Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Sylabus przedmiotu Melioracje rolnicze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Melioracje rolnicze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość zagadnień związanych z obiegiem wody w przyrodzie, meteorologii i klimatologii oraz geografii w tym podstaw gleboznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gruntów rolniczych. Ocena funkcjonalności i eksploatacja systemów melioracyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przyczyny i objawy nadmiaru wilgoci na gruntach rolniczych. Ocena warunków wilgotnościowych gruntów rolniczych. Obliczenia podstawowych parametrów sieci odwadniającej. | 4 |
4 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Identyfikacja czynników kształtujących warunki wilgotnościowe na gruntach rolniczych, ocena potrzeb zastosowania melioracji i ocena stanu istniejącej infrastruktury melioracyjnej. | 4 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Melioracje jako czynnik kształtujący środowisko przyrodnicze oraz rola melioracji w produkcji rolniczej. | 2 |
T-W-2 | Podstawy gleboznawstwa melioracyjnego. Melioracje odwadniające. Odwodnienie rowami i drenami. | 2 |
T-W-3 | Funkcje i zastosowanie agromelioracji i małej retencji. Melioracje nawadniające. | 3 |
7 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w zajęciach | 4 |
A-A-2 | konsultacje | 6 |
A-A-3 | samokształcenie | 20 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | udział w zajęciach | 4 |
A-T-2 | konsultacje | 6 |
A-T-3 | samokształcenie | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w zajęciach | 7 |
A-W-2 | konsultacje | 4 |
A-W-3 | samokształcenie | 19 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemna |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-4_W01 Ma wiedzę z zakresu glebowych, wodnych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej oraz znaczenia i zastosowania melioracji wodnych w produkcji rolniczej | ROSUR_10-_W01, ROSUR_10-_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-T-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-4_U01 Potrafi rozpoznawać konieczność i zakres zastosowania melioracji wodnych w produkcji roślin rolniczych | ROSUR_10-_U06, ROSUR_10-_U01 | — | C-1 | T-A-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-4_K01 Ma świadomośc ciąglego rozwoju nauk rolniczych i konieczności podnoszenia swoich umiejętności oraz rozwiazywania problemów związanych z gospodarowaniem wodą w rolnictwie. | ROSUR_10-_K03, ROSUR_10-_K01, ROSUR_10-_K02 | — | C-1 | T-T-1, T-W-1, T-A-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-4_W01 Ma wiedzę z zakresu glebowych, wodnych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej oraz znaczenia i zastosowania melioracji wodnych w produkcji rolniczej | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę z zakresu potrzeb wodnych iroslin rolniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-4_K01 Ma świadomośc ciąglego rozwoju nauk rolniczych i konieczności podnoszenia swoich umiejętności oraz rozwiazywania problemów związanych z gospodarowaniem wodą w rolnictwie. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomośc ciąglego rozwoju nauk rolniczych i rozwiazywania problemów związanych z gospodarowaniem wodą w rolnictwie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Prochal P. 1, Podstawy melioracji rolnych., Wyd. PWRiL, Warszawa., Warszawa, 1987
- Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich., Wyd. IMUZ, MRiRW, Warszawa., Warszawa, 2009
- Cieśliński Z., Agromelioracje w kształtowaniu środowiska rolniczego., Wyd. AR Poznań., Poznań, 1997
Literatura dodatkowa
- Marcilonek S., Eksploatacja urządzeń melioracyjnych., Wyd. AR Wrocław., Wrocław, 1994