Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Systemy gospodarowania na gruntach ornych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy gospodarowania na gruntach ornych
Specjalność Doradztwo rolnicze
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 20 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii rolnej, uprawy roślin rolniczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad funcjonowania współczesnych systemów gospodarowania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej.
C-3Opanowanie umiejętności sporządzania zmianowań roślin rolniczych i doboru agrotechniki w zależności od systemu gospodarowania i warunków siedliskowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Optymalizacjia fizyczno-chemicznych właściwości gleb w ochronie przed degradacją środowiska wywołaną działalnością rolniczą.6
T-A-2Źródła i rola masy organicznej w ochronie potencjału produkcyjnego gleb.3
T-A-3Projeky zmianowania roślin i doboru agrotechniki w określonych warunkach siedliskowych i systemie gospodarowania z uwzgędnieniem oddziałwania na środowisko glebowe.11
20
wykłady
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów rolniczych.2
T-W-2Rolnictwo ekologiczne na świecie w UE i Polsce -perspektywy rozwoju.2
T-W-3Uprawa roli, nawożenie i kształtowanie żyzności gleby w zależnosci od systemu gospodarowania.2
T-W-4Zasady ochrony roślin w zależności od sposobu gospodarowania.2
T-W-5Regulacje prawne i atestacja rolnictwa ekologicznego.2
T-W-6Jakość płodów rolnych w zależności od sposobu gospodarowania -rynek żywności ekologicznej.3
T-W-7Systemy gospodarowania a bioróżnorodność środowiska.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczenich audytoryjnych.15
A-A-2Opracowywanie projektów.7
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych ćwiczeń.5
A-A-4Udział w konsultacjach przedmiotowych.3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-3Udział w konsultacjach przedmiotowych.4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych wykładów.6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D01_W01
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć obejmujacych proekologiczne technologie produkcji roślinnej do praktyki rolniczej w różnych systemach gospodarowania.
ROL_2A_W10, ROL_2A_W06C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-A-2, T-A-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D01_U01
Samodzielnie analizuje i krytycznie ocenia problemy związane z produkcją roślinną w różnych systemach gospodarowania, potrafi opracować projekt zmianowania i agrotechniki roślin rolniczych w różnych siedliskach dostosowując go do sposobu gospodarowania.
ROL_2A_U03, ROL_2A_U04, ROL_2A_U05C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D01_K01
Ma świadomość ryzyka i znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej i zwiaznej z tym ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w zależności od systemu gospodarowania.
ROL_2A_K01, ROL_2A_K02, ROL_2A_K03, ROL_2A_K04C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D01_W01
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć obejmujacych proekologiczne technologie produkcji roślinnej do praktyki rolniczej w różnych systemach gospodarowania.
2,0Student nie posiada rozszerzonej wiedzy z zakresu zwiększania produktywności roślin ani proekologicznej produkcji roślinnej.
3,0Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu niektórych metod zwiekszania produktywności roślin lecz nie potrafi jej wdrażać do praktyki rolniczej.
3,5Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać najnowsze osiągnięcia tylko w jednym z systemów gospodarowania.
4,0Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać niektóre najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w dwóch systemach gospodarowania.
4,5Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać niektóre najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w każdym systemie gospodarowania.
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w systemie konwencjonalnych, zintegrowanych i ekologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D01_U01
Samodzielnie analizuje i krytycznie ocenia problemy związane z produkcją roślinną w różnych systemach gospodarowania, potrafi opracować projekt zmianowania i agrotechniki roślin rolniczych w różnych siedliskach dostosowując go do sposobu gospodarowania.
2,0Student nie potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemów związanych z produkcją roślinną w różnych systemach gospodarowania.
3,0Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną tylko w jednym systemie gospodarowania opracowując dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach.
3,5Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną tylko w dwóch systemach gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach oraz uprawę roli i nawożenie.
5,0Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach oraz uprawę roli, nawożenie i pielegnację uprawianych gatunków roślin.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D01_K01
Ma świadomość ryzyka i znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej i zwiaznej z tym ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w zależności od systemu gospodarowania.
