Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza instrumentalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych zagadnień z chemii organicznej i nieorganicznej oraz chemii analitycznej podstawowa znajomość matematyki i statystyki, obsługa komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu.
C-2Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy
C-3Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy obliczeń w analizie chemicznej, sposoby wyrażania stężeń, metody kalibracji w metodach instrumentalnych3
T-L-2Metody spektroskopowe: 1. SPEKTROFOTOMETRIA UV-VIS - oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną 2. ABSORPCYJNA SPEKTROMETRIA ATOMOWA AAS - oznaczanie stężenia wybranych metali metodą AAS9
T-L-3Metody elektroanalityczne: Konduktometria - miareczkowanie konduktometryczne Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych6
T-L-4Metody optyczne: Refraktometria - wyznaczanie stężenia roztworu poprzez pomiar współczynnika załamania światła i dyspersji roztworu. Pomiar zawartości cukru w owocach metodą refrakrometryczną3
T-L-5Metody chromatograficzne w analizie związków organicznych9
30
wykłady
T-W-1podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej: metody kalibracji w metodach instrumentalnych; ocena wyników analizy: statystyczna interpretacja wyników4
T-W-2wprowadzenie do metod spektroskopowych, spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakościowej i ilościowej.4
T-W-3spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilościowa metodą AAS, emisyjna spektrometria atomowa.4
T-W-4wprowadzenie do metod chromatograficznych: klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego, chromatografia gazowa, aparatura do chromatografii wybór parametrów analizy,. wysokosprawna chromatografia cieczowa, aparatura, analiza jakościowa i ilościowa, przykłady zastosowań GC, HPLC5
T-W-5elektrochemiczne metody analizy. istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, Konduktometria, polarografia3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się studenta do realizacji ćwiczeń10
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczen15
A-L-4Udział w konsultacjach5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego15
A-W-3Przygotowanie sie studenta do zaliczenia wykładów20
A-W-4Udział w konsultacjach5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej
S-3Ocena podsumowująca: Zalicznie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B02_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasady pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy. Zna podstawowe metody kalibracji i obliczeń stosowanych instumentalnej analizie chemicznej.
ROL_2A_W01C-2, C-1, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-3, M-2S-3, S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B02_U01
Student posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Samodzielne opracowywać i interpretować wyniki z realizowanych ćwiczen z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
ROL_2A_U03C-2, C-1, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5M-3, M-2S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B02_K01
Student jest aktywny, potrafi pracowac w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
ROL_2A_K02C-2, C-1, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-W-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B02_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasady pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy. Zna podstawowe metody kalibracji i obliczeń stosowanych instumentalnej analizie chemicznej.
2,0Nie posiada wiedzy dotyczącej kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
3,0Posiada dostateczną wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada dostateczną wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
3,5Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. Zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. Mimo osiągniętego w stopniu dobrym efektu kształcenia, popełnia błędy.
4,0Posiada stopniu dobrym wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
4,5Posiada stopniu bardzo dobrym wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. Mimo osiągniętego w stopniu bardzo bardzo dobrym efektu kształcenia, popełnia błędy.
5,0Posiada stopniu bardzo dobrym wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B02_U01
Student posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Samodzielne opracowywać i interpretować wyniki z realizowanych ćwiczen z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
2,0Student nie posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Nie potrafi opracowywać i interpretować wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dostatecznym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
3,5Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. Mimo osiągniętego w stopniu bardzo dobrym efektu kształcenia, popełnia błędy.
4,0Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. Mimo osiągniętego w stopniu bardzo dobrym efektu kształcenia, popełnia błędy.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. Mimo osiągniętego w stopniu bardzo dobrym efektu kształcenia, popełnia błędy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B02_K01
Student jest aktywny, potrafi pracowac w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
2,0Student nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, nie potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy.
3,0Student w stopniu dostatecznym uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
3,5Student uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
4,0Student uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy.
4,5Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
5,0Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy.

Literatura podstawowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997
  2. Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2001
  3. Zielinski W., Rajca A. (red), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2000
  4. Kocjan R., Podrecznik dla studentów. Analiza Instrumentalna., PZWL, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Cyganski A., Krostek J., Ptaszynski B., Obliczenia z chemicznych i instrumentalnych metod analizy, Politechnika Łódzka, Łódź, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy obliczeń w analizie chemicznej, sposoby wyrażania stężeń, metody kalibracji w metodach instrumentalnych3
T-L-2Metody spektroskopowe: 1. SPEKTROFOTOMETRIA UV-VIS - oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną 2. ABSORPCYJNA SPEKTROMETRIA ATOMOWA AAS - oznaczanie stężenia wybranych metali metodą AAS9
T-L-3Metody elektroanalityczne: Konduktometria - miareczkowanie konduktometryczne Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych6
T-L-4Metody optyczne: Refraktometria - wyznaczanie stężenia roztworu poprzez pomiar współczynnika załamania światła i dyspersji roztworu. Pomiar zawartości cukru w owocach metodą refrakrometryczną3
T-L-5Metody chromatograficzne w analizie związków organicznych9
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej: metody kalibracji w metodach instrumentalnych; ocena wyników analizy: statystyczna interpretacja wyników4
T-W-2wprowadzenie do metod spektroskopowych, spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakościowej i ilościowej.4
T-W-3spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilościowa metodą AAS, emisyjna spektrometria atomowa.4
T-W-4wprowadzenie do metod chromatograficznych: klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego, chromatografia gazowa, aparatura do chromatografii wybór parametrów analizy,. wysokosprawna chromatografia cieczowa, aparatura, analiza jakościowa i ilościowa, przykłady zastosowań GC, HPLC5
T-W-5elektrochemiczne metody analizy. istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, Konduktometria, polarografia3
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się studenta do realizacji ćwiczeń10
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczen15
A-L-4Udział w konsultacjach5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego15
A-W-3Przygotowanie sie studenta do zaliczenia wykładów20
A-W-4Udział w konsultacjach5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_B02_W01Posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasady pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy. Zna podstawowe metody kalibracji i obliczeń stosowanych instumentalnej analizie chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu chemii, biologii i biotechnologii roślin rolniczych ze szczególnym uwzględnieniem biologii molekularnej i inżynierii genetycznej
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy
C-1dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu.
