Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Fundusze pomocowe na obszarach wiejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fundusze pomocowe na obszarach wiejskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii i roślin ozdobnych |
W-2 | podstawowe wiadomości na temat Unii Europejskiej na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Elementy zagospodarowania terenów zieleni |
C-2 | Zasady wykonywania projektów terenów zieleni |
C-3 | Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu |
C-4 | Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni |
C-5 | Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich |
C-6 | Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE |
C-7 | Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych |
C-8 | Nabycie wiedzy z zakresu stosowania narzędzi polityki strukturalnej UE |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | fundusze pomocowe i inicjatywy wspólnotowe | 2 |
T-A-2 | Zródła i zasady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej | 2 |
T-A-3 | Program Rozwoju obszarów wiejskich i jego znaczeni dla rozwoju lokalnego | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty. | 1 |
T-W-2 | Polityka strukturalna, a polityka regionalna. | 1 |
T-W-3 | Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE. | 1 |
T-W-4 | Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania | 1 |
T-W-5 | Fundusze strukturalne w okresie programowania 2014-2020 | 1 |
T-W-6 | Reforma polityki regionalnej w latach 2014-2020 roku | 2 |
T-W-7 | Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej dla obszarów wiejskich | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń, studiowanie fachowej literatury | 16 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury | 11 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-3 | Praca własna studenta | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady multimedialne, dyskusje |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni |
M-3 | Wykład informacyjny |
M-4 | Wykład problemowy |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-4 | Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach |
S-5 | Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką |
S-6 | Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O02-12_W02 Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | ROL_1A_W02 | — | — | C-7 | T-W-1, T-W-5, T-W-4 | M-4 | S-6, S-4 |
ROL_1A_O02-12_W03 Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | ROL_1A_W02 | — | — | C-7, C-6 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-4, M-5 | S-4 |
ROL_1A_O02-12_W04 Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | ROL_1A_W02 | — | — | C-5 | T-W-7, T-W-4 | M-3 | S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O02-12_U02 Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE | ROL_1A_U13 | — | — | C-5 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-3 | S-6 |
ROL_1A_O02-12_U03 Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej | ROL_1A_U13 | — | — | C-5, C-6 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-4, M-3 | S-6 |
ROL_1A_O02-12_U04 Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | ROL_1A_U13 | — | — | C-5, C-6 | T-W-6, T-W-5, T-W-4 | M-4, M-5 | S-4, S-5 |
ROL_1A_O02-12_U05 Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | ROL_1A_U13 | — | — | C-7, C-6 | T-W-6, T-W-7, T-W-4 | M-4 | S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O02-12_K02 Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania | ROL_1A_K03, ROL_1A_K07 | — | — | C-7 | T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-4, M-5 | S-4 |
ROL_1A_O02-12_K03 Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | ROL_1A_K03, ROL_1A_K07 | — | — | C-7, C-6 | T-W-5, T-W-4 | M-5 | S-4 |
ROL_1A_O02-12_K04 Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | ROL_1A_K03, ROL_1A_K07 | — | — | C-5, C-6 | T-W-7, T-W-5, T-W-4 | M-4, M-5 | S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O02-12_W02 Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | 2,0 | nie zna zasad funkcjonowania funduszy europejskich |
3,0 | słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
3,5 | dość słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
4,0 | dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
4,5 | dość dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
5,0 | bardzo dobrzez zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
ROL_1A_O02-12_W03 Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | 2,0 | nie potrafi wyjaśnić zasad korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych |
3,0 | słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
3,5 | dość słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
4,0 | dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
4,5 | dość dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
5,0 | bardzo dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
ROL_1A_O02-12_W04 Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | 2,0 | nie potrafi podać zasad przyznawania wsparcie z funduszy europejskich |
3,0 | słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | |
3,5 | dość słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | |
4,0 | dobrzez zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | |
4,5 | dość dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | |
5,0 | bardzo dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O02-12_U02 Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE | 2,0 | nie zna narzędzi polityki strukturalnej UE |
3,0 | słabo zna nzrzędzie polityki strukturalnej UE | |
3,5 | dość słabo zna narzędzia polityki strukturalnej UE | |
4,0 | dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE | |
4,5 | dość dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE | |
5,0 | bardzo dobrzez zna narzędzia polityki strukturalnej UE | |
ROL_1A_O02-12_U03 Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej | 2,0 | nie potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE |
3,0 | słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
3,5 | dość słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
4,0 | dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
4,5 | dość dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
ROL_1A_O02-12_U04 Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | 2,0 | nie potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE |
3,0 | słabo dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
3,5 | dość słabo potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
4,0 | dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
4,5 | dośc dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
5,0 | bardzo dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
ROL_1A_O02-12_U05 Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | 2,0 | nie posiada umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania |
3,0 | posiada słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | |
3,5 | posiada dość słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | |
4,0 | posiada dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | |
4,5 | posiada dość dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | |
5,0 | posiada bardzo dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O02-12_K02 Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania | 2,0 | nie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania |
3,0 | słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
3,5 | raczej słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
4,0 | chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
4,5 | dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
5,0 | bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
ROL_1A_O02-12_K03 Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | 2,0 | nie jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE |
3,0 | jest średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
3,5 | jest raczej średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
4,0 | jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
4,5 | jest dość otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
5,0 | jest bardzo otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
ROL_1A_O02-12_K04 Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | 2,0 | nie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE |
3,0 | niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | |
3,5 | raczej niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | |
4,0 | chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | |
4,5 | dość chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | |
5,0 | bardzo chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE |
Literatura podstawowa
- Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
- Ładysz J., Polityka strukturalna Polski i Unii Europejskiej, PWE, Warszawa, 2008
- Borcz Z., Elementy projektowania terenów zieleni, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1997
- Szamańska A., Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa, 2008
- Malczyk T., Wytyczne do projektowania zieleni na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005
- Bajko Z.,Jóźwiak B., Fundusze strukturalne i Fundusz Spójności w Polsce na lata 2007-2013, Warszawa, 2008
- Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008
- Ładysz J., Polityka strukturalna Polski w warunkach integracji europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2007
- Katalog roślin drzewa, krzewy, byliny, Wyd. Agencja Promocji Zieleni, Związek Szkółkarzy Polskich, Warszawa, 2006
- Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, 2007