Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 2,00,51zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,49zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teori fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz oobliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Regulamin pracownbi. Wprowadzenie do rachunku niepewności pomiarowych2
T-L-2Ćwiczenia z zakresu mechaniki klasyvcznej i fizyki cząsteczkowej4
T-L-3Cwiczenia z termodynamiki2
T-L-4Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.2
T-L-5Ćwiczenia z zakresu elektryczności i optyki2
T-L-6Pomiary z zakresu mechaniki płynów2
T-L-7Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Fizyka a nauki przyrodnicze. Elementy mechani klasycznej.2
T-W-2Fizyka cząsteczkowa i elementy termodynamiki2
T-W-3Mechanika cieczy i gazów2
T-W-4Ruch drgający i falowy2
T-W-5Podstawy elektryczności i magnetyzmu2
T-W-6Elementy fizyki atomowej i jądrowej. Promieniotwórczość naturalna2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-3Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń.10
A-L-4Konsultacje związane z korektą sprawozdań.10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach.20
A-W-3Konsultacje związane z tematyką wykładów.10
A-W-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_B04_W01
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe zjawiska i procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie
UWW_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_B04_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi sporzadzic sprawozdanie z przeprowadzonego zadania. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
UWW_1A_U13, UWW_1A_U14C-3T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-7M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_B04_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości konieczności aktualizownaia zdobytych informacji. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
UWW_1A_K02C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-2M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_B04_W01
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe zjawiska i procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie
2,0
3,0Dostateczna znajomość materiału objętego treściami programowymi. Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_B04_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi sporzadzic sprawozdanie z przeprowadzonego zadania. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
2,0
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania prostych zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_B04_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości konieczności aktualizownaia zdobytych informacji. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
3,5
4,0
4,5
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw
  2. Brzóstowicz A. i in., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009, Pod redakcją E. Skórskiej

Literatura dodatkowa

  1. Hewitt P.G., Fizyka wokół nas, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa
  2. Bobrowski Cz., Fizyka – krótki kurs, WN-T, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Regulamin pracownbi. Wprowadzenie do rachunku niepewności pomiarowych2
T-L-2Ćwiczenia z zakresu mechaniki klasyvcznej i fizyki cząsteczkowej4
T-L-3Cwiczenia z termodynamiki2
T-L-4Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.2
T-L-5Ćwiczenia z zakresu elektryczności i optyki2
T-L-6Pomiary z zakresu mechaniki płynów2
T-L-7Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizyka a nauki przyrodnicze. Elementy mechani klasycznej.2
T-W-2Fizyka cząsteczkowa i elementy termodynamiki2
T-W-3Mechanika cieczy i gazów2
T-W-4Ruch drgający i falowy2
T-W-5Podstawy elektryczności i magnetyzmu2
T-W-6Elementy fizyki atomowej i jądrowej. Promieniotwórczość naturalna2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-3Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń.10
A-L-4Konsultacje związane z korektą sprawozdań.10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach.20
A-W-3Konsultacje związane z tematyką wykładów.10
A-W-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_B04_W01Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe zjawiska i procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W02student ma wiedzę w zakresie matematyki, statystyki matematycznej oraz fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teori fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie.
Treści programoweT-W-1Fizyka a nauki przyrodnicze. Elementy mechani klasycznej.
T-W-2Fizyka cząsteczkowa i elementy termodynamiki
T-W-3Mechanika cieczy i gazów
T-W-4Ruch drgający i falowy
T-W-5Podstawy elektryczności i magnetyzmu
T-W-6Elementy fizyki atomowej i jądrowej. Promieniotwórczość naturalna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dostateczna znajomość materiału objętego treściami programowymi. Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_B04_U01Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi sporzadzic sprawozdanie z przeprowadzonego zadania. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U13student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu kierunku studiów z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami i odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą i winiarską, potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, umie organizować pracę indywidualną oraz w zespole
UWW_1A_U14student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe związane z kierunkiem studiów, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz oobliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności.
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjne. Regulamin pracownbi. Wprowadzenie do rachunku niepewności pomiarowych
T-L-4Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.
T-L-3Cwiczenia z termodynamiki
T-L-5Ćwiczenia z zakresu elektryczności i optyki
T-L-6Pomiary z zakresu mechaniki płynów
T-L-2Ćwiczenia z zakresu mechaniki klasyvcznej i fizyki cząsteczkowej
T-L-7Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania prostych zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_B04_K01Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości konieczności aktualizownaia zdobytych informacji. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-1Fizyka a nauki przyrodnicze. Elementy mechani klasycznej.
T-W-2Fizyka cząsteczkowa i elementy termodynamiki
T-W-3Mechanika cieczy i gazów
T-W-4Ruch drgający i falowy
T-W-5Podstawy elektryczności i magnetyzmu
T-W-6Elementy fizyki atomowej i jądrowej. Promieniotwórczość naturalna
T-L-4Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.
T-L-3Cwiczenia z termodynamiki
T-L-5Ćwiczenia z zakresu elektryczności i optyki
T-L-6Pomiary z zakresu mechaniki płynów
T-L-2Ćwiczenia z zakresu mechaniki klasyvcznej i fizyki cząsteczkowej
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
3,5
4,0
4,5
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.