Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Degradacja środowiska a zdrowie człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Degradacja środowiska a zdrowie człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 5 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu źródeł zagrożeń środowiskowych, ochrony środowiska, fizjologii człowieka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy2
T-A-2Zmiany globalne klimatu i wpływ klimatu na zdrowie człowieka1
T-A-3Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka1
T-A-4Wpływ zanieczyszczonej żywności na zdrowie człowieka1
5
wykłady
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski.1
T-W-2Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka2
T-W-3Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie człowieka.2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie materiału na ćwiczenia8
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: prezentacja multimedialna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O05_W01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
ROL_2A_W03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-2S-1
ROL_2A_O05_W02
Student ma poszerzona wiedzę dot skutków degradacji środowiska
ROL_2A_W10C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O05_U01
W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
ROL_2A_U02C-1T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-2S-1
ROL_2A_O05_U02
Student samodzielnie analizuje problemy związane ze zdrową żywnością i wpływem żywności na zdrowie czlowieka i przygotowuje prezentacje z tego zakresu
ROL_2A_U03C-1T-W-2, T-W-1, T-A-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
ROL_2A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-1
ROL_2A_O05_K02
Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
ROL_2A_K06C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O05_W01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
2,0
3,0student zna zakres przedmiotu i rozróżnia zagrożenia środowiskowe
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_O05_W02
Student ma poszerzona wiedzę dot skutków degradacji środowiska
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat przyczyn degradacji środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O05_U01
W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
2,0student nie tematyki wykładów
3,0student umie ocenić źródła degradacji środowiska
3,5student analizuje i szacuje wpływ różnych elementów środowiska na zdrowie człowieka
4,0student umie wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia
4,5student umie zinterpretować dane i wyszukać środki zaradcze
5,0student potrafi rozwinąc temat poza wiadomości z wykładów
ROL_2A_O05_U02
Student samodzielnie analizuje problemy związane ze zdrową żywnością i wpływem żywności na zdrowie czlowieka i przygotowuje prezentacje z tego zakresu
2,0student nie angażuje sie w tematykę wykładów
3,0student zgłasza gotowość do przygotowania materiału dotatkowego związanego z zdrową żywnością
3,5student współpracuje z innymi studentami w opracowaniu prezentacji
4,0student samodzielnie przygotowuje prezentację
4,5student prezentuje wraz z zespołem przygotowany materiał
5,0student prowadzi samodzielną prezentacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
2,0student nie postrzega relacji człowiek - środowisko
3,0student ma zdolnośc do rozumienia zależności pomiędzy działalnością człowieka i środowiskiem
3,5student wykazuje otwartość na zagadnienia zależności degradacji środowiska a zdrowia człowieka
4,0student ocenia te zależności
4,5student ma aktywna postawę do uświadamiania tych zależności
5,0student jest kreatywny w uświadamianiu zależności pomiędzy degradacją środowiska a zdrowiem człowieka
ROL_2A_O05_K02
Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
2,0student nie zna skutków zaplanowanych działań
3,0student potrafi ocenić skutki
3,5student potrafi postępować zdodnie z zasadami ochrony środowiska i zdrowia
4,0student ma wrażliwośc na zagrożenia i metody przeciwdziałania
4,5student potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki
5,0student jest zdeterminowany i ma aktywna postawę w ochronie środowiska

Literatura podstawowa

  1. Marek Siemiński, Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. rożni, Problemy ocen środowiskowych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, kwartalniki 2000 - 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy2
T-A-2Zmiany globalne klimatu i wpływ klimatu na zdrowie człowieka1
T-A-3Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka1
T-A-4Wpływ zanieczyszczonej żywności na zdrowie człowieka1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski.1
T-W-2Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka2
T-W-3Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie człowieka.2
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie materiału na ćwiczenia8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O05_W01W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-2Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-3Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie człowieka.
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski.
T-A-1Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy
T-A-3Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka
T-A-2Zmiany globalne klimatu i wpływ klimatu na zdrowie człowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna zakres przedmiotu i rozróżnia zagrożenia środowiskowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O05_W02Student ma poszerzona wiedzę dot skutków degradacji środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-2Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-3Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie człowieka.
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski.
T-A-1Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy
T-A-3Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat przyczyn degradacji środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O05_U01W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-2Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-3Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie człowieka.
T-A-1Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy
T-A-3Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka
T-A-2Zmiany globalne klimatu i wpływ klimatu na zdrowie człowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie tematyki wykładów
3,0student umie ocenić źródła degradacji środowiska
3,5student analizuje i szacuje wpływ różnych elementów środowiska na zdrowie człowieka
4,0student umie wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia
4,5student umie zinterpretować dane i wyszukać środki zaradcze
5,0student potrafi rozwinąc temat poza wiadomości z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O05_U02Student samodzielnie analizuje problemy związane ze zdrową żywnością i wpływem żywności na zdrowie czlowieka i przygotowuje prezentacje z tego zakresu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-2Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski.
T-A-4Wpływ zanieczyszczonej żywności na zdrowie człowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie angażuje sie w tematykę wykładów
3,0student zgłasza gotowość do przygotowania materiału dotatkowego związanego z zdrową żywnością
3,5student współpracuje z innymi studentami w opracowaniu prezentacji
4,0student samodzielnie przygotowuje prezentację
4,5student prezentuje wraz z zespołem przygotowany materiał
5,0student prowadzi samodzielną prezentacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O05_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-2Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-3Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie człowieka.
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski.
T-A-1Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy
T-A-3Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie postrzega relacji człowiek - środowisko
3,0student ma zdolnośc do rozumienia zależności pomiędzy działalnością człowieka i środowiskiem
3,5student wykazuje otwartość na zagadnienia zależności degradacji środowiska a zdrowia człowieka
4,0student ocenia te zależności
4,5student ma aktywna postawę do uświadamiania tych zależności
5,0student jest kreatywny w uświadamianiu zależności pomiędzy degradacją środowiska a zdrowiem człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O05_K02Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna skutków zaplanowanych działań
3,0student potrafi ocenić skutki
3,5student potrafi postępować zdodnie z zasadami ochrony środowiska i zdrowia
4,0student ma wrażliwośc na zagrożenia i metody przeciwdziałania
4,5student potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki
5,0student jest zdeterminowany i ma aktywna postawę w ochronie środowiska