Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo rolnicze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleboznawstwo rolnicze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki oraz mikrobiologii gleb. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność określenia żyzności gleby |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Oznaczenie składu granulometrycznego gleb i ocena jego wpływu na stosunki wodno-powietrzne w glebie. Oznaczenie kwasowości gleb i ocena przyswajalności makro i mikropierwiastków. Określenie żyzności gleb. | 4 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki kształtujące właściwości gleb. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na żyzność gleb. Sposoby poprawy żyzności gleb. Ocena urodzajności (produktywności) gleb. Klasy bonitacyjne gruntów ornych. Klasy bonitacyjne trwałych użytków zielonych. Ocena przydatności rolniczej gleb. Kompleksy przydatności rolniczej gruntów ornych. Kompleksy przydatności rolniczej użytków zielonych. Metody szacowania gruntów. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-T-2 | konsultacje | 6 |
A-T-3 | samokształcenie | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | obesność na zajęciach | 10 |
A-W-2 | konsultacje | 8 |
A-W-3 | samokształcenie | 42 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | podająca - wykład |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-1_W01 Ma wiedzę z zakresu glebowych i wodnych uwarunkowań produkcji rolniczej | ROSUR_10-_W01, ROSUR_10-_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-T-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-1_U01 Potrafi rozpoznawać podstawowe cechy gleby warunkujące produkcję roślin rolniczych i ocenić jej przydatność pod uprawę | ROSUR_10-_U01 | — | C-1 | T-T-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-1_K01 Ma świadomość wpływu typu gleby na produkcję roślin rolniczych i ich wpływu na środowisko przyrodnicze | ROSUR_10-_K02 | — | C-1 | T-T-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-1_W01 Ma wiedzę z zakresu glebowych i wodnych uwarunkowań produkcji rolniczej | 2,0 | |
3,0 | ma wiedzą zakresu typu gleby wpływajacej na produktywność upraw rolniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-1_U01 Potrafi rozpoznawać podstawowe cechy gleby warunkujące produkcję roślin rolniczych i ocenić jej przydatność pod uprawę | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenić wpływ warunków glebowych na produktywność upraw rolniczych oraz potrafi wpływać na ich poprawę | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-1_K01 Ma świadomość wpływu typu gleby na produkcję roślin rolniczych i ich wpływu na środowisko przyrodnicze | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość wpływu typu gleby na produkcję rolną i środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, Warszawa, 1999
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii., AR Szczecin, Szczecin, Szczecin, 1997
Literatura dodatkowa
- Andrzej Mocek, Stanisław Drzymała, Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 1997