Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Przetwórstwo surowców roślinnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwórstwo surowców roślinnych
Specjalność Doradztwo rolnicze
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Kamila Bojko <kamila-bojko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 12 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę o produkcji głównych surowców roslinnych i ich właściwościach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi wiedzy o kierunkach i technologii przetwórstwa surowców zbożowych, okopowych, owocowych i warzywnych, pozwalajacej na udzielanie podstawowych porad w tym zakresie
C-2Zaznajomienie studenta z wymaganiami jakościowymi dla surowców i produktów ich przetworzenia, sposobami oceny tych cech, oraz znaczeniem procesów przetwórczych w kształtowaniu jakości produktów gotowych
C-3Poznanie podstawowych zasad produkcji żywności bezpiecznej i stosowania technologii przyjaznych środowisku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy jakościowe surowców roślinnych i ich znaczenie w przetwórstwie.1
T-A-2Porównanie cech surowców pochodzących z produkcji systemem ekologicznym i konwencjonalnym1
T-A-3Wpływ niektórych zabiegów technologicznych (blanszowania) na kształtowanie jakości produktów warzywnych1
T-A-4Podstawowe wskaźniki jakościowe wybranych produktów owocowo-warzywnych oraz sposoby ich oceny2
T-A-5Cechy jakościowe produktów zbożowych i uzyskanych z nasion oleistych oraz oraz metody ich oceny3
T-A-6Cechy jakościowe i sposoby oceny wybranych produktów ziemniaczanych2
T-A-7Podstawowe kierunki i zasady przetwórstwa surowców zielarskich2
12
wykłady
T-W-1Charakterystyka przetwórstwa rolno-spożywczego oraz podstawowych zasad funkcjonowania zakładów przetwórczych1
T-W-2Kierunki przetwórstwa owoców i warzyw - wymagania surowcowe, podstawowe technologie utrwalania i przetwarzania.4
T-W-3Kierunki przetwórstwa surowców zbożowych - wymagania surowcowe, technologia otrzymywania kasz, płatków, nasion preparowanych, makaronów oraz wykorzystania zbóż w przemyśle fermentacyjnym (gorzelnictwo rolnicze, browarnictwo)4
T-W-4Kierunki i podstawowe technologie przemysłowego i spożywczego przetwórstwa ziemniaków i innych surowców okopowych.2
T-W-5Kształtowanie jakości i bezpieczeństwa żywnosci w łańcuchu o pola do stołu. Stosowanie technologii przyjaznych środowisku.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-A-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-4Studiowanie zalecanej literatury5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykladów10
A-W-3Studiowanie zalecanej literatury8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja metod oceny wskaźników jakościowych i analiza uzyskanych wyników
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Zespołowe wykonywanie poleconych zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D07_W01
Student posiada wiedzę z zakresu przetwórstwa surowców roślinnych, z uwzględnieniem produkcji tzw. żywności bezpiecznej
ROL_2A_W08C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D07_U01
Potrafi analizować problemy związane z jakością arykułów żywnościowych pochodzenia roślinnego
ROL_2A_U03C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-4M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2
ROL_2A_D07_U02
Ma podstawy odnośnie prowadzenia doradztwa z zakresu przetwórstwa surowców roślinnych - ich doboru, stosowanych technologii przetwarzania i jakości produktów gotowych
ROL_2A_U07C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-4M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D07_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za właściwy przerób surowców roślinnych, z uzględnieniem wysokiej jakości wyrobów gotowych oraz ochrony stanu środowiska naturalnego
ROL_2A_K03C-3, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-4M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D07_W01
Student posiada wiedzę z zakresu przetwórstwa surowców roślinnych, z uwzględnieniem produkcji tzw. żywności bezpiecznej
2,0
3,0student ma dostateczną wiedzę z zakresu przetwórstwa surowców roślinnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D07_U01
Potrafi analizować problemy związane z jakością arykułów żywnościowych pochodzenia roślinnego
2,0
3,0student potrafi w dostatecznym stopniu analizować problemy związane z jakością artykułów żywnościowych pochodzenia roślinnego
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_D07_U02
Ma podstawy odnośnie prowadzenia doradztwa z zakresu przetwórstwa surowców roślinnych - ich doboru, stosowanych technologii przetwarzania i jakości produktów gotowych
2,0
