoznania podstawowych grup systematycznych mikroorganizmów na podstawie morfologii kolonii, występowania w środowisku, właściwości. Umiejętność założenia hodowli okresowej, badania wzrostu mikroorganizmów, analizy wyników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C09_K01 Student rozumie i ma świadomość roli mikroorganizmów w funkcjonowaniu obiegu materii i energii, umiejętność kojarzenia poszczególnych zdolności mikroorganizmów z obserwowanymi w środowisku efektami ich działalności, pozytywnymi i negatywnymi dla człowieka. Widzi potrzebę śledzenia nowości w dziedzinie mikrobiologii żywności. | 2,0 | |
3,0 | Świadomość roli mikroorganizmów środowiskowch w kształtowaniu zyznosci gleb, produkcji żywności, zagrożeń chorobami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2008
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna tom 1,II, PWN, Warszawa, 2012
- Bednarski W. Reps A., Biotechnologia żywności, , Wydawn. Naukowo – Techniczne W-wa, 2001
- Nowak A., Mikrobiologia, AR w Szczecinie, 2009
- Chmiel A.:, Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa., 2000
- Francis Clark, Eldor Alvin Paul, Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, 2011
- Libudzisz Z., Kowal K..:, Mikrobiologia techniczna., Politechnika Łódzka, 2000
- Nowak A. i inni, Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków: biologia, biotechnologia, ochrona środowiska..., ZUT w Szczecinie, 2010
- Ostrowski W, Problemy biotechnologii, Wydawn. PAN, 1988
- Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna., Wydawn.PWN, Warszawa, 1996
- Szewczyk K., Laboratorium bioprocesów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2002
- Viesturs U.E, Kuzniecow A.M., Sawienkow W., Bioreaktor , zasady obliczeń i doboru., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- Fiedurek Jan, Mikrobiom a zdrowie człowieka, UMCS, Lublin, 2014
- Żakowska Z., Stobińska H.:, Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym, Politechnika Łódzka, 2000
- Szewczyk K., Technologia Biochemiczna., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej W-wa, 1997