Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Sylabus przedmiotu Łąkarstwo ugory i odłogi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Łąkarstwo ugory i odłogi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu biologii i morfologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | podstawowa wiedza z zakresu biologii i morfologii roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Rozpoznawanie roślin użytków zielonych, ugorów i odłodów. Ocena stanu upraw użytków zielonych występujących w róznych warunkach siedliskowych | 4 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków. Kompleksowe działanie czynników siedliskowych na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie użytków zielonych. Gospodarka wodna, nawożenie oraz pielęgnacja łąk i pastwisk. Użytkowanie kośne, pastwiskowe i kośno-pastwiskowa. Zbiór i konserwacja pasz. Produkcja nasienna traw. | 12 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | udział w ajęciach | 4 |
A-T-2 | konsultacje | 6 |
A-T-3 | samokształcenie | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | konsultacje | 10 |
A-W-3 | samokształcenie | 38 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | podające |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-7_W01 Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i technologiczych uwarunkowań produkcji rolniczej na użytkach zielonych, ugorach i odłogach | ROSUR_10-_W03, ROSUR_10-_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-T-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-7_U01 potrafi rozpoznawać podstawowe cechy elementów środowiska wywierajace wpływ na produkcję rolniczą na użytkach zielonych, ugorach i odłogach | ROSUR_10-_U01, ROSUR_10-_U06 | — | C-1 | T-W-1, T-T-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-7_K01 Ma świadomość związku rolnictwa ze środowiskiem i gospodarką | ROSUR_10-_K03, ROSUR_10-_K02 | — | C-1 | T-T-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-7_W01 Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i technologiczych uwarunkowań produkcji rolniczej na użytkach zielonych, ugorach i odłogach | 2,0 | |
3,0 | umie określić rodzaj użytku zielonego i jegi wartość użytkową na podstawie składu botanicznego runi i zajmowanego siedliska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-7_U01 potrafi rozpoznawać podstawowe cechy elementów środowiska wywierajace wpływ na produkcję rolniczą na użytkach zielonych, ugorach i odłogach | 2,0 | |
3,0 | Umie ocenić i określić wartość użytku zielonego, ugoru i odłogu na podstawie jch składy florystycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-7_K01 Ma świadomość związku rolnictwa ze środowiskiem i gospodarką | 2,0 | |
3,0 | Jest kompetentny by analizować wartość i przydatność gospodarcza użytku zielonego, ugoru i odłogu na podstawie jch składu florystycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rutkowska B., Atlas roślin łąkowych i pastwiskowych, PWRiL, Warszawa, 1984
- Czyż H., Gos A., Kitczak T., Trzaskoś M., Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa., Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2000
- Rogaliki M. Łąkarstwo. Wyd. KURPISZ, Poznań, 2004., Łąkarstwo, Wyd. KURPISZ, Poznań, Poznań, 2004
Literatura dodatkowa
- Kozłowski S., Trawy. Właściwości, występowanie i wykorzystanie., PWRiL, Oddz. w Poznaniu, Poznań, 2012