2,0Student nie posiada świadomości ryzyka i znaczenia odpowiedzialności z wykonywanej działaności rolniczej i tym samym z ważności dokształcania i samodoskonalenia.
3,0Student posiada świdomość ryzyka z działalności rolniczej w każdym zsystemie gospodarowania.
3,5Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania.
4,0Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w jednym z wybranych systemów gospodarowania.
4,5Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w dwóch wybranych systemach gospodarowania.
5,0Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w każdym systemie gospodarowania.

Literatura podstawowa

  1. Dzienia S., Systemy rolnicze a ochrona srodowiska., AR Szczecin, Szczecin, 1995
  2. Dzienia S., Współczesne systemy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1995
  3. Więckowski S.K., Gospodarka żywnościowa a środowisko, PWN Warszawa, Warszawa, 1992
  4. Żakowska-Biemans S., Gutkowska K., Rynek żywności ekologicznej w Posce i w krajach Unii Europejskiej., SGGW Warszawa, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Kuś J., Systemy gospodarowania w rolnictwie, IUNG Puławy, Puławy, 1995, 42/95, Materiały szkoleniowe
  2. Zbytek Z., Wybrane zagadnienia ekologiczne we współczesnym rolnictwie., PIMR Poznań, Poznań, 2003, Monografia

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Optymalizacjia fizyczno-chemicznych właściwości gleb w ochronie przed degradacją środowiska wywołaną działalnością rolniczą.6
T-A-2Źródła i rola masy organicznej w ochronie potencjału produkcyjnego gleb.3
T-A-3Projeky zmianowania roślin i doboru agrotechniki w określonych warunkach siedliskowych i systemie gospodarowania z uwzgędnieniem oddziałwania na środowisko glebowe.11
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów rolniczych.2
T-W-2Rolnictwo ekologiczne na świecie w UE i Polsce -perspektywy rozwoju.2
T-W-3Uprawa roli, nawożenie i kształtowanie żyzności gleby w zależnosci od systemu gospodarowania.2
T-W-4Zasady ochrony roślin w zależności od sposobu gospodarowania.2
T-W-5Regulacje prawne i atestacja rolnictwa ekologicznego.2
T-W-6Jakość płodów rolnych w zależności od sposobu gospodarowania -rynek żywności ekologicznej.3
T-W-7Systemy gospodarowania a bioróżnorodność środowiska.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczenich audytoryjnych.15
A-A-2Opracowywanie projektów.7
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych ćwiczeń.5
A-A-4Udział w konsultacjach przedmiotowych.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-3Udział w konsultacjach przedmiotowych.4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych wykładów.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D01_W01Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć obejmujacych proekologiczne technologie produkcji roślinnej do praktyki rolniczej w różnych systemach gospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej
ROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad funcjonowania współczesnych systemów gospodarowania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej.
C-3Opanowanie umiejętności sporządzania zmianowań roślin rolniczych i doboru agrotechniki w zależności od systemu gospodarowania i warunków siedliskowych.
Treści programoweT-W-4Zasady ochrony roślin w zależności od sposobu gospodarowania.
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów rolniczych.
T-W-2Rolnictwo ekologiczne na świecie w UE i Polsce -perspektywy rozwoju.
T-W-6Jakość płodów rolnych w zależności od sposobu gospodarowania -rynek żywności ekologicznej.
T-W-3Uprawa roli, nawożenie i kształtowanie żyzności gleby w zależnosci od systemu gospodarowania.
T-A-2Źródła i rola masy organicznej w ochronie potencjału produkcyjnego gleb.
T-A-1Optymalizacjia fizyczno-chemicznych właściwości gleb w ochronie przed degradacją środowiska wywołaną działalnością rolniczą.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada rozszerzonej wiedzy z zakresu zwiększania produktywności roślin ani proekologicznej produkcji roślinnej.
3,0Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu niektórych metod zwiekszania produktywności roślin lecz nie potrafi jej wdrażać do praktyki rolniczej.
3,5Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać najnowsze osiągnięcia tylko w jednym z systemów gospodarowania.
4,0Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać niektóre najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w dwóch systemach gospodarowania.