3,0student ma dostateczne podstawy odnośnie doradztwa w zakresie przetwórstaw surowców roślinnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D07_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za właściwy przerób surowców roślinnych, z uzględnieniem wysokiej jakości wyrobów gotowych oraz ochrony stanu środowiska naturalnego
2,0
3,0student wykazuje dostateczną świadomość odpowiedzialności za właściwy przerób surowców roślinnych z uwzględnieniem wysokiej jakości produktów gotowych i dbałości o stan środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lada E. H., Podstawy przetwórstwa spożywczego, WSiP, Warszawa, 2008
  2. Oszmiański J., Technologia i analiza produktow z owoców i warzyw. Wybrane zagadnienia, Wyd. AR we Wrocławiu, Wrocław, 2002
  3. Jurga R., Przetwórstwo zbóż. Cz. I i II, 2011
  4. Pijanowski E., Dłużewski M., Dłużewska A., Jarczyk A., Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Świetlikowska K. (red.), Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego, SGGW, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy jakościowe surowców roślinnych i ich znaczenie w przetwórstwie.1
T-A-2Porównanie cech surowców pochodzących z produkcji systemem ekologicznym i konwencjonalnym1
T-A-3Wpływ niektórych zabiegów technologicznych (blanszowania) na kształtowanie jakości produktów warzywnych1
T-A-4Podstawowe wskaźniki jakościowe wybranych produktów owocowo-warzywnych oraz sposoby ich oceny2
T-A-5Cechy jakościowe produktów zbożowych i uzyskanych z nasion oleistych oraz oraz metody ich oceny3
T-A-6Cechy jakościowe i sposoby oceny wybranych produktów ziemniaczanych2
T-A-7Podstawowe kierunki i zasady przetwórstwa surowców zielarskich2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka przetwórstwa rolno-spożywczego oraz podstawowych zasad funkcjonowania zakładów przetwórczych1
T-W-2Kierunki przetwórstwa owoców i warzyw - wymagania surowcowe, podstawowe technologie utrwalania i przetwarzania.4
T-W-3Kierunki przetwórstwa surowców zbożowych - wymagania surowcowe, technologia otrzymywania kasz, płatków, nasion preparowanych, makaronów oraz wykorzystania zbóż w przemyśle fermentacyjnym (gorzelnictwo rolnicze, browarnictwo)4
T-W-4Kierunki i podstawowe technologie przemysłowego i spożywczego przetwórstwa ziemniaków i innych surowców okopowych.2
T-W-5Kształtowanie jakości i bezpieczeństwa żywnosci w łańcuchu o pola do stołu. Stosowanie technologii przyjaznych środowisku.1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-A-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-4Studiowanie zalecanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykladów10
A-W-3Studiowanie zalecanej literatury8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D07_W01Student posiada wiedzę z zakresu przetwórstwa surowców roślinnych, z uwzględnieniem produkcji tzw. żywności bezpiecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W08posiada wiedzę z zakresu przetwórstwa surowców roślinnych i podstaw zbiorowego żywienia
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych zasad produkcji żywności bezpiecznej i stosowania technologii przyjaznych środowisku
C-1Przekazanie studentowi wiedzy o kierunkach i technologii przetwórstwa surowców zbożowych, okopowych, owocowych i warzywnych, pozwalajacej na udzielanie podstawowych porad w tym zakresie
Treści programoweT-W-1Charakterystyka przetwórstwa rolno-spożywczego oraz podstawowych zasad funkcjonowania zakładów przetwórczych
T-W-2Kierunki przetwórstwa owoców i warzyw - wymagania surowcowe, podstawowe technologie utrwalania i przetwarzania.
T-W-5Kształtowanie jakości i bezpieczeństwa żywnosci w łańcuchu o pola do stołu. Stosowanie technologii przyjaznych środowisku.
T-W-4Kierunki i podstawowe technologie przemysłowego i spożywczego przetwórstwa ziemniaków i innych surowców okopowych.
T-W-3Kierunki przetwórstwa surowców zbożowych - wymagania surowcowe, technologia otrzymywania kasz, płatków, nasion preparowanych, makaronów oraz wykorzystania zbóż w przemyśle fermentacyjnym (gorzelnictwo rolnicze, browarnictwo)
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczną wiedzę z zakresu przetwórstwa surowców roślinnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D07_U01Potrafi analizować problemy związane z jakością arykułów żywnościowych pochodzenia roślinnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studenta z wymaganiami jakościowymi dla surowców i produktów ich przetworzenia, sposobami oceny tych cech, oraz znaczeniem procesów przetwórczych w kształtowaniu jakości produktów gotowych
Treści programoweT-A-2Porównanie cech surowców pochodzących z produkcji systemem ekologicznym i konwencjonalnym
T-A-3Wpływ niektórych zabiegów technologicznych (blanszowania) na kształtowanie jakości produktów warzywnych
T-A-1Cechy jakościowe surowców roślinnych i ich znaczenie w przetwórstwie.
