Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie
Sylabus przedmiotu Integrowane metody ochrony roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Integrowane metody ochrony roślin | ||
Specjalność | Doradztwo rolnicze | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z przedmiotów botanika, fizjologia roślin, gleboznawstwo, ogólna uprawa roli i roślin i szczegółowa uprawa roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wpływu czynników agrotechnicznych na zdrowotność roślin i zachwaszczenie upraw roślin rolniczych |
C-2 | Zaznajomienie z metodami ochrony roślin przed patogenami |
C-3 | Opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin rolniczych przed patogenami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób. | 3 |
T-A-2 | Opracowywanie strategii integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach rolniczych. | 3 |
T-A-3 | Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym. | 3 |
9 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka najważniejszych patogenów w uprawach wybranych roślin uprawnych (rośliny zbożowe, rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i możliwości ich zwalczania w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania patogenów w uprawach pod osłonami. | 3 |
T-L-2 | Opracowywanie projektów zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych. | 3 |
T-L-3 | Diagnostyka najważniejszych szkodników upraw rolniczych i możliwości ich zwalczania w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania szkodników w uprawach pod osłonami, w magazynach i przechowalniach. | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin. | 3 |
T-W-2 | Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin. | 3 |
T-W-3 | Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania. | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | przygotowanie do sprawdzianów | 9 |
A-A-3 | udział w konsultacjach | 7 |
A-A-4 | studiowanie poleconej literatury dotyczącej przedmiotu | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | udział w konsultacjach | 6 |
A-L-3 | zapoznanie z literaturą związaną z przedmiotem | 6 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia wiedzy z ćwiczeń | 8 |
A-W-3 | udział w pisemnym zaliczeniu | 2 |
A-W-4 | udział w konsultacjach | 6 |
A-W-5 | studiowanie polecanej fachowej literatury | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | metoda sytuacyjna |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D03_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ochrony roślin przed patogenami | ROL_2A_W06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-1 | M-2, M-5, M-1, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D03_U01 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii związanych z integrowaną ochroną roślin | ROL_2A_U02 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-1 | M-2, M-5, M-1, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D03_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych pestycydów i metod ograniczania patogenów | ROL_2A_K01, ROL_2A_K03, ROL_2A_K04 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-1 | M-2, M-5, M-1, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
ROL_2A_D03_K02 Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów roślin rolniczych i ochronę środowiska naturalnego | ROL_2A_K03, ROL_2A_K04 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-1 | M-2, M-5, M-1, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
ROL_2A_D03_K03 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu pestycydów na środowisko | ROL_2A_K03, ROL_2A_K04 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-1 | M-2, M-5, M-1, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D03_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ochrony roślin przed patogenami | 2,0 | nie zna podstawowych metod zwalczania chorób roślin |
3,0 | zna podstawowe metody zwalczania chorób roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D03_U01 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii związanych z integrowaną ochroną roślin | 2,0 | nie posiada umiejętności zastosowania żadnej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów |
3,0 | posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D03_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych pestycydów i metod ograniczania patogenów | 2,0 | nie ma świadomości konieczności ciągłego samodoskonalenia się i dokształcania |
3,0 | ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się i dokształcania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_D03_K02 Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów roślin rolniczych i ochronę środowiska naturalnego | 2,0 | nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_D03_K03 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu pestycydów na środowisko | 2,0 | nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Aldrich R.J., Ekologia chwastów w roślinach uprawnych, TChiIE, Opole, 1997
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
- Cichocka E., Czajkowska B., Goszczyński W., Kropczyńska-Linkiewicz D., Nawrocka B., Nowicki B., . Integrowane metody zwalczania szkodników i chorób w uprawach pod osłonami, SGGW, Warszawa, 1994
- Häni F. Popow G., Reinhard H., Schwarz A., Tanner, Vorlet., Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej, PWRiL, Warszawa, 1998
- Kochman J., Węgorek W, Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 1997
- Miętkiewski R., Żurek M., Janowicz K., Zarys ochrony roślin, WSPR, Siedlce, 1990
- Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów., PWRiL, Poznań, 2008
Literatura dodatkowa
- Zalecenia ochrony roślin, IOR, Poznań, 2011
- Błaszkowski J., Tadych M., Madej T., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, Wyd. AR, Szczecin, 1999