4,5Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać niektóre najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w każdym systemie gospodarowania.
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w systemie konwencjonalnych, zintegrowanych i ekologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D01_U01Samodzielnie analizuje i krytycznie ocenia problemy związane z produkcją roślinną w różnych systemach gospodarowania, potrafi opracować projekt zmianowania i agrotechniki roślin rolniczych w różnych siedliskach dostosowując go do sposobu gospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
ROL_2A_U04Samodzielnie potrafi opracować projekt zagospodarowania różnych siedlisk z wykorzystaniem roślin rolniczych i energetycznych i ozdobnych oraz ocenić jego efekty
ROL_2A_U05Potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad funcjonowania współczesnych systemów gospodarowania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej.
C-3Opanowanie umiejętności sporządzania zmianowań roślin rolniczych i doboru agrotechniki w zależności od systemu gospodarowania i warunków siedliskowych.
Treści programoweT-W-4Zasady ochrony roślin w zależności od sposobu gospodarowania.
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów rolniczych.
T-W-2Rolnictwo ekologiczne na świecie w UE i Polsce -perspektywy rozwoju.
T-W-5Regulacje prawne i atestacja rolnictwa ekologicznego.
T-W-7Systemy gospodarowania a bioróżnorodność środowiska.
T-W-6Jakość płodów rolnych w zależności od sposobu gospodarowania -rynek żywności ekologicznej.
T-W-3Uprawa roli, nawożenie i kształtowanie żyzności gleby w zależnosci od systemu gospodarowania.
T-A-2Źródła i rola masy organicznej w ochronie potencjału produkcyjnego gleb.
T-A-3Projeky zmianowania roślin i doboru agrotechniki w określonych warunkach siedliskowych i systemie gospodarowania z uwzgędnieniem oddziałwania na środowisko glebowe.
T-A-1Optymalizacjia fizyczno-chemicznych właściwości gleb w ochronie przed degradacją środowiska wywołaną działalnością rolniczą.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemów związanych z produkcją roślinną w różnych systemach gospodarowania.
3,0Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną tylko w jednym systemie gospodarowania opracowując dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach.
3,5Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną tylko w dwóch systemach gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach oraz uprawę roli i nawożenie.
5,0Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach oraz uprawę roli, nawożenie i pielegnację uprawianych gatunków roślin.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D01_K01Ma świadomość ryzyka i znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej i zwiaznej z tym ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w zależności od systemu gospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K02Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad funcjonowania współczesnych systemów gospodarowania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej.
C-3Opanowanie umiejętności sporządzania zmianowań roślin rolniczych i doboru agrotechniki w zależności od systemu gospodarowania i warunków siedliskowych.
Treści programoweT-W-4Zasady ochrony roślin w zależności od sposobu gospodarowania.
T-W-5Regulacje prawne i atestacja rolnictwa ekologicznego.
T-W-7Systemy gospodarowania a bioróżnorodność środowiska.
T-W-6Jakość płodów rolnych w zależności od sposobu gospodarowania -rynek żywności ekologicznej.
T-W-3Uprawa roli, nawożenie i kształtowanie żyzności gleby w zależnosci od systemu gospodarowania.
T-A-2Źródła i rola masy organicznej w ochronie potencjału produkcyjnego gleb.
T-A-3Projeky zmianowania roślin i doboru agrotechniki w określonych warunkach siedliskowych i systemie gospodarowania z uwzgędnieniem oddziałwania na środowisko glebowe.
T-A-1Optymalizacjia fizyczno-chemicznych właściwości gleb w ochronie przed degradacją środowiska wywołaną działalnością rolniczą.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości ryzyka i znaczenia odpowiedzialności z wykonywanej działaności rolniczej i tym samym z ważności dokształcania i samodoskonalenia.
3,0Student posiada świdomość ryzyka z działalności rolniczej w każdym zsystemie gospodarowania.
3,5Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania.
4,0Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w jednym z wybranych systemów gospodarowania.
4,5Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w dwóch wybranych systemach gospodarowania.
5,0Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w każdym systemie gospodarowania.