T-A-6Cechy jakościowe i sposoby oceny wybranych produktów ziemniaczanych
T-A-5Cechy jakościowe produktów zbożowych i uzyskanych z nasion oleistych oraz oraz metody ich oceny
T-A-4Podstawowe wskaźniki jakościowe wybranych produktów owocowo-warzywnych oraz sposoby ich oceny
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja metod oceny wskaźników jakościowych i analiza uzyskanych wyników
M-4Zespołowe wykonywanie poleconych zadań
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w dostatecznym stopniu analizować problemy związane z jakością artykułów żywnościowych pochodzenia roślinnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D07_U02Ma podstawy odnośnie prowadzenia doradztwa z zakresu przetwórstwa surowców roślinnych - ich doboru, stosowanych technologii przetwarzania i jakości produktów gotowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U07Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w formie ustnej, pisemnej i graficznej w zakresie doradztwa w rolnictwie i agroturystyce
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych zasad produkcji żywności bezpiecznej i stosowania technologii przyjaznych środowisku
C-2Zaznajomienie studenta z wymaganiami jakościowymi dla surowców i produktów ich przetworzenia, sposobami oceny tych cech, oraz znaczeniem procesów przetwórczych w kształtowaniu jakości produktów gotowych
C-1Przekazanie studentowi wiedzy o kierunkach i technologii przetwórstwa surowców zbożowych, okopowych, owocowych i warzywnych, pozwalajacej na udzielanie podstawowych porad w tym zakresie
Treści programoweT-W-1Charakterystyka przetwórstwa rolno-spożywczego oraz podstawowych zasad funkcjonowania zakładów przetwórczych
T-W-2Kierunki przetwórstwa owoców i warzyw - wymagania surowcowe, podstawowe technologie utrwalania i przetwarzania.
T-W-5Kształtowanie jakości i bezpieczeństwa żywnosci w łańcuchu o pola do stołu. Stosowanie technologii przyjaznych środowisku.
T-W-4Kierunki i podstawowe technologie przemysłowego i spożywczego przetwórstwa ziemniaków i innych surowców okopowych.
T-W-3Kierunki przetwórstwa surowców zbożowych - wymagania surowcowe, technologia otrzymywania kasz, płatków, nasion preparowanych, makaronów oraz wykorzystania zbóż w przemyśle fermentacyjnym (gorzelnictwo rolnicze, browarnictwo)
T-A-2Porównanie cech surowców pochodzących z produkcji systemem ekologicznym i konwencjonalnym
T-A-3Wpływ niektórych zabiegów technologicznych (blanszowania) na kształtowanie jakości produktów warzywnych
T-A-1Cechy jakościowe surowców roślinnych i ich znaczenie w przetwórstwie.
T-A-6Cechy jakościowe i sposoby oceny wybranych produktów ziemniaczanych
T-A-5Cechy jakościowe produktów zbożowych i uzyskanych z nasion oleistych oraz oraz metody ich oceny
T-A-4Podstawowe wskaźniki jakościowe wybranych produktów owocowo-warzywnych oraz sposoby ich oceny
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja metod oceny wskaźników jakościowych i analiza uzyskanych wyników
M-4Zespołowe wykonywanie poleconych zadań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczne podstawy odnośnie doradztwa w zakresie przetwórstaw surowców roślinnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D07_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za właściwy przerób surowców roślinnych, z uzględnieniem wysokiej jakości wyrobów gotowych oraz ochrony stanu środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych zasad produkcji żywności bezpiecznej i stosowania technologii przyjaznych środowisku
C-2Zaznajomienie studenta z wymaganiami jakościowymi dla surowców i produktów ich przetworzenia, sposobami oceny tych cech, oraz znaczeniem procesów przetwórczych w kształtowaniu jakości produktów gotowych
Treści programoweT-W-2Kierunki przetwórstwa owoców i warzyw - wymagania surowcowe, podstawowe technologie utrwalania i przetwarzania.
T-W-5Kształtowanie jakości i bezpieczeństwa żywnosci w łańcuchu o pola do stołu. Stosowanie technologii przyjaznych środowisku.
T-W-4Kierunki i podstawowe technologie przemysłowego i spożywczego przetwórstwa ziemniaków i innych surowców okopowych.
T-W-3Kierunki przetwórstwa surowców zbożowych - wymagania surowcowe, technologia otrzymywania kasz, płatków, nasion preparowanych, makaronów oraz wykorzystania zbóż w przemyśle fermentacyjnym (gorzelnictwo rolnicze, browarnictwo)
T-A-2Porównanie cech surowców pochodzących z produkcji systemem ekologicznym i konwencjonalnym
T-A-6Cechy jakościowe i sposoby oceny wybranych produktów ziemniaczanych
T-A-5Cechy jakościowe produktów zbożowych i uzyskanych z nasion oleistych oraz oraz metody ich oceny
T-A-4Podstawowe wskaźniki jakościowe wybranych produktów owocowo-warzywnych oraz sposoby ich oceny
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja metod oceny wskaźników jakościowych i analiza uzyskanych wyników
M-4Zespołowe wykonywanie poleconych zadań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje dostateczną świadomość odpowiedzialności za właściwy przerób surowców roślinnych z uwzględnieniem wysokiej jakości produktów gotowych i dbałości o stan środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0