C-3Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena
Treści programoweT-L-3Metody elektroanalityczne: Konduktometria - miareczkowanie konduktometryczne Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych
T-L-4Metody optyczne: Refraktometria - wyznaczanie stężenia roztworu poprzez pomiar współczynnika załamania światła i dyspersji roztworu. Pomiar zawartości cukru w owocach metodą refrakrometryczną
T-L-1Podstawy obliczeń w analizie chemicznej, sposoby wyrażania stężeń, metody kalibracji w metodach instrumentalnych
T-L-2Metody spektroskopowe: 1. SPEKTROFOTOMETRIA UV-VIS - oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną 2. ABSORPCYJNA SPEKTROMETRIA ATOMOWA AAS - oznaczanie stężenia wybranych metali metodą AAS
T-L-5Metody chromatograficzne w analizie związków organicznych
T-W-1podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej: metody kalibracji w metodach instrumentalnych; ocena wyników analizy: statystyczna interpretacja wyników
T-W-2wprowadzenie do metod spektroskopowych, spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakościowej i ilościowej.
T-W-3spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilościowa metodą AAS, emisyjna spektrometria atomowa.
T-W-5elektrochemiczne metody analizy. istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, Konduktometria, polarografia
T-W-4wprowadzenie do metod chromatograficznych: klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego, chromatografia gazowa, aparatura do chromatografii wybór parametrów analizy,. wysokosprawna chromatografia cieczowa, aparatura, analiza jakościowa i ilościowa, przykłady zastosowań GC, HPLC
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej)
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zalicznie wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy dotyczącej kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
3,0Posiada dostateczną wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada dostateczną wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
3,5Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. Zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. Mimo osiągniętego w stopniu dobrym efektu kształcenia, popełnia błędy.
4,0Posiada stopniu dobrym wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
4,5Posiada stopniu bardzo dobrym wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. Mimo osiągniętego w stopniu bardzo bardzo dobrym efektu kształcenia, popełnia błędy.
5,0Posiada stopniu bardzo dobrym wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_B02_U01Student posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Samodzielne opracowywać i interpretować wyniki z realizowanych ćwiczen z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy
C-1dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu.
C-3Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena
Treści programoweT-L-3Metody elektroanalityczne: Konduktometria - miareczkowanie konduktometryczne Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych
T-L-4Metody optyczne: Refraktometria - wyznaczanie stężenia roztworu poprzez pomiar współczynnika załamania światła i dyspersji roztworu. Pomiar zawartości cukru w owocach metodą refrakrometryczną
T-L-1Podstawy obliczeń w analizie chemicznej, sposoby wyrażania stężeń, metody kalibracji w metodach instrumentalnych
T-L-2Metody spektroskopowe: 1. SPEKTROFOTOMETRIA UV-VIS - oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną 2. ABSORPCYJNA SPEKTROMETRIA ATOMOWA AAS - oznaczanie stężenia wybranych metali metodą AAS
T-L-5Metody chromatograficzne w analizie związków organicznych
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej)
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Nie potrafi opracowywać i interpretować wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dostatecznym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
3,5Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. Mimo osiągniętego w stopniu bardzo dobrym efektu kształcenia, popełnia błędy.
4,0Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. Mimo osiągniętego w stopniu bardzo dobrym efektu kształcenia, popełnia błędy.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. Mimo osiągniętego w stopniu bardzo dobrym efektu kształcenia, popełnia błędy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_B02_K01Student jest aktywny, potrafi pracowac w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K02Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy
C-1dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu.
C-3Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena
Treści programoweT-L-3Metody elektroanalityczne: Konduktometria - miareczkowanie konduktometryczne Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych
T-L-4Metody optyczne: Refraktometria - wyznaczanie stężenia roztworu poprzez pomiar współczynnika załamania światła i dyspersji roztworu. Pomiar zawartości cukru w owocach metodą refrakrometryczną
T-L-2Metody spektroskopowe: 1. SPEKTROFOTOMETRIA UV-VIS - oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną 2. ABSORPCYJNA SPEKTROMETRIA ATOMOWA AAS - oznaczanie stężenia wybranych metali metodą AAS
T-L-5Metody chromatograficzne w analizie związków organicznych
T-W-1podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej: metody kalibracji w metodach instrumentalnych; ocena wyników analizy: statystyczna interpretacja wyników
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej)
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, nie potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy.
3,0Student w stopniu dostatecznym uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
3,5Student uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
4,0Student uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy.
4,5Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
5,0Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy.